O miejscu w Europie przesądziła energia

TC
opublikowano: 2006-01-20 00:00

Największa firma z Bułgarii zajęła dopiero 86. pozycję w rankingu. Firmą, która w 2004 r. osiągnęła najwyższe przychody ze sprzedaży, jest NATSIONALNA ELEKTRICHESKA KOMPANIA. Profilem działalności tego przedsiębiorstwa są usługi związane z produkcją, przesyłem i dystrybucją energii elektrycznej. Sprzedaż powyżej 1 mld EUR daje temu przedsiębiorstwu 9. pozycję wśród wszystkich 35 przedsiębiorstw energetycznych ujętych na liście. Oprócz wspomnianego lidera w gronie największych przedsiębiorstw bułgarskich znajdują się ponadto 4 inne firmy związanych z energetyką.

Charakterystycznydla grupy firm z Bułgarii jest duży dystans między liderem a następną w kolejności firmą, którą jest ulokowana na dalekim, 138. miejscu rankingu KREMIKOVTZI. Ze względu na ogromną rozpiętość między liderem oraz pozostałymi firmami w Bułgarii stosunkowo niska jest średnia sprzedaż „25” firm. W 2004 roku wyniosła ona tylko 236,5 mln EUR i jedynie sześciu firmom udało się przekroczyć tę granicę. W 2003 r. średnia wielkość sprzedaży była o ponad 20 mln EUR mniejsza, na co przekłada się ponad 10 proc. wzrost w grupie największych bułgarskich przedsiębiorstw. Większość firm plasuje się w trzeciej a nawet czwartej setce rankingu, choć warte podkreślenia są częstsze wzrosty przychodów ze sprzedaży w 2004 r., które nierzadko przekraczały 20 proc. Rekordzistą pod tym względem okazało się przedsiębiorstwo OVERGAS INC. Kolejną firmą, która ponaddwukrotnie zwiększyła wartość obrotów jest dystrybutor paliw płynnych PETROL. Spadek sprzedaży zanotował głównie sektor energetyczny.

Obok ogólnego wzrostuprzychodów ze sprzedaży o dobrej kondycji największych bułgarskich przedsiębiorstw świadczą przeważające dodatnie wskaźniki rentowności. Wśród bułgarskich gigantów wysoką rentowność osiągnęły banki BULBANK (43,5 proc.), DSK BANK (28,5 proc.) oraz operator telefonii stacjonarnej BULGARIAN TELECOMMUNICATIONS COMPANY (24,4 proc.). Na uwagę zasługuje również NAVIGATION MARITIME BULGARE, której wskaźnik rentowności sprzedaży w 2004 r. znacznie wzrósł w porównaniu z 2003 r.