Czytasz dzięki

Nie podasz VIN, nie wystawisz auta

opublikowano: 26-02-2020, 22:00

Od marca wystawienie auta w serwisie Otomoto będzie wymagało podania numeru VIN. Ułatwi to sprawdzenie jego historii.

Polski rynek motoryzacyjny jest szósty pod względem wielkości w Europie. Ma się nieźle, ale potrzebuje bodźca do zmian. Klienci oczekują stałego podnoszenia transparentności. Średni wiek samochodów w Polsce jest coraz wyższy, a po drogach poruszają się coraz bardziej wyeksploatowane pojazdy.

— Rozwój w znacznym stopniu jest zależny od poprawy transparentności rynku i świadomości jego uczestników. Stawiamy pierwszy krok w tym kierunku i wprowadzamyobowiązek publikacji VIN w ogłoszeniach — mówi Lukas Draginas, dyrektor generalny serwisu Otomoto.

VIN (vehicle identification number) to unikatowy kod przypisany do pojazdu. Składa się z ciągu 17 liter i cyfr, za którymi kryją się takie dane, jak marka i model pojazdu, jego wersja, rodzaj silnika, wyposażenia itd. Ale to nie wszystko. Mając dostęp do VIN, można zweryfikować historię pojazdu.

— Z perspektywy i kupującego, i sprzedającego powinien to być kluczowy element ogłoszenia. Sprawdzenie VIN to najprostszy sposób, by wstępnie potwierdzić wiarygodność oferty i przybliżyć się do finalizacji transakcji — tłumaczy Lukas Draginas.

Dzięki znajomości VIN każdy zainteresowany może sprawdzić informacje o samochodzie, m.in. aktualny przebieg, korzystając z komercyjnych usług lub w bezpłatnej rządowej bazie danych historiapojazdu.gov.pl. Dane do tworzenia tej bazy pochodzą m.in. od diagnostów, a od 1 stycznia 2020 r. także od Policji, która ma obowiązek spisać przebieg auta podczas każdej kontroli drogowej.

Handlujący pojazdami coraz bardziej się profesjonalizują, korzystają z wielu narzędzi biznesowych i sprzedażowych, a także pracują nad budowaniem wizerunku wiarygodnych i rzetelnych. Klient natomiast na rynku wtórnym nadal spotyka się z wieloma problemami, które próbuje rozwiązać. Przede wszystkim szuka aut łatwych do zweryfikowania: sprawdzonych, godnych zaufania, ale przede wszystkim takich, których — w dużym uproszczeniu — najbliższą przyszłość pod względem awaryjności da się przewidzieć.

— Jesteśmy jedną z tych organizacji motoryzacyjnych, które mogą mieć realny wpływ na rynek. Zależy nam na tym, by rozwijał się w odpowiednią stronę — mówi Lukas Draginas.

Jesienią zeszłego roku serwis Otomoto zrealizował ogólnopolską kampanię, której celem było budowanie świadomości związanej z weryfikacją historii pojazdów opartą na VIN. W 2019 r. zanotował ponad 350 mln odsłon. Najwięcej dotyczyło aut 11- i 12-letnich o przebiegach od 180 do 200 tys. km. Najczęściej wyszukiwana (11 proc.) była marka Audi.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu