Neuca zaskoczyła wynikami

Rynek hurtu aptecznego niemal stoi w miejscu, a jedyny giełdowy dystrybutor farmaceutyczny rośnie powyżej prognoz analityków.

Pandemia przestała psuć nastrój Neuce. W II kw. spółka odnotowała spadek przychodów r/r o 4 proc. Za to w tym przewyższyła oczekiwania swoje i analityków. Uzyskała 2,3 mld zł przychodów (+15 proc. r/r), 75,3 mln zł zysku EBITDA (+43 proc.) i 44,7 mln zł zysku przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej (+61 proc.). Konsensus prognoz analityków wg PAP wynosił odpowiednio 2,1 mld zł; 61,4 mln zł i 33,2 mln zł.

– Analitycy podchodzą do nas ostrożnie – to dobrze, bo robimy podobnie. Lepsze zarządzanie strukturą sprzedaży i asortymentu wpłynęło na naszą marżę i zyski bardziej niż zakładaliśmy. Ciągle pracujemy nad poprawą efektywności – komentuje Piotr Sucharski, prezes Neuki.

Rok w trzy kwartały
Rok w trzy kwartały
Rok upływający pod znakiem epidemii okazuje się dobry dla Neuki. Piotr Sucharski, jej prezes, podkreśla, że w ciągu trzech kwartałów zarobili na czysto więcej (125 mln zł) niż w całym 2019 r. (117,8 mln zł).
WOJTEK SZABELSKI

Ponad rynkiem

Spółka radzi sobie lepiej niż rynek hurtu aptecznego. Ten wzrósł w III kw. r/r o 1,5 proc., a w ciągu dziewięciu miesięcy o 0,2 proc., do 23,7 mld zł. Tymczasem przychody Neuki urosły od początku roku o 11,8 proc. – do 6,8 mld zł.

– Na początku pierwszej fali pandemii nastąpił skokowy wzrost na rynku, a później gwałtowny spadek. Od sierpnia notujemy stabilną, kilkuprocentową dynamikę popytu na leki, która powinna utrzymać się do końca tego i w przyszłym roku. Wzrost wyników wyższy niż rynku wynika z naszego rosnącego udziału w nim – zgłosili się do nas nowi klienci, a dotychczasowi zwiększyli zakupy – mówi Piotr Sucharski.

W porównaniu do ubiegłego kwartału zmniejszyła się liczba aptek zarówno sieciowych (o 62 do 4767), jak i niezależnych (o 53 do 8714). Za to firma zwiększyła wobec zeszłego roku udział w rynku – do 32 proc. w ujęciu całościowym (+3,4 pkt. proc.) i rekordowych 36,9 proc. w placówkach niezależnych (+4,8 pkt. proc.).

– Liczba aptek będzie dalej spadać. Ma to źródło w rosnących oczekiwaniach prawnych w zakresie ich prowadzenia. Zostaną te najlepiej przystosowane do zmian i radzące sobie z przejmowaniem rynku. Zmniejszenie się liczby aptek nawet o kilkaset rocznie nie wpłynie istotnie na nasz biznes – zapewnia prezes Neuki.

Zapowiedź nowości

Spółka z optymizmem patrzy na przyszły rok. Nie spodziewa się wpływu potencjalnej szczepionki na COVID-19 na swoją działalność. Pozytywnie w dłuższej perspektywie wpłynie za to na nią uchwalenie ustawy o zawodzie farmaceuty. Neuca skupia uwagę na rozwoju produktów własnych.

– Mamy ich już kilkaset, a w przyszłym roku ta liczba znacząco wzrośnie. Myślimy o produktach trudniejszych do rejestracji i wprowadzenia niż dotychczasowe, ale ciekawych zarówno dla naszych klientów, jak i pacjentów – mówi Piotr Sucharski.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Spółka przeznaczy w 2021 r. około 50 mln zł na inwestycje odtworzeniowe. Rozważa też dalszą akwizycję w obszarze badań klinicznych.

– W tym miesiącu przejęliśmy spółki z Czech – kolejnego kraju po Niemczech, Hiszpanii i Ukrainie. Jesteśmy zadowoleni z efektu synergii, dlatego zamierzamy kontynuować zagraniczną ekspansję – stwierdza Paweł Kuśmierowski, wiceprezes Neuki.

OKIEM ANALITYKA
Duży potencjał
SYLWIA JAŚKIEWICZ
analityk DM BOŚ
Wyniki spółki są bardzo dobre. Imponujący zysk bierze się z ograniczonego wzrostu kosztów, korzystnego miksu sprzedażowego (wyższa sprzedaż leków bez recepty), a przede wszystkim z umacniania pozycji na rynku – ma to związek z rozwojem wirtualnej sieci aptecznej. Udział Neuki w rynku już jest wysoki, a wciąż ma potencjał do wzrostu. Branża farmaceutyczna wcale nie radzi sobie dobrze podczas pandemii. Gdy sytuacja się ustabilizuje, spółce będzie łatwiej funkcjonować. Może to mieć wpływ na wyniki – zwłaszcza że teraz ponosi szereg kosztów związanych z ochroną pracownika. Ponadto COVID-19 utrudnia poprawę rentowności w segmencie badań klinicznych. Neuca dokonuje akwizycji, ale nie ma to jeszcze przełożenia na wyniki. To potencjalnie potężna noga biznesowa firmy.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane