Norma Euro 7 przyjęta

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2024-04-15 20:00

Rada Europejska przyjęła rozporządzenie o Euro 7. To kończy proces legislacyjny dotyczący nowej normy emisji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kiedy norma Euro 7 wejdzie w życie
  • od kiedy nowe pojazdy będą musiały spełniać jej wymogi

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rada Europejska (RE) zatwierdziła stanowisko Parlamentu Europejskiego (PE) w sprawie normy Euro 7. Oznacza to, że akt ustawodawczy został przyjęty. Rozporządzenie ustanawia przepisy o emisji spalin z pojazdów drogowych, ale mówi też o innych jej rodzajach, np. powstających w wyniku ścierania opon. Wprowadza także wymogi dotyczące trwałości akumulatorów. Dla samochodów osobowych i dostawczych rozporządzenie utrzymuje obowiązujące limity emisji przewidziane w ramach normy Euro 6, ale wprowadza surowsze wymogi dotyczące cząstek stałych. Dla autobusów i samochodów ciężarowych przewiduje surowsze limity oraz uregulowania dotyczące emisji substancji dotychczas nielimitowanych, np. podtlenku azotu. 

Euro 7 oznacza również rygorystyczne limity emisji cząstek wytwarzanych podczas hamowania, w tym specjalne limity dla samochodów elektrycznych. Zawiera też wymogi dotyczące okresu eksploatacji wszystkich pojazdów, m.in. dotyczące przebiegu.

Akt prawny czeka już tylko na podpisy przewodniczących PE i RE. Potem zostanie opublikowany w dzienniku urzędowym Unii Europejskiej i wejdzie w życie 20 dni później.

Kiedy auta będą musiały spełniać wymogi normy Euro 7? To zależy od rodzaju pojazdu. Nowe typy samochodów osobowych i dostawczych (wprowadzone do produkcji po wejściu w życie nowych przepisów) będą miały na to 30 miesięcy. Nowe auta (produkowane przed jej wejściem) będą miały 42 na dostosowanie. W przypadku nowych autobusów, ciężarówek i przyczep ustawodawca przewidział 60 miesięcy, a dla nowych typów tych pojazdów 48 miesięcy. Euro 7 obejmie także, po 30 miesiącach, nowe układy, komponenty oraz oddzielne zespoły techniczne montowane w autach osobowych i dostawczych oraz montowane w autobusach, ciężarówkach i przyczepach (po 48 miesiącach).

Rozporządzenie dotyczące normy emisji Euro 7 zostało przedstawione przez Komisję Europejską 10 listopada 2022 r. Rada UE ustaliła swoje stanowisko 25 września 2023 r. Wstępne porozumienie rada i parlament wypracowały 18 grudnia 2023 r.

Warto też przypomnieć, że 19 kwietnia 2023 r. PE i RE przyjęły rozporządzenie mające zaostrzyć normy emisji CO₂ dla nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych. Przewiduje ono 100 proc. redukcji emisji do 2035 r. zarówno dla aut osobowych, jak też dostawczych. Oznacza to, że od 2035 r. na terenie UE nie będzie można zarejestrować nowego samochodu innego niż zasilanego energią elektryczną (z baterii lub ogniw paliwowych).

„Przepisy Euro 7 są niezbędne, aby uregulować emisję do 2035 r. Inne przepisy tego rozporządzenia [np. dotyczące hamulców, opon i trwałości akumulatorów — red.] będą stosowane do nowych, bardziej ekologicznych samochodów osobowych i dostawczych także po 2035 r.” — czytamy w komunikacie RE.