Czytasz dzięki

Niemcy eksporterem polskich produktów

opublikowano: 02-10-2019, 22:00

Prawie jedna trzecia eksportu za Odrę jest związana z popytem na niemieckie towary i usługi na rynkach eksportowych.

Przedstawiciele Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) uznali, że klasyczne metody analizy handlu zagranicznego we współczesnym świecie przestają się sprawdzać i badając polsko-niemieckie relacje handlowe zastosowali tablice przepływów międzygałęziowych. Okazało się, że zachodni sąsiad ma dla naszej gospodarki jeszcze większe znaczenie, niż można było sądzić. Z raportu PIE zatytułowanego„Nowe oblicze handlu Polski z Niemcami” wynika, że w 2014 r. (ostatnie dostępne dane) prawie 29 proc. naszego eksportu za Odrę stawało się częścią towarów lub elementem usług, które Niemcy sprzedawali na zagranicznych rynkach. Trafiały one najczęściej do USA (2,6 proc.), Francji i Chin (po około 2,4 proc.), Wielkiej Brytanii (1,9 proc.), Włoch (1,6 proc.) oraz Holandii i z powrotem do Polski (po około 1,3 proc.). Na tej liście są również m.in. Rosja, Szwajcaria, Hiszpania, Czechy, a także Kanada, Brazylia i Meksyk.

Wśród unijnych państw większe obroty handlowe z Niemcy niż my mają
tylko Holandia, Francja i Włochy — podkreśla Łukasz Ambroziak
Zobacz więcej

POLSKA W CZOŁÓWCE:

Wśród unijnych państw większe obroty handlowe z Niemcy niż my mają tylko Holandia, Francja i Włochy — podkreśla Łukasz Ambroziak Fot. ARC

Popyt końcowych odbiorców polskich produktów, towarów i usług w Niemczech ma ogromny wpływ na sytuację w naszej gospodarce. PIE przeanalizował dane z 2014 r. i oszacował, że ten popyt kreował aż 10 proc. całej wartości dodanej wytworzonej w Polsce, dał pracę ponad 9 proc. wszystkich zatrudnionych i stanowił 8 proc. wszystkich wynagrodzeń wypłaconych w tym roku. Chodzi o niebagatelne kwoty: wymianę handlową na poziomie 48,6 mld USD, 1,46 mln miejsc pracy i 16,9 mld USD płacy.

Od tamtego czasu sytuacja zapewne się zmieniła, bo także polski eksport za Odrę dynamicznie się zwiększa. Według PIE w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku Polska wyprzedziła Wielką Brytanię i stała się szóstym pod względem wielkości eksporterem na niemiecki rynek, co jest też wynikiem kurczącej się wymiany handlowej między Niemcami a Zjednoczonym Królestwem. Przed nami są USA, Francja, Chiny, Holandia i Włochy.

— Myślę, że w przyszłości Polska przegoni także Włochy i stanie się naszym piątym partnerem handlowym — ocenia Lars Gutheil, dyrektor generalny Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej.

Wysoka popularność polskich produktów wśród docelowych odbiorców za Odrą może cieszyć.

— Można mieć nadzieję, że koniunktura w Niemczech będzie stabilna — uważa Łukasz Ambroziak, analityk w zespole handlu zagranicznego PIE.

— Nie spodziewam się, abyśmy na dłużej wpadli w recesję — potwierdza Lars Gutheil.

Więcej zagrożeń można dostrzec w tej części polskiego eksportu, która poprzez Niemcy wyjeżdża do kolejnych państw. Należą do nich, jak mówi Łukasz Ambroziak, amerykańsko-chińska wojna handlowa, zbliżająca się data brexitu, problemy strukturalne niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego czy spadek popytu na samochody z tradycyjnym napędem.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane