Neuca zaskoczyła wynikami

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2020-11-26 15:53

Rynek hurtu aptecznego niemal stoi w miejscu, a jedyny giełdowy dystrybutor farmaceutyczny rośnie powyżej prognoz analityków.

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • Dlaczego Neuca radzi sobie lepiej niż rynek
  • Z czego wynika duży zysk spółki
  • W których kierunkach chce się rozwijać

Pandemia przestała psuć nastrój Neuce. W II kw. spółka odnotowała spadek przychodów r/r o 4 proc. Za to w tym przewyższyła oczekiwania swoje i analityków. Uzyskała 2,3 mld zł przychodów (+15 proc. r/r), 75,3 mln zł zysku EBITDA (+43 proc.) i 44,7 mln zł zysku przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej (+61 proc.). Konsensus prognoz analityków wg PAP wynosił odpowiednio 2,1 mld zł; 61,4 mln zł i 33,2 mln zł.

– Analitycy podchodzą do nas ostrożnie – to dobrze, bo robimy podobnie. Lepsze zarządzanie strukturą sprzedaży i asortymentu wpłynęło na naszą marżę i zyski bardziej niż zakładaliśmy. Ciągle pracujemy nad poprawą efektywności – komentuje Piotr Sucharski, prezes Neuki.

Rok w trzy kwartały
Rok w trzy kwartały
Rok upływający pod znakiem epidemii okazuje się dobry dla Neuki. Piotr Sucharski, jej prezes, podkreśla, że w ciągu trzech kwartałów zarobili na czysto więcej (125 mln zł) niż w całym 2019 r. (117,8 mln zł).
WOJTEK SZABELSKI

Ponad rynkiem

Spółka radzi sobie lepiej niż rynek hurtu aptecznego. Ten wzrósł w III kw. r/r o 1,5 proc., a w ciągu dziewięciu miesięcy o 0,2 proc., do 23,7 mld zł. Tymczasem przychody Neuki urosły od początku roku o 11,8 proc. – do 6,8 mld zł.

– Na początku pierwszej fali pandemii nastąpił skokowy wzrost na rynku, a później gwałtowny spadek. Od sierpnia notujemy stabilną, kilkuprocentową dynamikę popytu na leki, która powinna utrzymać się do końca tego i w przyszłym roku. Wzrost wyników wyższy niż rynku wynika z naszego rosnącego udziału w nim – zgłosili się do nas nowi klienci, a dotychczasowi zwiększyli zakupy – mówi Piotr Sucharski.

W porównaniu do ubiegłego kwartału zmniejszyła się liczba aptek zarówno sieciowych (o 62 do 4767), jak i niezależnych (o 53 do 8714). Za to firma zwiększyła wobec zeszłego roku udział w rynku – do 32 proc. w ujęciu całościowym (+3,4 pkt. proc.) i rekordowych 36,9 proc. w placówkach niezależnych (+4,8 pkt. proc.).

– Liczba aptek będzie dalej spadać. Ma to źródło w rosnących oczekiwaniach prawnych w zakresie ich prowadzenia. Zostaną te najlepiej przystosowane do zmian i radzące sobie z przejmowaniem rynku. Zmniejszenie się liczby aptek nawet o kilkaset rocznie nie wpłynie istotnie na nasz biznes – zapewnia prezes Neuki.

Zapowiedź nowości

Spółka z optymizmem patrzy na przyszły rok. Nie spodziewa się wpływu potencjalnej szczepionki na COVID-19 na swoją działalność. Pozytywnie w dłuższej perspektywie wpłynie za to na nią uchwalenie ustawy o zawodzie farmaceuty. Neuca skupia uwagę na rozwoju produktów własnych.

– Mamy ich już kilkaset, a w przyszłym roku ta liczba znacząco wzrośnie. Myślimy o produktach trudniejszych do rejestracji i wprowadzenia niż dotychczasowe, ale ciekawych zarówno dla naszych klientów, jak i pacjentów – mówi Piotr Sucharski.

Spółka przeznaczy w 2021 r. około 50 mln zł na inwestycje odtworzeniowe. Rozważa też dalszą akwizycję w obszarze badań klinicznych.

– W tym miesiącu przejęliśmy spółki z Czech – kolejnego kraju po Niemczech, Hiszpanii i Ukrainie. Jesteśmy zadowoleni z efektu synergii, dlatego zamierzamy kontynuować zagraniczną ekspansję – stwierdza Paweł Kuśmierowski, wiceprezes Neuki.

OKIEM ANALITYKA
Duży potencjał
SYLWIA JAŚKIEWICZ
analityk DM BOŚ
Wyniki spółki są bardzo dobre. Imponujący zysk bierze się z ograniczonego wzrostu kosztów, korzystnego miksu sprzedażowego (wyższa sprzedaż leków bez recepty), a przede wszystkim z umacniania pozycji na rynku – ma to związek z rozwojem wirtualnej sieci aptecznej. Udział Neuki w rynku już jest wysoki, a wciąż ma potencjał do wzrostu. Branża farmaceutyczna wcale nie radzi sobie dobrze podczas pandemii. Gdy sytuacja się ustabilizuje, spółce będzie łatwiej funkcjonować. Może to mieć wpływ na wyniki – zwłaszcza że teraz ponosi szereg kosztów związanych z ochroną pracownika. Ponadto COVID-19 utrudnia poprawę rentowności w segmencie badań klinicznych. Neuca dokonuje akwizycji, ale nie ma to jeszcze przełożenia na wyniki. To potencjalnie potężna noga biznesowa firmy.