Nowy Styl czeka na okazje

Agnieszka ZielińskaAgnieszka Zielińska
opublikowano: 2025-01-16 20:00

Plan na 2025 r. to kilkuprocentowy wzrost przychodów. Możliwe kolejne przejęcia. Perspektywiczny rynek - Skandynawia.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Nowy Styl, który urządza biura korporacjom i wyposaża stadiony i lotniska, nie zwalnia tempa. Firma, która dostarcza produkty do ponad 70 krajów, szacuje, że w 2025 r. będzie mieć prawie 7-proc. wzrost przychodów w porównaniu z ubiegłym rokiem, za który nie ma jeszcze dokładnych danych. Dla porównania w 2023 r. było to 310 mln EUR.

Kluczową rolę dla spółki odgrywa rynek niemiecki, gdzie Nowy Styl sprzedaje prawie 35 proc. swojej oferty.

- Niemcy pełnią dla nas istotną rolę, mimo że sytuacja gospodarcza w tym kraju jest w tej chwili trudna. Jednak ubiegły rok na tym rynku nie był dla nas zły. Radzimy sobie tam lepiej niż nasza konkurencja – mówi Adam Krzanowski, prezes Nowego Stylu.

Rozwój przez akwizycje

12 proc. wolumenu sprzedaży trafia do Szwajcarii, 10 proc. do Francji, 14 proc. pozostaje w Polsce. Oferta na każdy z europejskich rynków jest inna, ale wszędzie znaczną jej część stanowią produkty z tzw. segmentu premium. Poszerzanie tego rodzaju asortymentu to jeden z najważniejszych punktów strategii firmy.

Drugą ważną jej częścią są akwizycje. Ten proces rozpoczął się w 2011 r. gdy Nowy Styl przejął niemieckiego producenta krzeseł, właściciela marki Grammer Office. Przedmiotem kolejnej akwizycji w 2013 r., była firma Rohde & Grahl, producent mebli biurowych, krzeseł, sof i foteli. W 2019 r. roku do polskiej firmy dołączyła niemiecka spółka Kusch+Co. W efekcie tych decyzji Nowy Styl stał się kluczowym graczem na niemieckim rynku mebli biurowych.

Polski producent na tym nie poprzestał i kontynuował serię przejęć również na innych rynkach. W 2014 r. sfinalizował zakup 50 proc. udziałów tureckiej firmy produkcyjno-dystrybucyjnej TCC – The Chair Company. W 2015 r. przejął także spółkę – Sitag AG ze Szwajcarii. Cztery lata później sfinalizował zakup francuskiej firmy Majencia, producenta krzeseł i mebli biurowych.

Nowe kierunki na celowniku

- Od 2011 r. nasza strategia się nie zmienia. W tamtym czasie zdecydowaliśmy, że aby wejść na rynek Europy Zachodniej, konieczne są akwizycje. To był dobry ruch. Wykorzystaliśmy w pełni potencjał przejmowanych spółek. Dzięki temu jesteśmy dziś jednym z trzech liderów na europejskim rynku mebli biurowych – podkreśla Adam Krzanowski.

Dodaje, że firma będzie kontynuować tę politykę. Nowe przejęcia to też nowe kierunki.

- Obserwujemy możliwości przejęć za granicą. Na pewno nie będą one dotyczyły niemieckiego rynku, na którym kolejne akwizycje nie mają już sensu – mówi prezes Nowego Stylu.

Jakie państwa są interesujące dla firmy?

- Perspektywiczny na pewno jest rynek skandynawski, któremu się bacznie się przyglądamy, co nie wyklucza zainteresowania firmami z innych regionów, jeśli ich propozycje okażą się ciekawe – zaznacza.

Dodaje, że w polu zainteresowania firmy są nie tylko firmy produkcyjne, ale także dystrybucyjne i spółki technologiczne.

Jedna silna marka

Obecnie wszystkie produkty i usługi meblowego giganta z Polski, są oznaczane tą samą marką Nowy Styl. To skutek decyzji podjętych pod koniec 2019 r. gdy rozpoczął się proces rebrandingu. Są jednak wyjątki. Marki, które były dotąd rozpoznawalne na rynkach zagranicznych, występują pod dotychczasową nazwą.

Dotyczy to marki Kusch+Co, która wyposażyła dotąd ponad 260 lotnisk na całym świecie, w tym lotniska w Berlinie, Pekinie i Frankfurcie. Podobna sytuacja dotyczyła marki Forum by Nowy Styl, która odpowiadała za dostarczenie w ubiegłym roku wyposażenia dla stadionu Allianz Riviera w Nicei i Parc Olympique Lyonnais w Lyonie.

Lotniska, stadiony, a także m.in. kina, stanowią w sumie niewielki procent przychodów firmy. Podobnie jak meble dla placówek medycznych. Ten ostatni sektor jest jednak zdaniem prezesa Nowego Stylu bardzo perspektywiczny ze względu na spodziewany napływ środków na modernizację sektora z Krajowego Planu Odbudowy.

Adam Krzanowski podkreśla, że ważną rolę w działalności firmy pełnią showroomy. To o tyle istotne, że elementem polityki firmy, jest również współpraca ze znanymi twórcami. Jednym z nich jest m.in. Karim Rashid, projektant kolekcji Bound przygotowanej dla marki Kusch+Co, którego prace można obejrzeć w prestiżowych muzeach jak m.in. Centre Pompidou w Paryżu. Obecnie Nowy Styl ma 28 showromów m.in. w Londynie, Paryżu, Berlinie, Pradze i Dubaju. W 2024 r. firma otworzyła kolejne obiekty we Frankfurcie i w Wiedniu.

Cała produkcja, zarówno mebli, jak i krzeseł, które sprzedawane są na całym świecie, umiejscowiona jest w Polsce, w zakładach zlokalizowanych na Podkarpaciu. Cztery fabryki firmy znajdują się w Jaśle i jedna w Rzepedzi. W Jaśle Nowy Styl ma także własne Centrum Badawczo-Rozwojowe, w którym testuje i rozwija technologie produkcyjne.