Nie toleruj nieuczciwej konkurencji

ANETA PANKOWSKA, radca prawny, partner w Kancelarii RKKW
opublikowano: 06-02-2015, 00:00

KOMENTARZ PRAWNIKA

W dzisiejszej niezwykle konkurencyjnej rzeczywistości rynkowy sukces produktu wymaga dobrego pomysłu, pracy oraz niemałych nakładów finansowych. Na sukces składa się wiele czynników. Obok jakości równie ważne (a może nawet ważniejsze) jest zbudowanie pozytywnych wyobrażeń odbiorców o produkcie. Osiąga się to poprzez odpowiednio atrakcyjną rynkową wizualizację produktu (najczęściej opakowanie), a następnie jego długotrwałe pozycjonowanie rynkowe za pomocą skutecznych narzędzi marketingowych.

Rynkowa szata produktu, który znalazł uznanie u konsumentów, może jednak łatwo stać się łupem konkurencji. Prościej jest bowiem wykorzystać motywy już znane i kojarzone przez konsumentów niż od podstaw i mozolnie budować odbiór nowego produktu w świadomości konsumentów. I nie mówię tutaj o tzw. niewolniczym naśladownictwie, które w aktualnej praktyce rynkowej pojawia się rzadko, ale o subtelnym nawiązaniu do produktu konkurencji, przejęciu ogólnego podobieństwa, np. poprzez przejęcie wiodącego motywu opakowania, analogiczne kompozycyjne ujęcie elementów wystroju opakowania czy też przejęcie charakterystycznej kolorystyki.

Prawo daje nam narzędzia obrony przed takimi praktykami. W doktrynie jak i w orzecznictwie jako jeden z czynów nieuczciwej konkurencji wymienia się wykorzystanie cudzej renomy przy wprowadzeniu swojego produktu na rynek, m.in. przez zbliżenie wyglądu opakowań lub etykiet swoich produktów do wyrobów konkurenta, wykorzystanie cudzej idei, inwencji, co doprowadziło do określonego rezultatu, bez dokonywania odpowiednich nakładów finansowych. W takim wypadku do dyspozycji pozostają roszczenia przewidziane w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Z działaniami zmierzającymi do zahamowania bezprawnych czynów nie możemy jednak zbyt długo zwlekać.

Praktyka rynkowa pokazuje tymczasem, że nieuczciwe działania konkurencji są bagatelizowane, a dopiero gdy konkurencyjny produkt wyraźnie oddziałuje na słupki sprzedaży naszego, zapada decyzja o podjęciu kroków prawnych. Nie reagując jednak odpowiednio szybko, doprowadzamy do utrwalenia pewnego wzorca postępowania. Skutkiem bezczynności w zakresie niezwłocznej obrony swoich interesów może być długotrwałe funkcjonowanie na rynku opakowania zawierającego podobne elementy, które z czasem uzyskuje samoistną rozpoznawalność oraz utrwala się na rynku. Wystąpienie z roszczeniami dopiero wtedy z dużą dozą pewności okaże się bezskuteczne. Za utrwalony w doktrynie i orzecznictwie należy uznać pogląd, że można odmówić uznania za czyn nieuczciwej konkurencji zachowania, które formalnie wskazują na naruszenie zasad uczciwej konkurencji, ale w danych okolicznościach trudno je uznać za sprzeczne z dobrymi obyczajami. Ma to miejsce m.in. wówczas, gdy powód tolerował przez długi czas posługiwanie się przez konkurencyjnego przedsiębiorcę równoległe oznaczeniem podobnym do używanego przez siebie do oznaczania analogicznych towarów, a następnie stawia zarzut nieuczciwego działania, domagając się zakazania używania tego oznaczenia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ANETA PANKOWSKA, radca prawny, partner w Kancelarii RKKW

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Nie toleruj nieuczciwej konkurencji