NG2 oszczędzi w Szwajcarii

Katarzyna Sadowska
24-05-2010, 00:00

W kieszeni

Spółka wykorzysta optymalizację podatkową

W kieszeni

NG2 ma zostać więcej

pieniędzy. To zasługa

przeniesienia zarządzania

markami za granicę.

Co prawda na liście tzw. rajów podatkowych Szwajcaria nie figuruje, ale kraj ten staje się coraz bardziej popularnym miejscem wśród przedsiębiorstw, które chcą mniej oddawać fiskusowi. W ostatnich latach siedziby przenieśli do Szwajcarii tacy giganci, jak Kraft, Procter Gamble czy Yahoo. Powód? Ulgi podatkowe dla zagranicznych holdingów i korzystne zapisy dotyczące zarządzania prawami własności intelektualnej. Rodzimi przedsiębiorcy też jednak nie są w ciemię bici. Na zarejestrowanie spółki w Szwajcarii zdecydował się ostatnio giełdowy NG2 handlujący butami w sklepach CCC, Boti i Quazi. I bynajmniej nie chodzi mu o to, by Szwajcarzy zaczęli je kupować...

"Znaczne" oszczędności

— Nasza szwajcarska spółka będzie zarządzała znakami towarowymi, m.in. oferowaną w sieci CCC marką Lasocki. Nadal będziemy mieć nad nimi kontrolę, bo podmiot jest w 100 proc. zależny od NG2 — podkreśla Piotr Nowjalis, wiceprezes i dyrektor finansowy NG2.

Dotychczas znaki towarowe stanowiły majątek polskiego oddziału i były przez niego zarządzane i administrowane.

— Zdecydowaliśmy się na zarejestrowanie podmiotu w Szwajcarii i wniesienie do niego aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, bo ten kraj ma korzystne regulacje dotyczące zarządzania prawami własności intelektualnej, w tym patentami i znakami towarowymi — wyjaśnia Piotr Nowjalis.

Nie ujawnia, jak dużych oszczędności można się spodziewać.

— Naszym celem jest optymalizacja — zarówno podatkowa, jak i w zarządzaniu prawami do znaków towarowych. Oszczędności z tego tytułu mogą być znaczne — mówi jedynie Piotr Nowjalis.

Szukają możliwości

— Zmniejszające się stopniowo możliwości optymalizacji podatkowej dostępne w prawie polskim powodują naturalną tendencję przedsiębiorców do szukania alternatywnych rozwiązań poza granicami kraju — przyznaje Magdalena Zasiewska, dyrektor w dziale International Tax Structuring PricewaterhouseCoopers.

Szwajcaria nie jest jedynym państwem, które oferuje korzystne zapisy podatkowe.

— Jest tam na przykład dopuszczalne dyskutowanie z władzami podatkowymi i chociażby z tego powodu ulokowanie w Szwajcarii podmiotu zarządzającego znakami towarowymi jest warte rozważenia — mówi Magdalena Zasiewska.

Trudno jej jednak oszacować skalę oszczędności płynących z decyzji o rejestrowaniu podmiotów zarządzających markami za granicą.

— Generalnie obniża się efektywna stopa opodatkowania. Dla przykładu: w Szwajcarii w zależności od kantonu może być zastosowana stawka podatkowa wynosząca od 12 do nawet 2 proc. — mówi Magdalena Zasiewska.

Czy taka optymalizacja podatkowa jest bezpieczna z punktu widzenia polskich przepisów?

— Wystąpiliśmy o indywidualną interpretację podatkową, żeby mieć pewność, że przyniesie to zamierzone efekty i urząd nie podważy naszej decyzji — dodaje Piotr Nowjalis.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Sadowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / NG2 oszczędzi w Szwajcarii