Niemiecki klient ceni polską kreatywność

opublikowano: 16-12-2019, 22:00

U naszego zachodniego sąsiada poczta pantoflowa przynosi czasem lepsze efekty niż droga reklama oferowanych usług.

Połowa ankietowanych przez Polsko-Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową (AHK Polska) przedsiębiorców z naszego kraju działających w Niemczech ocenia stan tamtejszej gospodarki jako dobry, a ok. 24 proc. jako zadowalający. W porównaniu z ubiegłorocznymi badaniami znacznie mniej ankietowanych (21 proc.) określa, że jest ona w bardzo dobrej kondycji.

Niemniej aż 93 proc. pytanych (o 4 pkt proc. mniej niż w przed rokiem) potwierdza, że powtórzyłoby decyzję o wejściu na rynek naszego zachodniego sąsiada. Z ankiety wynika, że Niemcy to zwykle pierwszy rynek internacjonalizacji polskich firm, zwłaszcza MŚP. Ponad połowa ankietowanych zdecydowała się działać tam z powodu uzyskania dostępu do nowych klientów, a 44 proc. chciało zwiększyć skalę swojej działalności.

Badani doceniają na tamtym rynku dobrą jakość infrastruktury, dyscyplinę płatniczą kontrahentów, przewidywalność polityki gospodarczej i chwalą współpracę z administracją. Narzekają na brak dostępności kadr, wysokość kosztów płac i podatków. Niemcy natomiast doceniają polską kreatywność. Zwraca na nią uwagę przedstawiciel niemieckiej firmy Polando.de, pomagającej polskim przedsiębiorcom znaleźć klientów za Odrą.

— Trochę jak w słowach Napoleona: „jeśli coś jest niemożliwe do wykonania, dajcie to zrobić Polakom”. Tam, gdzie nasi sąsiedzi widzą regulaminy i biurokrację, tam my widzimy po prostu pracę do zrobienia. A nasze zadania potrafimy wykonywać z fantazją — mówi Artur Kasiubowski, założyciel Polando.de.

Zręczne znajdowanie rozwiązań tam, gdzie wydają się one nie istnieć, to tylko jedna z wielu cech, które pomagają Polakom zdobyć zaufanie klienta zza Odry.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Niemieckich konsumentów nie przekonują niskie ceny, które dla wielu polskich firm na przełomie wieków stanowiły kartę przetargową. Oczekują oni towaru wysokiej jakości, tak samo jak w przypadku korzystania z usług firm z Francji czy Anglii. Dobry towar obroni się sam, ale dopiero wtedy, gdy o jego istnieniu dowiedzą się klienci. W Niemczech doskonale sprawdza się poczta pantoflowa. Jedna niezawodnie wykonana usługa może okazać się przepustką do kolejnych zleceń — wyjaśnia Artur Kasiubowski.

Jego zdaniem warto pamiętać o znaczeniu sąsiedzkich przekazów o jakości usług, z których skorzystali. Reklamy są kosztowne i przynoszą stosunkowo niewielką skuteczność. Nie będąc w stanie poznać reakcji klientów, trudno zaplanować efektywną kampanię. Tymczasem nawet niewielkie ogłoszenie w lokalnej gazecie to koszt kilkuset euro. W relacjach handlowych z Niemcami trzeba liczyć się z nieprzewidzianymi przeszkodami w wykonaniu zlecenia — np. z opóźnieniem dostawy towaru lub sezonowym brakiem pracowników, który wymusza przesunięcie terminu realizacji zamówienia.

— Wtedy przedsiębiorca powinien uczciwie wyjaśnić sytuację. Czasami wystarczy jeden telefon i zaproponowanie wyjścia z sytuacji, nowego terminu lub rekompensaty — niemieccy klienci wykazują się dużą cierpliwością i zaufaniem. Jeśli wiedzą, że usługodawca ma plan działań, a okoliczności są tylko przejściową niedogodnością, będą współpracować nad rozwiązaniem problemu — podpowiada Artur Kasiubowski.

Dodaje, że zdecydowanie nie warto udawać, że wszystko jest w porządku, i liczyć, że sytuacja sama się rozwiąże.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane