Nowe stawki VAT i zwrot akcyzy od reeksportu aut

Jarosław KrólakJarosław Królak
opublikowano: 2024-12-03 17:13

Zmienią się stawki VAT na niektóre produkty, a firmy dokonujące tzw. reeksportu samochodów odzyskają całą zapłaconą akcyzę.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

-co się zmieni dla firm w zakresie podatku VAT

-które firmy uzyskają pełne prawo do zwrotu akcyzy od sprzedaży aut

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt nowelizacji ustawy o podatku VAT. Zmiany nie są rewolucyjne, lecz dla części przedsiębiorców korzystne.

Przede wszystkim rząd wsłuchał się w apele firm reeksportujących samochody osobowe i przyznał im prawo do otrzymywania zwrotów akcyzy. Co ciekawe, zrezygnował z podniesienia podatku VAT z 8 proc. do 23 proc. na leczniczą marihuanę do palenia (cannabis sativa). Jedne zmiany w zakresie VAT są pozytywne dla firm, a inne nie (ramka).

Motobranża dopięła swego

Reeksport samochodów to istotne zjawisko w branży motoryzacyjnej. Istnieje dzięki różnym politykom cenowym producentów aut w poszczególnych krajach i wynikającym z nich różnicom cenowym. Polega na wywożeniu z Polski za granicę samochodów czasowo rejestrowanych w naszym kraju do tych państw, w których dany model danej marki ma wyższe ceny, co daje przestrzeń do zarabiania na różnicach cenowych.

W niedalekiej przeszłości reeksport aut sięgał nawet 20 proc. wolumenu sprzedaży samochodów osobowych (kilka lat temu sprzedaż wynosiła ponad 50 tys. pojazdów rocznie).

Niestety polski fiskus nie chciał zwracać firmom akcyzy zawartej w cenach pojazdów reeksportowanych do innych krajów unijnych (możliwe to jest w przypadku reeksportu poza UE). Tymczasem gra była warta świeczki, gdyż akcyza od samochodu osobowego o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 wynosi 18,6 proc. ceny auta, a przy niższych pojemnościach jest to 3,1 proc. Niechęć fiskusa do zwracania dilerom akcyzy zwiększała ponoszone przez nich koszty i prowadziła do częstych sporów sądowych. Branża apelowała o rozwiązanie tego problemu i teraz to się udało. Ministerstwo Finansów zapisało w projekcie prawo dilerów do otrzymywania zwrotu akcyzy od reeksportu aut, a Rada Ministrów to zaakceptowała.

- Dzięki uzyskiwaniu zwrotu akcyzy dilerzy dokonujący reeksportu będą mogli być bardziej konkurencyjni cenowo, tzn. będą mogli sprzedawać w innych krajach UE swoje samochody taniej o odzyskaną akcyzę – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Biznes chciał ugrać więcej

W trakcie prac nad projektem stowarzyszenia rolnicze apelowały o rezygnację z podniesienia VAT na niektóre nawozy i środki ochrony roślin. Ostrzegały, że uderzy to w małych i średnich producentów rolnych. Apele okazały się nieskuteczne.

Polsko - Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa liczyła na zwolnienie z akcyzy samochodów osobowych wykorzystywanych przez producenta w procesie homologacji i w tym procesie podlegających tzw. rejestracji profesjonalnej. Bezskutecznie.

Udało się zaś przekonać rząd do rezygnacji z podniesienia VAT z 8 proc. do 23 proc. na wyroby z konopi siewnej (cannabis sativa) do celów medycznych.

Nowe regulacje maja wejść w życie od 1 kwietnia 2025 r. Projekt trafi teraz do Sejmu.

Co nowego

- zwrot akcyzy od reeksportu samochodów osobowych

- zwolnienie z akcyzy aut do jazd testowych w ramach projektów badawczo-rozwojowych

- przedłużenie tzw. odwrotnego obciążenia VAT dla energii elektrycznej, gazu, przenoszenia uprawnień do emisji CO2 (do końca 2026 r.)

- rezygnacja z obowiązku integracji kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi

- 0 proc. VAT dla statków ratowniczych i łodzi ratunkowych wykorzystywanych na morzu, które nie są jednostkami pełnomorskimi

- przedłużenie 8 proc. VAT dla wyrobów medycznych

- obniżenie VAT z 23 do 5 proc. na tzw. kubeczki menstruacyjne