Nie taki diabeł straszny

JK
opublikowano: 09-03-2007, 00:00

Przedstawiciele branży paliwowej apelują do ministra finansów, aby opierał się na faktach, a nie na domysłach.

Halina Pupacz

prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych

Szara strefa na rynku olejów opałowych istnieje, ale jej rozmiary nie są aż tak wielkie, jak twierdzi resort finansów. 5,5-procentowa skuteczność wykrywania nieprawidłowości potwierdza, że szara strefa zmniejsza się z każdym rokiem. Trzy lata temu była na poziomie 13 proc. Oznacza to, że natężenie akcji kontrolnych przynosi skutki. Zauważalny jest trend spadkowy. Absolutnie nie można mówić, że sprzedawanie oleju opałowego jako napędowego oraz wlewanie go do baków pojazdów jest powszechne. Nie jest powszechne, lecz coraz bardziej marginalne. Dlatego argument MF za podwyżką akcyzy jest nieuzasadniony. Podwyżka zaszkodzi nie tylko firmom, ale także obywatelom.

Ireneusz Jabłonowski

prezes Polpetro

Niedawno na jednej z konferencji prasowych kontrolujący baki pojazdów powiedział, że przez cały rok nie wykrył ani jednego przypadku jeżdżenia na oleju opałowym. Może więc te 5,5 proc. wykrywalności pokazuje prawdziwą skalę nadużyć. Państwo ma tyle odpowiednich służb i narzędzi, że może należycie ocenić skalę patologii na rynku.

Problem w tym, że jest roz- dźwięk między tym, co pokazują wyniki kontroli, a tym, co mówi się na temat szarej strefy olejowej na konferencjach prasowych MF. Uważam, że resort dopuszcza się manipulacji i wyolbrzymia skalę nadużyć. Forsując podwyżkę akcyzy, nie pofatygował się ocenić jej skutków dla gospodarki i obywateli, a te będą odwrotne do celów oczekiwanych przez fiskusa.

Jerzy Brniak

prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego

Określenie wielkości szarej strefy olejowej jest bardzo trudne z uwagi na brak wiarygodnych danych. Nasze szacunki są w dużej mierze spójne z oceną resortu finansów. Jednak należy precyzyjnie oszacować problem. Szarej strefie sprzyjają różne obciążenia podatkowe na ten sam towar z różnym przeznaczeniem, jak np. na oleje opałowe i napędowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu