Nasz sposób na niemieckie przepisy

Komentarz
opublikowano: 2015-06-24 00:00

UE nie chce walczyć z Niemcami o przepisy dotyczące płacy minimalnej (MiLoG). Ostatnia nadzieja polskich przewoźników pada.

Co czeka branżę transportu drogowego w naszym kraju?

19 maja Komisja Europejska rozpoczęła postępowanie przeciw Niemcom o naruszenie przepisów unijnych w sprawie płacy minimalnej, dając niemieckiemu rządowi dwa miesiące na dostosowanie przepisów. Jednocześnie jednak nie sprecyzowała wielu ważnych spraw. Firmy powinny być zawsze przygotowane na niewygodne dla nich rozwiązania, chociażby takie jak niemiecka płaca minimalna dla kierowców, o której już od początku roku tak wiele się mówi. Proponowane przez Niemcy zmiany są jednak niewątpliwie szkodliwe dla polskich przedsiębiorców. Naliczane w ten sposób stawki są zupełnie oderwane od warunków rynkowych, w których polskie firmy funkcjonują. Musimy jednak liczyć się z tym, że dalsze naciski na polityków niczego nie zmienią.

Polska branża jest na tyle silna, że nic złego jej nie grozi. Po prostu firmy transportowe muszą się odpowiednio przygotować, aby nie stracić konkurencyjności, a także płynności finansowej. Są możliwości takiego zaplanowania aktywności kierowcy i rozliczania czasu pracy, żeby zminimalizować wpływ niekorzystnych zmian i jednocześnie nie narażać się na kary za łamanie przepisów MiLoG.

Z naszego doświadczenia wynika, że dzięki temu, iż klienci OCRK od początku obowiązywania niemieckiej ustawy mają niezbędną wiedzę o tym, na co powinni zwracać uwagę, unikają popełniania błędów. Odpowiednio wcześnie przygotowane przez nas interpretacje prawne pozwoliły rozpocząć prawidłowe i zgodne z prawem rozliczanie czasu pracy kierowców polegające na zaliczeniu części należności z tytułu podróży służbowych, niebędących zwrotem faktycznie poniesionych kosztów pracownika, w poczet płacy minimalnej. To wszystko bez narażania firm transportowych na duże dodatkowe nakłady finansowe, którymi pierwotnie straszono.

Podsumowując: nie taki MiLoG zły, jak mogłoby się wydawać. Jest to sprawa prawidłowych zgłoszeń i rozliczania czasu pracy. Aby jednak mieć pewność prawidłowego prowadzenia dokumentacji, warto zwrócić się do ekspertów mających wiedzę i doświadczenie.

Bartosz Najman, prezes Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców

Materiał przygotowany przez Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców