Czytasz dzięki

Nie podasz VIN, nie wystawisz auta

opublikowano: 26-02-2020, 22:00

Od marca wystawienie auta w serwisie Otomoto będzie wymagało podania numeru VIN. Ułatwi to sprawdzenie jego historii.

Polski rynek motoryzacyjny jest szósty pod względem wielkości w Europie. Ma się nieźle, ale potrzebuje bodźca do zmian. Klienci oczekują stałego podnoszenia transparentności. Średni wiek samochodów w Polsce jest coraz wyższy, a po drogach poruszają się coraz bardziej wyeksploatowane pojazdy.

— Rozwój w znacznym stopniu jest zależny od poprawy transparentności rynku i świadomości jego uczestników. Stawiamy pierwszy krok w tym kierunku i wprowadzamyobowiązek publikacji VIN w ogłoszeniach — mówi Lukas Draginas, dyrektor generalny serwisu Otomoto.

VIN (vehicle identification number) to unikatowy kod przypisany do pojazdu. Składa się z ciągu 17 liter i cyfr, za którymi kryją się takie dane, jak marka i model pojazdu, jego wersja, rodzaj silnika, wyposażenia itd. Ale to nie wszystko. Mając dostęp do VIN, można zweryfikować historię pojazdu.

— Z perspektywy i kupującego, i sprzedającego powinien to być kluczowy element ogłoszenia. Sprawdzenie VIN to najprostszy sposób, by wstępnie potwierdzić wiarygodność oferty i przybliżyć się do finalizacji transakcji — tłumaczy Lukas Draginas.

Dzięki znajomości VIN każdy zainteresowany może sprawdzić informacje o samochodzie, m.in. aktualny przebieg, korzystając z komercyjnych usług lub w bezpłatnej rządowej bazie danych historiapojazdu.gov.pl. Dane do tworzenia tej bazy pochodzą m.in. od diagnostów, a od 1 stycznia 2020 r. także od Policji, która ma obowiązek spisać przebieg auta podczas każdej kontroli drogowej.

Handlujący pojazdami coraz bardziej się profesjonalizują, korzystają z wielu narzędzi biznesowych i sprzedażowych, a także pracują nad budowaniem wizerunku wiarygodnych i rzetelnych. Klient natomiast na rynku wtórnym nadal spotyka się z wieloma problemami, które próbuje rozwiązać. Przede wszystkim szuka aut łatwych do zweryfikowania: sprawdzonych, godnych zaufania, ale przede wszystkim takich, których — w dużym uproszczeniu — najbliższą przyszłość pod względem awaryjności da się przewidzieć.

— Jesteśmy jedną z tych organizacji motoryzacyjnych, które mogą mieć realny wpływ na rynek. Zależy nam na tym, by rozwijał się w odpowiednią stronę — mówi Lukas Draginas.

Jesienią zeszłego roku serwis Otomoto zrealizował ogólnopolską kampanię, której celem było budowanie świadomości związanej z weryfikacją historii pojazdów opartą na VIN. W 2019 r. zanotował ponad 350 mln odsłon. Najwięcej dotyczyło aut 11- i 12-letnich o przebiegach od 180 do 200 tys. km. Najczęściej wyszukiwana (11 proc.) była marka Audi.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane