Nawet drogie kawalerki są w cenie

  • Marta Sieliwierstow
opublikowano: 26-02-2013, 00:00

Chętnych do kupna kawalerek nie brakuje, choć cena mkw. może być nawet o tysiąc złotych wyższa niż większego mieszkania.

W siedmiu miastach analizowanych przez Metrohouse — Łodzi, Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Gdyni, Wrocławiu i Krakowie — obrót mieszkaniami do 30 mkw. stanowi 11 proc. transakcji.

— Duże zainteresowanie małymi lokalami można tłumaczyć tym, że wielu Polaków woli mieć nawet bardzo małe, ale własne mieszkanie, niż mieszkać w wynajętym. Uważają, że zamiast płacić wynajmującemu lepiej spłacać kredyt i być właścicielem mieszkania. Po kilku latach, gdy sytuacja materialna się poprawia, można zamienić mieszkanie na większe — twierdzi Jarosław Sadowski, główny analityk firmy Expander.

Również restrykcyjna polityka kredytowa spowodowała, że wiele rodzin kupuje mniejsze M.

Z danych Metrohouse wynika, że cena metra kwadratowego kawalerki może być znacząco wyższa od ceny metra mieszkania kilkupokojowego. Jedynie w Łodzi 1 mkw. małego mieszkania może kosztować o około 300 zł mniej niż 1 mkw. większego lokalu.

— W Krakowie ceny są zbieżne, jednak w Warszawie i Gdańsku za najmniejsze metraże płaci się nawet o ponad 1 tys. zł/mkw. więcej niż wynosi średnia cena za metr mieszkań o większej powierzchni. Tak duże różnice mogą być spowodowane tym, że większość małych mieszkań sprzedawanych w tych miastach znajduje się w śródmieściu — mówi Marcin Jańczuk, ekspert Metrohouse & Partnerzy.

Z czego jeszcze może wynikać popularność najmniejszych mieszkań? Kawalerka z atrakcyjnym adresem w ośrodku akademickim lub mieście odwiedzanym przez turystów jest gratką także dla inwestorów zarabiających na wynajmie.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane