Czytasz dzięki

Nowy przewodnik po biznesie

opublikowano: 23-06-2015, 00:00

Założenie firmy przestało być problemem, ale młodym przedsiębiorcom nadal trudno jest rozwijać biznes. Prawo nie pomaga.

Zatrudnić się w korporacji lub małej, lokalnej firmie czy postawić na własny biznes? Nad tym pytaniem zastanawia się wielu młodych ludzi, właśnie wchodzących na rynek pracy. Nie zawsze jednak ci, którzy decydują się działać na własną rękę, wiedzą, jak się poruszać w gąszczu przepisów prawnych i regulacji podatkowych. W polskich realiach niestety nie wszyscy studenci, opuszczając uczelniane mury, dysponują takim pakietem wiedzy. Tę lukę edukacyjną postanowiło wypełnić stowarzyszenie Młodzi Reformują Polskę, które, dzięki finansowaniu ze Stypendium Fundacji im. Lesława Pagi, wydało Prawne Vademecum Młodego Przedsiębiorcy. Swoisty podręcznik zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej zostanie rozdystrybuowany do miejsc skupiających osoby zainteresowane zakładaniem własnych firm. Pilotażowy projekt ma ułatwić im rynkowy start i przygotować do samodzielnej aktywności biznesowej.

— Samo założenie firmy nie jest już dzisiaj wyzwaniem. Wiedzę o tym można zdobyć bardzo szybko. Problemy, w tym bariery prawne, pojawiają się później, w czasie prowadzenia działalności gospodarczej. Ja mam to szczęście, że pierwszą firmę zakładałem razem z ojcem, który miał spore doświadczenie w prowadzeniu biznesu i pomagał mi w kwestiach finansowo-księgowych. Bez niego nie raz mielibyśmy problemy. Nie jest łatwo zrozumieć interpretacje podatkowe czy sposoby naliczania podatku — mówi Mateusz Flis, młody przedsiębiorca, stypendysta fundacji im. Lesława A. Pagi, zaproszony do debaty o prawnych aspektach prowadzenia biznesu, towarzyszącej prezentacji Vademecum. Jego zdaniem, dobrym miejscem do uczenia się biznesu są np. inkubatory przedsiębiorczości, które poza miejscem do działania gwarantują wsparcie merytoryczne. Podobnie jest z przekazywaniem młodym przedsiębiorcom dotacji na rozwój biznesu — same pieniądze nie zawsze wystarczają.

— Z jednej strony jest kapitał, z drugiej wiedza. I na tym też się skupiamy w perspektywie 2014- -20, rozdysponowując fundusze unijne. A wsparcie dla młodych skoncentrowaliśmy w programie Wiedza, Edukacja, Rozwój, zawierającym instrumenty pożyczkowe i dotacyjne. Nie można sprowadzić pomocy do zwykłego przekazywania pieniędzy. Dotacja czy pożyczka musi być związana z pakietem wiedzy z zakresu prowadzenia biznesu, pisania biznesplanu, prawa. Nie zawsze ktoś, kto ma świetne kompetencje w swojej dziedzinie, np. architekt, musi umieć prowadzić firmę, ale mikroprzedsiębiorcę najczęściej też nie stać na zaangażowanie zewnętrznych doradców — dodaje Paweł Orłowski z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. © Ⓟ

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane