O pakiecie zdecyduje dopiero następna kadencja

opublikowano: 04-04-2019, 22:00

Parlament Europejski (PE) rozpoczął nerwowy finisz kadencji 2014-19.

Mobilny pakiet transportowy, składający się z trzech raportów, spadł 27 marca z porządku sesji w Strasburgu, ale 4 kwietnia został przeforsowany podczas uzupełniającego posiedzenia w Brukseli. Trzy raporty dotyczą delegowania kierowców, czasu pracy i odpoczynku, a także dostępu do zawodu i rynku przewoźnika, w tym kabotażu. Wiele przepisów jest niekorzystnych dla polskich przewoźników, ponieważ podnoszą one koszty i pozbawiają nasze firmy przewagi konkurencyjnej.

Polskie ciężarówki są doskonale znane w tzw. starej UE – zdjęcie przedstawia granicę austriacko-niemiecką.
Zobacz więcej

Polskie ciężarówki są doskonale znane w tzw. starej UE – zdjęcie przedstawia granicę austriacko-niemiecką. Fot. Bloomberg

Pakiet cofnięto do Komisji Transportu i Turystyki, ponieważ europosłowie zgłosili aż 1,5 tys. poprawek. Rozpatrywanie ich na posiedzeniu plenarnym wydawalo się proceduralną paranoją, ale jednak tak się stało. Przewodniczący Antonio Tajani dopiął celu i będzie mógł dorzucić pakiet do dorobku swojej 2,5-letniej kadencji.

Fatalny dla polskiej branży transportowej pakiet trafi do drugiej izby prawodawczej, czyli ministerialnej Rady UE. Będzie podlegał procedurze uzgodnieniowej w tzw. trilogu, z udziałem Komisji Europejskiej, czyli autorki projektu wyjściowego. Uzgodniona wersja wróci do PE, który zatwierdzi ją w głosowaniu. Rumuńska prezydencja Rady UE raczej umyje ręce i do 30 czerwca już nie podejmie tematu. Ale od 1 lipca pałeczkę przejmuje Finlandia i na pewno w drugim półroczu 2019 doprowadzi transportoweprzepisy do finału.

W PE nie obowiązuje zasada dyskontynuacji, zatem pakiet nie trafia do kosza, chociaż po trilogu zostanie rozpatrzony już przez odnowiony skład izby. Bardzo ważna jest też okoliczność, czy reelekcję uzyskają posłowie sprawozdawcy trzech raportów: Merja Kyllönen, niegdyś fińska minister transportu, Wim van de Camp, holenderski chadek oraz Ismail Ertug, niemiecki socjaldemokrata. W realiach PE osoba pilotująca dany akt prawny ma ogromne znaczenie, zwracam uwagę na Finkę…

Polscy europosłowie głosowali jednolicie, zgodnie z interesami przewoźników. Tym razem nie ma podstaw do kampanii oskarżeń o zdradę, jaką tzw. dobra zmiana rozpętała w kraju po przyjęciu przez PE antyzłodziejskiej dyrektywy o prawach autorskich. Padają wzajemne zarzuty innego typu — że w poszczególnych grupach politycznych nie udało się namówić kolegów do poparcia polskiego stanowiska.No cóż, pakiet transportowy rozbił w PE partyjne międzynarodówki, głosowano państwowo — w uproszczeniu stara UE kontra nowa.

Osobnym wątkiem stało się zgrupowanie przez PE poprawek w bloki i głosowanie hurtowe. Europosłowie PiS już zapowiedzieli zaskarżenie tego wielkiego nadużycia do Trybunału Sprawiedliwości UE. Merytorycznie mają świętą rację, ale nie można zapomnieć o dokonanym w kraju przez tzw. dobrą zmianę identycznym gwałcie na procedurze Sejmu — w grudniu 2016 r. podczas słynnych obrad w Sali Kolumnowej budżet na 2017 r. został uchwalony także po zgrupowaniu różniących się treściowo poprawek w... dwa głosowania. Wyłącznym powodem była perspektywa przymusowego liczenia ręcznego, które potrwałoby ze dwa dni. Identyczną brutalność proceduralną wobec mniejszości zastosowała w czwartek większość PE w Brukseli.

fa44e31e-90f7-11e9-bc42-526af7764f64
Poza scenariuszem
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE
Poza scenariuszem
autor: Marek Wierciszewski
Wysyłany co dwa tygodnie
Marek Wierciszewski
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JACEK ZALEWSKI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu