Niezgłoszonych reklamacji nie rozpatruję

Puls Biznesu
opublikowano: 15-03-2018, 22:00

Trzy pytania do... Wojciecha Fedki, wiceprezesa polskiej agencji inwestycji i handlu, odpowiedzialnego za sieć zagranicznych biur handlowych

1. Do „PB” dotarły sygnały od przedsiębiorców, że system ZBH, delikatnie mówiąc, nie działa idealnie. Miał pan takie zgłoszenia?

Zobacz więcej

Wojciech Fedka

Fot. Marek Wiśniewski

Od kiedy budujemy sieć ZBH, czyli od 18 miesięcy, nie dostałem ani jednego sygnału od niezadowolonego przedsiębiorcy. Budowa globalnej sieci ZBH to projekt o ogromnej skali i wymaga czasu. Tempo wdrożenia jest bardzo szybkie, co zostało docenione przez rządowe agencje promocji z całego świata poprzez wybór mnie na reprezentanta UE w radzie doradczej Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju. W środowym wywiadzie dla „Pulsu Biznesu” Tadeusz Kościński, wiceminister przedsiębiorczości, który spotyka się z polskimi przedsiębiorcami za granicą i wspiera ich internacjonalizację, bardzo pozytywnie wyraził się o naszej działalności.

Do ponad 30 naszych biur zagranicznych, które obsłużyły łącznie 4 tys. firm, wpłynęła jedna formalna skarga. Szef ZBH w Dubaju, chwalony przez wielu przedsiębiorców, otrzymał skargę od Dino-96. Firma oczekiwała, że ZBH przygotuje w ciągu jednego dnia umowy o współpracy w trzech językach. Otrzymała uprzejmą odpowiedź, że to wykracza poza wachlarz usług ZBH, oraz kontakty do prawników, konsultantów i tłumaczy, z których usług korzysta agencja. Wdrażamy system informatyczny, którego jednym z elementów będzie obowiązkowa ocena wystawiana przez firmę obsługiwaną przez ZBH. W ten sposób będziemy mieć twarde dane, a ja będę wiedział, jak skuteczni są nasi pracownicy.

2. Wszystko dopiero będzie. Może przedsiębiorcy nie mają czasu na czekanie?

Wiele elementów systemu już działa. Mamy dużo podziękowań za wsparcie od polskich przedsiębiorców, którzy są dumni ze zmiany jakościowej obsługi zagranicznej. Projekty takie jak nasz wielkie mocarstwa — USA, Wielka Brytania, Niemcy — realizują z dużo większym budżetem i w dłuższym czasie. Do końca kwartału wydziały promocji handlu i inwestycji zostaną zlikwidowane, a my, często na ich miejsce, ale niejednokrotnie w lepszych biznesowo lokalizacjach, otworzymy ZBH.

Przy tegorocznym budżecie wysokości 150 mln zł planujemy skutecznie wesprzeć polski biznes w 70 miejscach na całym świecie. Biura mają do 200 mkw., znajdują się w nich duże sale konferencyjne — miejsca prezentacji produktów, spotkań z partnerami i podpisywania listów intencyjnych. Przedsiębiorcy mają biura do dyspozycji 365 dni w roku, siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Teraz w wielu krajach, nawet jeżeli remontujemy biura, asystujemy polskim firmom — wynajmujemy sale w hotelach lub korzystamy z pomocy naszych ambasad. Wkrótce zamierzamy przejąć kontrolę nad portalem trade.gov.pl i wyposażyć go w narzędzia, które pozwolą firmie szybko się zorientować, jak konkurencyjna jest jej oferta na danym rynku zagranicznym. Chcemy m.in. wprowadzić link do konkretnej oferty wszystkich członków grupy PFR (KUKE, PARP, BGK). Przedsiębiorca wpisze podstawowe dane, a w ciągu kilku godzin zgłosi się do niego konsultant z uszytą na miarę ofertą produktową.

3. Co pan zamierza robić z uwagami przedsiębiorców?

Czekam niecierpliwie na wszelkie merytoryczne komentarze. Jedna skarga złożona oficjalnie i informacje, które dotarły do „PB”, to mało. Wolałbym mieć więcej uwag. Gdy ZBH przejmowały działalność WPHI, zostały zalane zapytaniami przedsiębiorców o rynek, warunki sprzedaży itd. Stwierdziłem, że należy lepiej wykorzystać czas pracowników ZBH, bo ich główne zadania to tworzenie sieci kontaktów, spotkania z firmami, organizacja relacji B2B. Dlatego przerzuciliśmy udzielanie informacji na centralę w Warszawie, bo część z nich jest dostępna w internecie. Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie przedsiębiorców. Jeśli firma Dino-96 jest wciąż niezadowolona, zapraszam do kontaktu: rozdałem kilka tysięcy wizytówek z numerem komórkowym oraz moim adresem e-mailowym, nigdy nie zdarzyło się, żebym nie spotkał się z firmą, która o to prosiła.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Puls Biznesu

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Niezgłoszonych reklamacji nie rozpatruję