NCBiR pomoże wypłynąć innowatorom na szerokie wody

opublikowano: 22-10-2012, 00:00

Dziś startuje program wsparcia innowacyjnych firm MSP, które przez towary i usługi chcą konkurować na rynku globalnym.

Jak uzyskać dostęp do światowych rynków? Na pewno pomogą w tym dotacje i znalezienie zagranicznych inwestorów, którzy pomagają innowacyjnym firmom wpłynąć na szerokie wody. Tego typu wsparcie umożliwia w swoim najnowszym pilotażowym programie Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). W przedsięwzięciu pod nazwą Go_Global. Pl innowacyjne mikro-, małe i średnie firmy zyskają zagranicznych partnerów i dofinansowanie na rozwój. Do wzięcia jest łącznie 10 mln zł, a każdy przedsiębiorca może dostać 200 tys. zł. Warunek — wsparcie jest kierowane do firm, które powstały nie wcześniej niż w 2009 r.

Pomoc zza wielkiej wody

— Zakładamy dofinansowanie projektów 50 firm. Otrzymają one dofinansowanie kosztów przygotowania strategii wejścia na rynki światowe i dopasowania innowacji do wymagań tego typu rynków. Dotacje pójdą także na rozwój i weryfikację strategii w relacjach z potencjalnymi inwestorami — mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor NCBiR. Kto ułatwi dostęp do inwestorów zainteresowanych wsparciem młodych firm?

Partnerem czołowym będzie Polsko-Amerykańska Rada Współpracy (US-Polish Trade Council, USPTC) — organizacja, która od dziesięciu lat promuje i wspiera wymianę naukową i transfer nowych technologii między Polską a Doliną Krzemową. — Wiele polskich firm zadowala się dobrymi wynikami w Polsce i nie zdaje sobie sprawy, że dzięki stosowanym u siebie innowacjom mogliby zaistnieć na globalnym rynku. Takim firmom chcemy pomagać — mówi Piotr Moncarz, przewodniczący rady USPTC.

Pod lupą ekspertów

Organizatorzy projektu chcieliby, aby polskie firmy, które wprowadzą swoje produkty na rynek amerykański, w ciągu trzech lat od zakończenia projektu osiągnęły na nim co najmniej 5-procentowy udział całości swojej sprzedaży.

— Zakładamy, że taki wynik osiągnie 20 firm — przewiduje dyrektor NCBiR. Złożone przez przedsiębiorców wnioski zostaną ocenione przez specjalistów z międzynarodowym doświadczeniem we właściwych branżach. Będą oni zwracali uwagę m.in. na innowacyjność projektów i możliwość uzyskania za ich pomocą przewagi konkurencyjnej. Liczyć będzie się także potencjał przedsiębiorcy i zdolność do rozbudowy w miarę zwiększania zakresu działalności. Wyzwaniem dla wnioskodawców będzie panel ekspertów.W ciągu 20 minut przedsiębiorca będzie musiał zaprezentować planowane przedsięwzięcie i udowodnić, że jest ono innowacyjne i opłacalne. Prezentacja jest bardzo ważna — można za nią zdobyć nawet 100 punktów. Podobną metodę oceny stosowano do tej pory tylko w pilotażowym konkursie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) o dotacje na wsparcie wynalazku.

Na strategie i warsztaty

Firmy dostaną pieniądze m.in. na opracowanie biznesplanu i strategii internacjonalizacji oraz analizę rynków międzynarodowych, w tym zakup specjalistycznych raportów badawczych. Dotacje zostaną przeznaczone także na warsztaty z udziałem potencjalnych inwestorów finansowych oraz trening i coaching dotyczący wymogów prawnych i kulturowych rynku, zarządzaniewłasnością intelektualną i przygotowanie oferty do negocjacji. Na ten rok firmy mają do podziału 1 mln zł. W przyszłym dostaną 6 mln zł, a w 2013 r. — 3 mln zł. Nabór wniosków o dofinansowanie będzie prowadzony w sposób ciągły aż do wyczerpania budżetu programu.

Gdzie składać wnioski

Wnioski trzeba wydrukować i wysłać listem poleconym, pocztą kurierską lub dostarczyć osobiście do siedziby organizatora konkursu: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ul. Nowogrodzka 47a 00-695 Warszawa

WIĘCEJ INFORMACJI

www.ncbr.gov.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu