Na 8 kwietnia br. wyznaczono rozprawę w Naczelnym Sądzie Administracyjnym (NSA) w sprawie rozstrzygnięcia zagadnienia prawnego dotyczącego zasad rozliczania usług gastronomicznych, zamawianych na potrzeby spotkań biznesowych. Uchwała w tej sprawie ma być wydana w składzie siedmiu sędziów.
Pytanie dla 7 sędziów
Postanawiając w grudniu 2012 r. o podjęciu uchwały, NSA wskazał, że problem budzi poważne wątpliwości. Sędziowie będą musieli odpowiedzieć, czy wydatki na zakup usług gastronomicznych, podawanych i świadczonych w trakcie spotkań z kontrahentami, odbywającymi się w siedzibie podatnika, jak też poza tą siedzibą, w każdym przypadku należy zaliczyć do kosztów reprezentacji, niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Decyzja o wydaniu uchwały w tej sprawie to skutek niejednolitych stanowisk.
Wywoływała i wciąż wywołuje spory z organami skarbowymi. Różnie jest bowiem definiowane pojęcie reprezentacji, a w konsekwencji różnorodnie są kwalifikowane wydatki na nią ponoszone — raz można je zaliczać do kosztów działalności, innym razem nie. Wiele problemów sprawiają właśnie wydatki na usługi gastronomiczne.
I wystawnie, i skromnie
NSA w postanowieniu o konieczności wydania uchwały przytoczył orzeczenia sądowe, w których tak rozbieżnie interpretowano tę kwestię. Można w nich było znaleźć szeroką definicję reprezentacji, obejmującą wszelkie działania nakierowane na tworzenie pozytywnego wizerunku podatnika. W tym przypadku wydatki na wszelkie spotkania z kontrahentami, niezależnie od miejsca ani od ich cech wystawności czy okazałości, nie dawałyby możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów. Ale też sądy stały na stanowisku, że za reprezentację należy uznać wydatki kreujące wizerunek podatnika w sposób właśnie wystawny, okazały i ponadstandardowy.
W efekcie spotkania z kontrahentami należą do działań zwyczajowo przyjętych, niemających żadnych szczególnych cech. Według Katarzyny Czerkies-Laskowskiej, doradcy podatkowego, menedżera w dziale prawno-podatkowym PwC, bez wątpienia to uzasadniało skierowanie sprawy do rozstrzygnięcia przez poszerzony skład NSA. We wspomnianym orzecznictwie ten sam sąd wyprowadzał bowiem różne wnioski z tej samej normy prawnej. Spodziewana uchwała powinna rozwiać wątpliwości przy stosowaniu przepisów dotyczących podatków dochodowych od osób prawnych (CIT) oraz fizycznych (PIT).
Decyzja o wydaniu uchwały w sprawie reprezentacji to skutek niejednolitych stanowisk. Wywoływała i wciąż wywołuje spory z organami skarbowymi.