Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚ) zaakceptował wniosek Banku Ochrony Środowiska o zwiększenie puli środków na dofinansowanie leasingu pojazdów zeroemisyjnych o dodatkowe 100 mln zł.
– O niesłabnącym zainteresowaniu programem, a także jego realnym wpływie na wybór aut elektrycznych, świadczą liczby. Od początku jego realizacji bank ocenił wnioski o dopłaty do ponad 13 tys. pojazdów elektrycznych, co pozwoliło NFOŚ na przyznanie dotacji na łączną kwotę ponad 426 mln zł. Zdecydowanie przeważają wnioski dotyczące pojazdów osobowych – było ich 76 proc. – mówi Marek Szczepański, dyrektor departamentu programów ekologicznych w Banku Ochrony Środowiska (BOŚ).
Przypomnijmy, że w momencie uruchamiania programu dotyczącego leasingu samochodów elektrycznych w listopadzie 2021 r., BOŚ miał do dyspozycji 20 mln zł. Od tego czasu NFOŚiGW, odpowiadając na dużą popularność „Mojego elektryka”, sukcesywnie zwiększał dostępne środki na dotacje. Obecnie łączna pula przeznaczona na dopłaty dla firm i organizacji wzrosła do 600 mln zł.
Program dopłat do leasingu, który obsługuje BOŚ, jest skierowany do osób fizycznych, przedsiębiorców, rolników indywidualnych, samorządów, fundacji, kościołów i związków wyznaniowych. Dopłaty dotyczą leasingu samochodów osobowych (do przewozu max. 8 osób), pojazdów dostawczych o masie całkowitej do 3,5 t. oraz motorowerów i motocykli. Wysokość dopłaty do leasingu jest uzależniona m.in. od typu pojazdu i może wynieść nawet do 27 tys. zł w przypadku samochodu osobowego, lub do maksymalnie 70 tys. zł w przypadku pojazdu dostawczego.
W 2023 r. polski rynek aut na prąd zaliczył duży wzrost. Według danych dostępnych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w ostatnim dniu 2023 r. liczba zarejestrowanych w Polsce czysto elektrycznych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony zbliżyła się do poziomu 57 tys. sztuk, to o ponad 80 proc. więcej niż rok wcześniej.
