Nie przegap szansy na dofinansowanie

DI
opublikowano: 13-02-2013, 00:00

Rozmowa z Radosławem Runowskim, dyrektorem departamentu wsparcia e-gospodarki w PARP.

Jakie pomysły na biznes najczęściej otrzymują dofinansowanie z Działania 8.2? Radosław Runowski, dyrektor departamentu wsparcia e-gospodarki w PARP: Działanie 8.2 jest przeznaczone dla całego sektora MŚP, czyli nie tylko dla mikro i małych przedsiębiorstw i bez preferencji wiekowych. Służy rozwojowi B2B (business to business) i jest przeznaczone na poprawę relacji z partnerami biznesowymi. Chodzi m.in. o wspieranierozwiązań informatycznych, których nie widać na zewnątrz, ale służą zwiększeniu wydajności, efektywności, poprawie komunikacji między firmami. Liczą się pomysły, innowacyjność. Dobre pomysły muszą być konkurencyjne i realizowane po wygaśnięciu naszego wsparcia. Przedsiębiorca musi rozwijać przedsięwzięcie przez co najmniej trzy lata od uzyskania pomocy. Nie mamy preferencji co do branż. Największe znaczenie ma kreatywność. Punkty są przyznawane za innowacyjność i efektywność ekonomiczną projektu.

Jakie błędy popełniają najczęściej przedsiębiorcy ubiegający się o dofinansowanie?

Nie ma raczej błędów natury formalnej. Zawsze można je poprawić. Najczęstsze błędy to brak właściwych uzasadnień we wniosku. Zazwyczaj chodzi o konstrukcję wskaźników produktu i rezultatu, które bywają nieracjonalne, nie współgrają z projektem, są niewłaściwie oszacowane. Te wskaźniki przybierają monstrualne wielkości, a przecież trzeba się z nich później wywiązać. Inaczej może dojść nawet do rozwiązania umowy o dofinansowanie. Drugi częsty błąd to brak właściwego rozeznania rynku i zidentyfikwoania konkurencji, czyli zbadania, jakie usługi, podobne bądź identyczne, są już na rynku i z jakimi będziemy konkurować. Trzeci problem to niedostateczna liczba świeżych, innowacyjnych, dobrze rokujących pomysłów na biznes — wiele zgłaszanych projektów nie zaskakuje niczym nowym i nie wnosi wystarczającej wartości dodanej względem aktualnej oferty rynkowej.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Europa boryka się ze spowolnieniem gospodarczym. Jak to wpływa na programy związane z dofinansowaniem przedsiębiorców?

Zainteresowanie przedsiębiorców jest stabilne z tendencją wzrostową. W zeszłym roku złożono około 800 wniosków w pierwszej i drugiej rundzie aplikacyjnej, ale w trzeciej już 1200. Liczba odrzuceń też jest różna i nie można przekładać wyników jednej rundy na drugą. Oczywiście w ramach jednej rundy wsparcie może otrzymać np. jedna piąta projektów, ale wszystko zależy od tego, co jest we wnioskach. Na dobrą sprawę jesteśmy w stanie przyznać wsparcie nawet 100 proc. projektów, pod warunkiem, że są dobre jakościowo i merytorycznie. Zaostrzenia kryteriów nie było i nie będzie. Owszem, była zmiana w 2010 r., ale nie chodziło o sytuację na rynku, a raczej o zwrócenie uwagi na aspekty projektu, które przyczyniają się do jego trwałości.

Na czym ta zmiana polegała?

Przede wszystkim podkreślono innowacyjność i rentowność projektu. Przedsiębiorca musi przede wszystkim wykazać, jakie elementy usługi są innowacyjne w stosunku do usług obecnych na rynku i dzięki czemu jego projekt ma szanse na powodzenie i utrzymanie się na rynku.

Czy w nowej perspektywie finansowej Unii nastąpią radykalne zmiany dotyczące e-usług?

Mamy nadzieję, że w ramach przyszłych instrumentów finansowych znajdą się fundusze dla przedsiębiorców na e-biznes. To kluczowa i rozwijająca się dziedzina. Powinniśmy w nią inwestować, wspierać polskie zasoby cyfrowe, sieciowe, rozwiązania telekomunikacyjne, informatyczne. Dzięki temu skuteczniej będziemy konkurowali z firmami zagranicznymi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane