Prawie 30 zmian minister gospodarki chce wprowadzić do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Większość z nich porządkuje zasady wpisów do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) i obiegu informacji z nimi związanych między organami publicznymi — wynika z projektu założeń nowelizacji skierowanego już do uzgodnień międzyresortowych. Niektóre jednak ułatwiają przedsiębiorcom wywiązywanie się z obowiązków związanych z prowadzeniem firmy i jej funkcjonowaniem.
Pisma z sądu i urzędu
Jedna z zapowiadanych zmian ma uregulować zasady doręczeń pism sądowych i administracyjnych wysyłanych przedsiębiorcom będącym osobami fizycznymi. Minister gospodarki proponuje, aby adres do doręczeń zawarty we wpisie do CEIDG był adresem, na który doręczenie tych pism będzie prawnie skuteczne. To wymaga zmian w kodeksach postępowania cywilnego oraz administracyjnego. Obecnie istnieje problem z pozwami, kierowanymi np. przez przedsiębiorców przeciwko tym przedsiębiorcom, których siedzibą jest ich adres zamieszkania (czy zameldowania). Ten adres nie jest jednak dostępny w centralnej ewidencji. Nie można więc go wskazać w pozwie.
Według Przemysława Ruchlickiego, eksperta prawno-gospodarczego Krajowej Izby Gospodarczej (KIG), adres ten powinien być jawny. Nie wiadomo jednak, czy w tym kierunku mają iść zmiany proponowane w planowanej nowelizacji. Ekspert KIG podkreśla, że na problem ustalenia adresu do doręczeń nie ma uniwersalnej metody, gdyż biznesy są prowadzone w różnych miejscach, także w budkach w przejściach podziemnych. Poza tym pracownicy mikrofirm nie są upoważniani do odbioru urzędowych pism adresowanych do ich chlebodawców. Zdaniem Przemysława Ruchlickiego, bezpiecznym rozwiązaniem mogłoby być wpisanie w pozwie znanej powodowi siedziby pozywanego przedsiębiorcy, natomiast sąd uprawniony do wglądu w dane w CEIDG odnalazłby tam adres zamieszkania jako adres do doręczeń.
Deklaracje ZUS
Ekspert KIG ma też uzupełniające do noweli rozwiązanie związane z zapowiedzianą w niej możliwością dołączania do wniosku o wpis do CEIDG formularzy ZUS ZUA i ZUS ZZA. Ma to skrócić okres rejestracji w ZUS zatrudnianych pracowników. Czynność ta odbywałaby się elektronicznie.
Przemysław Ruchlicki proponuje, aby urzędnicy w gminach zostali przeszkoleni w zasadach prawidłowego wypełniania tych deklaracji, gdyż nawet wielostronicowa instrukcja tego nie zapewnia. Wiele wniosków może zawierać błędy i wsparcie urzędnika może się okazać niezbędne. Jak podkreśla, dziś z pomocą pracownika ZUS deklaracje można złożyć w ciągu kilku minut.
Zmiany dla przedsiębiorców
Ustalenie adresu do doręczeń pism sądowych i administracyjnych przedsiębiorcom będącym osobami fizycznymi.
Poszerzenie danych we wpisie do CEIDG, np. o nazwę skróconą, o numer telefonu, informację, czy przedsiębiorca prowadzi działalność w formie spółki cywilnej.
Trwałe usunięcie w CEIDG informacji o zakazie prowadzenia działalności, który uległ zatarciu.
Wskazanie rodzaju działalności według PKD w orzeczeniach sądów dotyczących zakazu wykonywania działalności przez przedsiębiorcę.
Umożliwienie pełnomocnikowi złożenia wniosku o wpis do CEIDG.
Weryfikacja przez gminy upoważnień cudzoziemców do podejmowania działalności.
Modyfikacja przesłanek niepoprawności wniosku o wpis do CEIDG.
Umożliwienie rezygnacji z wpisu do CEIDG przed rozpoczęciem działalności gospodarczej.
Podawanie w CEIDG informacji o dacie zaprzestania prowadzenia działalności.
Rozszerzenie katalogu danych w CEIDG o PESEL oraz REGON i NIP spółek cywilnych.
Możliwość wprowadzania do CEIDG wpisów o zakazie prowadzenia działalności przez sądy upadłościowe.
Ograniczenie zakresu danych przy wpisaniu do CEIDG zawieszenia działalności — chodzi głównie o ograniczenie wskazania wszystkich adresów jej wykonywania.
Umożliwienie wykreślenia z CEIDG wpisów zmarłych przedsiębiorców bez decyzji ministra gospodarki.
Umożliwienie wykreślenia z CEIDG wpisów przedsiębiorców, którzy nie wznowili działalności przed upływem 24 miesięcy od dnia jej zawieszenia.
Wprowadzenie możliwości wyszukiwania danych przedsiębiorców w CEIDG według różnych kryteriów, np. daty czy miejsca rejestracji.
Ustanowienie podstawy prawnej do przechowywania w systemie CEIDG danych powtarzających się przy kolejnych wpisach czy ich zmianie, np. nazwy skróconej — to zdejmie z przedsiębiorców każdorazowy obowiązek wypełniania takich samych danych, nawet gdy wniosek ich nie dotyczy.
Umożliwienie dołączania do wniosku o wpis do CEIDG formularza ZUS ZUA oraz ZUS ZZA.