Rok dobiega końca, a notowana na GPW Neuca miała w nim wydać na akwizycje ok. 100 mln zł. Nie ujawnia jeszcze, czy się to udało, ale informuje o kolejnej transakcji. Kupiła 50 proc. udziałów w Global Pharmie CM (GPCM), polskim producencie suplementów diety i wyrobów medycznych. Opracowuje on własne produkty, które następnie wytwarza na zlecenie kontrahentów pod ich markami.
„Konsekwentnie realizujemy strategię zakładającą inwestycje w podmioty z potencjałem do wzrostu, generowania wartości dodanej i wzajemnych synergii. […] Widzimy duże szanse na rozwój tego obszaru w grupie i wspólnymi siłami będziemy dążyć do rozwinięcia skali biznesu naszego partnera” – mówi cytowany w komunikacie Piotr Sucharski, prezes Neuki.

Wiedz i wiarygodność
Dystrybutor leków poszerzył grupę o szybko rosnącą spółkę. GPCM miała w 2017 r. 1,9 mln zł przychodów, a w kolejnych latach je pomnażała - w 2020 r. osiągnęła 19,3 mln zł (+69,2 proc. r/r). W tym spodziewa się ok. 28 mln zł sprzedaży (+45 proc.) i pozytywnych wyników finansowych.
Natomiast GPCM zyskuje dzięki transakcji (doradzał jej Piotr Jackowski z kancelarii DZP) m.in. wiedzę i kompetencję w nowych obszarach, przyspieszenie inwestycji związanych z automatyzacją procesów oraz pomoc w dynamicznym rozwoju prac badawczo-rozwojowych, wylicza Mariola Furman, prezes spółki.
– Pozyskanie takiego strategicznego klienta jak Neuca uwiarygadnia nas w oczach dużych podmiotów z branży farmaceutycznej, co ułatwi nam zdobywanie coraz większych kontraktów produkcyjnych – mówi Mariola Furman.

Inwestor branżowy lepszy od crowdfundingu
GPCM zapowiadała na początku roku sięgnięcie po maksymalnie 1 mln EUR z crowdfundingu udziałowego, a następnie wejście na NewConnect i zdobycie większego kapitału. Jednak za sprawą pozyskania inwestora branżowego plany się zmieniły.
– Po upublicznieniu tej informacji i publikacji w „PB” potencjalni inwestorzy branżowi, i nie tylko, zaczęli zasypywać nas ofertami inwestycyjnymi, ponieważ dostrzegli w nas potencjał. Ostateczne uznałam, że najkorzystniejszy będzie obrany właśnie kierunek – wyjaśnia Mariola Furman.
Podkreśla, że pozyskanie takiego inwestora jak Neuca przyspieszy rozwój spółki jeszcze bardziej, niż byłoby to możliwe po emisji crowdfundingowej.
– Poza finansowaniem pozyskujemy strategicznego partnera branżowego, który oczekuje od nas usług. Dodatkowo wzmacniamy swoją pozycje, dołączając do dużej grupy o międzynarodowym zasięgu – komentuje prezes GPCM.
Duża rola zagranicy
Firma ma w portfolio kilkaset opracowanych receptur oraz rejestracji wyrobów medycznych, m.in. sprayów i pastylek. W tym roku powiększyła ofertę o kilkanaście pozycji. Sprzedaje w Polsce oraz na ponad 50 rynkach zagranicznych.
– Planujemy dalszą ekspansję m.in. na rynkach do tej pory zamkniętych na producentów z Europy Środkowej i Wschodniej jak Niemcy, mniejszych jak Chorwacja oraz wschodnich – Kazachstan, Uzbekistan. Myślimy też o całej Ameryce Łacińskiej – nasze produkty trafią tam już na początku przyszłego roku – wylicza Mariola Furman.
GPCM ma dwie fabryki o łącznej powierzchni 3,7 tys. m kw.