Obsłużą MSP jak korporacje

opublikowano: 26-03-2013, 00:00

Usługi finansowe: Coraz częściej z produktów przeznaczonych dla korporacji korzystają również małe i średnie firmy

Pojęcie „bankowość korporacyjna” logicznie kojarzy się z korporacjami. Dlatego też małe i średnie firmy poszukujące czegoś dla siebie zakładkę „korporacje” na stronach internetowych banków zapewne omijają szerokim łukiem. Niesłusznie. — Zwykle pojęcie to obejmuje obsługę finansową dużych, ale również średnich firm, a nawet małych podmiotów — mówi Justyna Lewandowska z biura rozwoju sieci oraz bankowości małych i średnich przedsiębiorstw w BRE Banku. I to niezależnie od tego, że banki mają oddzielne oferty skierowane do małych i średnich firm.

Produkty korporacyjne dla MSP

Dawniej podział był bardziej oczywisty. Dzisiaj coraz częściej banki mogą zaoferować mniejszym firmom indywidualną ofertę, niejako korzystając z rozwiązań, które standardowo dostępne są w bankowości korporacyjnej.

— Obecnie pełna oferta produktów i usług jeszcze niedawno dostępnych tylko dla korporacji jest dostępna również dla MSP — przyznaje Justyna Lewandowska. Jej zdaniem w BRE Banku bankowość korporacyjna to produkty i usługi przeznaczone dla każdej firmy prowadzącej pełną księgowość. Warto zdawać sobie z tego sprawę.

— Myśląc o produktach dedykowanych dla korporacji, powinniśmy mieć świadomość, że wybrane z nich z sukcesem oferowane są MSP, a tylko zarządzanie tymi produktami odbywa się w strukturach bankowości korporacyjnej — mówi Piotr Lorenc, ekspert z Departamentu Zarządzania Produktami MSP w Banku DnB Nord.

Coraz mniejsze podmioty korzystają np. z szerokiej gamy produktów skarbowych związanych z zarządzaniem ryzykiem walutowym czy ryzykiem stopy procentowej.

— Innym obszarem produktowym, który pierwotnie oferowany był dla korporacji, a obecnie powszechnie wykorzystywany jest przez segment MSP, są produkty finansowania handlu, a wśród nich różnego rodzaju gwarancje oraz akredytywy — wylicza Piotr Lorenc. Podobnie jest z różnego rodzaju liniami wieloproduktowymi, wielowalutowymi,faktoringiem czy emisją obligacji. Natomiast w obrębie bankowości transakcyjnej, bardziej ze względu na specyfikę działalności niż na wielkość biznesu, z bankowości korporacyjnej małe i średnie firmy przyjęły usługi związane z identyfikacją płatności masowych.

Nasz klient, nasz pan

To efekt zarówno rozwoju usług bankowych, jak i wzrostu świadomości samych firm oraz międzynarodowej aktywności także mniejszych przedsiębiorców. Nie bez znaczenia pozostaje jednak również duża rozbieżność, jeśli chodzi o definiowanie przez banki segmentu małych i średnich przedsiębiorstw. Każdy robi to po swojemu.

Dla niektórych segment MSP kończy się na 10 mln zł rocznych obrotów (np. PKO BP i Pekao), a dla innych od tego poziomu dopiero się zaczyna (np. w Alior Banku małe i średnie firmy osiągają od 10 do 30 mln zł, choć bank wyróżnia również mikrofirmy — podmioty prowadzące uproszczoną księgowość). Przy takich różnicach trudno zgadnąć, jakie firmy dany bank ma na myśli, kierując ofertę do MSP albo korporacji. Do tego podziały nie są sztywne. Jeśli korporacją jest firma, która ma więcej niż 10 mln zł obrotu, to nie znaczy, że z oferty dla korporacji nie może skorzystać taka, której przychody wynoszą 9,99 mln zł. I na odwrót.

— Oczywiście zdarza się, że niektóre firmy z przychodami powyżej 10 mln zł są obsługiwane jako małe lub średnie przedsiębiorstwa — potwierdza Piotr Pazdan, dyrektor biura rozwoju produktów klienta biznesowego w Banku Pekao. Nie zawsze też znaczenie ma wyłącznie wielkość firmy — w segmencie MSP mieści się wiele różnorodnych podmiotów.

— Potrzeba dobrania indywidualnych rozwiązań często jest pochodną specyfiki prowadzonej działalności — mówi Piotr Lorenc. Czasem decydują po prostu wymagania klienta.

— Najważniejsze są dla nas potrzeby klienta, a nie struktura organizacyjna przedsiębiorcy — przyznaje Konrad Grajeta, dyrektor Departamentu Produktów Zarządzania Środkami Finansowymi w PKO BP.

— Wszystko zależy od potrzeb, skali działania danego przedsiębiorstwa i aktywności na rynku usług finansowych —podsumowuje Andrzej Krzemiński, wiceprezes Deutsche Banku PBC.

MSP docenione

Mimo to generalnie banki nadal inaczej podchodzą do segmentu MSP i korporacji, a w efekcie w odmienny sposób obsługują firmy różnej wielkości.

— Nie ograniczamy dostępu do bankowości korporacyjnej dla mniejszych firm, ale to nie oznacza, że do korporacji i MSP mamy identyczne podejście. Produkty i usługi dla małych i średnich firm staramy się upraszczać, standaryzować, łączyć w pakiety. Takie firmy wymagają bardziej elastycznego podejścia, prostszych procedur. Częściowo kierujemy do nich inny, dodatkowy zakres produktów — mówi Justyna Lewandowska. Tak jest w większości banków — ponieważ małe firmy często mają standardowe potrzeby.

— Natomiast klienci korporacyjni wymagają bardziej indywidualnego podejścia ze strony banku — mówi Konrad Grajeta. To się jednak zaczyna powoli zmieniać i MSP coraz częściej mogą liczyć na obsługę zbliżoną do korporacyjnej.

— Małe i średnie firmy mają dedykowanych doradców i analityków kredytowych, a także dostęp do specjalistów produktowych z różnych obszarów, m.in. cash management czy finansowania handlu — tłumaczy Justyna Lewandowska.

Rozwija się pod tym względem także m.in. Pekao.

— W ostatnich latach pojawiło się u nas ponad 60 centrów bankowości dla firm. Są to jednostki wyspecjalizowane w obsłudze klientów z segmentu MSP — mówi Piotr Pazdan. Nic dziwnego — małymi i średnimi przedsiębiorstwami Polska stoi. Warto poświęcić czas i pieniądze, żeby powalczyć o przywiązanie do siebie jak największej ich liczby różnymi produktami czy — jakby powiedziały banki — budować długotrwałe relacje.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu