Nawet piwo nie da rady wodzie

Świat coraz bardziej kocha wodę w butelkach, a Polska wyróżnia się tempem wzrostu. Liczni rozlewnicy nie przetrwają jednak w pojedynkę.

W tym roku po raz pierwszy światowa sprzedaż wody butelkowanej przebije wynik napojów gazowanych, choć obie będą rosły — ogłosiła firma badawcza Canadean. Wody wypić mamy prawie 234 mld litrów, napojów — 227 mld litrów, podczas gdy jeszcze w 2010 r. było to odpowiednio 170 i 215 mld litrów.

— Spożycie wody w Azji i Europie Zachodniej już przewyższa spożycie napojów gazowanych, a w tym roku dołączy do tego grona również Europa Wschodnia — mówi Fiona Baillie, analityk Canadean.

Awangarda regionu

Pod tym względem jesteśmy zdecydowanie w zachodniej części kontynentu. W zeszłym roku kupiliśmy 2,2 mld litrów napojów z bąbelkami i prawie 3,4 mld litrów wody. Mimo to — inaczej niż na Zachodzie — dynamika jej sprzedaży w Polsce ma nie zwalniać. Rynek w Niemczech, Włoszech, Francji i Hiszpanii ma rosnąć w kolejnych latach o niecały 1 proc. rocznie, a nasz o 3,5-3,9 proc. — wynika z prognoz Canadean. W 2018 r. woda pod względem spożycia przebija piwo — obecnie najpopularniejszy z napojów (patrz obok).

— Woda butelkowana zawdzięcza potencjał wzrostu kilku czynnikom. Pierwszy to wciąż niższe od unijnej średniej spożycie — 75 litrów wobec 100 litrów per capita. Trendy konsumenckie również bardzo sprzyjają sprzedaży wody. Chęć bycia pięknym, wysportowanym i zdrowym skłania do sięgania po wodę. Woda mineralna uzupełnia też niezbędne pierwiastki i minerały, zatem wpisuje się w różnego rodzaju diety i w trend bycia eko — mówi Bogdan Szladewski, wiceprezes firmy Uzdrowiska Kłodzkie — Grupa PGU, producenta Staropolanki oraz Wielkiej Pieniawy. W kategorii debiutują kolejni gracze, niekoniecznie wyspecjalizowani w produkcji wody. Swoją markę ma Maspex Wadowice. O zakupie marki wody mówi też od dłuższego czasu FoodCare. Pod koniec zeszłego roku na akwizycję właśnie w tej kategorii zdecydowało się Oshee. Zdaniem Bogdana Szladewskiego, w tej części napojowego rynku jest już bardzo ciasno i nie ma miejsca dla nowych marek.

— Mamy w Polsce 165 rozlewników, gros to lokalni gracze z lokalnymi markami. Ograniczona, regionalna grupa konsumentów jest do nich bardzo przywiązana, więc mają rację bytu. Rynek dystrybucyjny i detaliczny ciągle jednak się konsolidują, co powoduje, że stają się zbyt małymi partnerami nawet dla lokalnych sklepów, które łączą się w większe, ogólnopolskie sieci — twierdzi wiceszef Uzdrowisk Kłodzkich.

A ponieważ, jak tłumaczy, większość koncernów spożywczych już ma lub chce mieć w portfolio silną markę wody butelkowanej, konsolidacja przyspieszy.

Cenna źródlanka

Dariusz Gałęzewski, założyciel Oshee, zwraca uwagę na zmiany w kategorii.

— Najpierw nauczyliśmy się pić wodę, teraz zaczynamy analizować, jakie ma składniki, czyli czego może dostarczyć organizmowi. Wysoko zmineralizowana woda jest, de facto, napojem funkcjonalnym, a jej sprzedaż rośnie szybciej niż średnia całej kategorii. Jest droższa o 50-100 proc. od wody źródlanej i mineralnej, bo jej zasoby są ograniczone — twierdzi Dariusz Gałęzewski. Dlatego, jak twierdzi, Oshee zdecydowało się na zakup jej źródeł.

— Ograniczone zasoby oznaczają też, że tak szybko nie będzie przybywać tu kolejnych graczy — dodaje twórca Oshee.

OKIEM EKSPERTA 
PIOTR GRAUER, ekspert KPMG

Impulsy do wzrostu

Branża rozruszała kategorię marketingiem, który biorą na siebie najwięksi gracze, jak Danone, Nestle czy Coca-Cola, i różnego typu innowacjami. Dziś wzrost nakręcają m.in. wody smakowe oraz nowe rodzaje opakowań — pod względem rodzaju, np. puszki, wielkości czy udogodnień jak tzw. kapsel sportowy. Dalszemu wzrostowi branży mogą potencjalnie zagrozić proekologiczny trend ograniczania zużycia opakowań plastikowych i zachęcanie do konsumpcji wody z sieci wodociągowej jako dobrej jakości i bezpiecznej.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu