Nie wolno oszczędzać na bezpieczeństwie

Dorota Czerwińska
opublikowano: 14-05-2010, 00:00

Firmom zależy na komfortowych, ale i niezbyt kosztownych podróżach służbowych pracowników. Jak to robią?

Firmom zależy na komfortowych, ale i niezbyt kosztownych podróżach służbowych pracowników. Jak to robią?

Unilever, producent artykułów dla gospodarstw domowych, prowadzi specjalną politykę podróży służbowych.

— Dotyczy ona przede wszystkim zamawiania biletów lotniczych według ustalonych zasad, które odnoszą się do klas środków podróży i planowania zakupów biletów lotniczych. Zasada jest prosta: im wcześniejsza rezerwacja, tym bardziej dostępne tanie bilety lotnicze, niezależnie od uprawnień do upustów czy specjalnych stawek — informuje Szymon Gonera, szef działu zakupów Unilever Polska.

Firmowe biura podróży

Organizacją podróży w ArcelorMittal Poland zajmuje się wyznaczony do tego pracownik. Z wyspecjalizowanych usługodawców firma korzysta tylko przy zakupie biletów lotniczych i ubezpieczeń.

— W ramach Grupy ArcelorMittal mamy konkretne miejsca, do których najczęściej podróżują nasi pracownicy. Aby zoptymalizować koszty, podpisaliśmy umowę z przewoźnikiem na obsługę tych wyjazdów. Zrezygnowaliśmy też z klasy business w samolotach i jeśli to możliwe, wykorzystujemy bardziej efektywne kosztowo środki transportu, na przykład pociąg — mówi Beata Sakowska, dyrektor biura administracji ArcelorMittal Poland.

Podobnie jest w Schenkerze. Dyrektor finansów i administracji tej firmy Paweł Kiełczykowski twierdzi, że zakwaterowanie w trzygwiazdkowym hotelu o sprawdzonym, dobrym standardzie zamiast w hotelu lepszej klasy nie jest dla menedżera problemem, za to zmniejsza wydatki. Na znaczne obniżenie kosztów wpływa także wybór op-tymalnych połączeń skracających czas dotarcia do celu podróży.

W Henkel Polska optymalizacją kosztów podróży służbowych zajmuje się dział zakupów, choć wspiera go wyspecjalizowane biuro podróży.

— Zatrudnienie międzynarodowego dostawcy gwarantuje te same warunki współpracy we wszystkich krajach, w których działamy, a dzięki raportom spływającym z wielu rynków możemy lepiej analizować i kontrolować koszty podróży — twierdzi Jarosław Ślęzak, specjalista ds. zakupów w Henkel Polska.

Henkel ma specjalne narzędzie elektroniczne G@te, które korzysta ze światowych systemów rezerwacji. Dzięki czemu można bezpośrednio komunikować się z operatorem. System pozwala też pracownikowi wybrać najtańszy z kilku oferowanych lotów.

Z czego zrezygnować

Na pytanie, na czym nie warto oszczędzać, przedstawiciele firm zgodnie odpowiadają, że na bezpieczeństwie.

— Wybieranie niebezpiecznych rozwiązań, np. podróżowanie na długich trasach samochodem zamiast samolotem, wielogodzinne podróże do sąsiednich krajów, by zaoszczędzić kilkaset złotych, wydaje mi się bezsensowne — mówi Szymon Gonera.

— Dbamy też o komfort podczas delegacji. Próbujemy tak zorganizować podróż, aby była jak najmniej uciążliwa i nie kolidowała z prywatnymi planami pracownika — dodaje Agnieszka Przybyłek, menedżer ds. rozwoju talentów w Mars Polska.

Mars ma firmowe biuro podróży, które obsługuje wyjazdy służbowe, ale pomaga też organizować wyjazdy prywatne, np. wakacje z dziećmi. W ostatnich latach koncern zmniejszył liczbę wyjazdów pracowników dzięki możliwości prowadzenia spotkań w formie telekonferencji i wideokonferencji.

— Korzystamy z nowych technologii regularnie. Ale jeśli chcemy porozmawiać ze sobą bezpośrednio, wybieramy miejsca, do których dojazd jest najdogodniejszy dla wszystkich uczestników spotkania — mówi Agnieszka Przybyłek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu