Szallas.hu to największy internetowy serwis turystyczny na Węgrzech. Trzy lata temu pojawił się w Polsce i otworzył biuro w Warszawie. Najpierw uruchomił własną platformę online, a potem przejął konkurencyjne: Spanie.pl i Noclegi.pl. Właśnie ten ruch wywindował firmę — funkcjonującą teraz pod jedną marką Noclegi.pl — do branżowej czołówki w Polsce. Równolegle Węgrzy prowadzili podbój rynku w Rumunii. Apetytu jednak nie zaspokoili. Dlatego teraz — jak informuje dziennik „Lidové noviny” — Szallas.hu łączy siły z czołowym czeskim serwisem turystycznym Hotel.cz. Jego dotychczasowi właściciele mają sprzedać Węgrom mniejszościowy pakiet udziałów, a resztę wymienić na wyemitowane w tym celu papiery funduszu venture capital PortfoLion. To od 2016 r. największy współwłaściciel firmy Szallas.hu, który ma 70 proc. jej udziałów, 30 proc. należy do największego węgierskiego banku OTP. „Inwestycja w Czechach to logiczna kontynuacja naszej strategii rozwoju” — mówi cytowany przez dziennik Tibor Győrbiró z funduszu PortfoLion.

Pavel Kotas, prezes i dotychczasowy główny udziałowiec spółki Hotel.cz, deklaruje, że fuzja ułatwi czeskim klientom podróżowanie za granicę, szczególnie na Węgry i do Chorwacji. Użytkownikom węgierskich i polskich serwisów należących do Szallas.hu da natomiast możliwość szybkiej rezerwacji miejsc w ponad 6 tys. hoteli i pensjonatów w Czechach i na Słowacji. Dzięki połączeniu cała grupa ma oferować rezerwację online miejsc noclegowych w ponad 20 tys. obiektów turystycznych w sześciu krajach regionu. Warto dodać, że Noclegi.pl koncentrują się przede wszystkim na oferowaniu miejsc w kraju, bo — jak twierdzi reprezentujący ten serwis Grzegorz Kołodziej — Polacy lubią wypoczynek w ojczyźnie. Grupa Szallas.hu nie ujawniła wartości transakcji — ani zeszłorocznych w Polsce, ani bieżących w Czechach. Wiadomo jedynie, że przychody firmy Hotel. cz w 2018 r. wzrosły o 18 proc. do ponad 234 mln CZK (około 39 mln zł), a zysk brutto sięgnął 18 mln CZK (3 mln zł). Sprzedaż firmy Szallas.hu była o około 50 proc. większa, a zysk brutto — trzykrotnie.