Nowe prawo zamówień, nowe wyzwania

opublikowano: 23-10-2019, 22:00

Rząd napisał od nowa zasady gry dla rynku wartego 202 mld zł, ale legislacja to nie wszystko — mówią eksperci.

Jeden sąd ds. zamówień publicznych, obowiązek waloryzacji kontraktów, częściowe płatności i zaliczki w umowach powyżej 12 miesięcy, prostsze procedury w małych przetargach, nowe mechanizmy polubownego rozwiązywania sporów, a także większy nacisk na analizę potrzeb i negocjacji zamawiających z rynkiem na etapie przygotowania do przetargu — to tylko niektóre ze zmian, które wprowadzinowe Prawo Zamówień Publicznych (PZP). Na ostatniej prostej przed wyborami Sejm przyjął ustawę, nad którą od wielu miesięcy pracowało Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, a którą niedawno podpisał prezydent — wejdzie w życie 1 stycznia 2021 r.

— To nie jest nowelizacja ustawy z 2004 r., która obowiązywała przez dwie unijne perspektywy finansowe i była zmieniana ponadsześćdziesięciokrotnie. To ustawa napisana od nowa — podkreśla Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

Celem ustawodawcy było m.in. zwiększenie konkurencyjności na rynku zamówień publicznych (obecnie w jednym przetargu startują średnio tylko dwa podmioty) i zainteresowanie nimi małych i średnich przedsiębiorców. Zamawiający i firmy, a także instytucje publiczne mają teraz 14 miesięcy na przygotowanie się do nowych przepisów. Ma im w tym pomóc Urząd Zamówień Publicznych (UZP), który zapowiada liczne działania szkoleniowe — m.in. w samorządach. Rynek chwali nowe przepisy, ale na razie jest ostrożny w ocenie ich skutków.

— Zgadzam się z tym, że ustawę o zamówieniach publicznych trzeba było przepisać od nowa, i z tym, że nowe prawo wnosi na rynek kilka bardzo dobrych rozwiązań, np. takich, które uproszczą procedury przetargowe poniżej progów unijnych albo zwiększą rolę świadomej polityki zakupowej zamawiających. Ale nie nazwałbym ich rewolucją. Systemu, który funkcjonuje od lat, nie da się zmienić jedną ustawą — mówi Wojciech Merkwa, radca prawny z kancelarii JDP.

bc64433c-8c2e-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Jego zdaniem nowe przepisy bezpośrednio nie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności na rynku przetargów.

— Realizacja tego celu jest niemożliwa jedynie poprzez zmianę jednej ustawy ani jakiekolwiek inne działania legislacyjne, konieczna jest praca u podstaw, którą muszą podjąć zamawiający. Uważam, że biorąc ten aspekt pod uwagę, nowe PZP to ruch w dobrą stronę, nawet jeśli oczekiwanie rewolucyjnych skutków jest nazbyt optymistyczne — mówi Wojciech Merkwa.

Przepisy ustawy mają m.in. usprawnić elektronizację i cyfryzację przetargów w Polsce (składanie ofert w formie elektronicznej będzie obowiązkowe dla wszystkich zamówień również od stycznia 2021 r., obecnie jest wymagane jedynie dla zamówień powyżej progów unijnych). Chodzi m.in. o obowiązek zamieszczania informacji o ogłoszeniu zamówienia w jednym Biuletynie ZamówieńPublicznych, udostępnianym na stronie UZP.

— Ustawa zwiększa rolę systemów informatycznych w procedurze realizacji zamówień publicznych, bo bez nich postulat zwiększenia konkurencyjności, który wiąże się ze zwiększeniem dostępu do przetargów małych i średnich firm, jest niemożliwy do osiągnięcia. Zamawiający i firmy muszą już teraz zacząć oswajać się z rozwiązaniami IT, które pozwolą sprostać nowym wymogom — podkreśla Magdalena Szmalec, dyrektor Marketplanet. W ubiegłym roku wartość zamówień publicznych w Polsce wyniosła 202 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy