Od elektromobilności nie ma odwrotu

Partnerem publikacji jest mLeasing
opublikowano: 2024-05-21 17:06

Przyszłość transportu w Polsce zmierza ku elektromobilności, co stawia przed firmami i sektorem publicznym nowe wyzwania i możliwości. Zwiększanie udziału samochodów elektrycznych i rozwój infrastruktury ładowania są kluczowe dla realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Podczas konferencji Impact'24 eksperci omawiali strategie i korzyści związane z zieloną transformacją transportu, podkreślając konieczność współpracy i wsparcia na wielu poziomach.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Podczas panelu dyskusyjnego, który odbył się w trakcie tegorocznej konferencji Impact’24, eksperci omówili przyszłość elektromobilności w Polsce w kontekście przejścia na zielony biznes. W debacie „Biznes zmierza ku czystej przyszłości" wzięli udział: Emil Dembiński z Volvo Car Poland, Cezary Raczyński z mLeasing, Maciej Mazur z PSNM oraz Miłosz Motyka z Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Dyskusja skupiła się na planach, wyzwaniach i korzyściach związanych z elektromobilnością, a także na roli państwa, sektora finansowego i dużych podmiotów prywatnych.

Emocje, komunikacja i zrozumienie

Emil Dembiński, managing director Volvo Car Poland, zaprezentował ambitne plany przedsiębiorstwa na najbliższe lata. Według Dembińskiego do 2030 r. firma zamierza oferować wyłącznie samochody elektryczne. Obecnie 40 proc. globalnej sprzedaży Volvo to „elektryki” i plug-in hybrid, co jest znaczącym krokiem w kierunku zrównoważonego rozwoju. W Polsce jednak ten odsetek wynosi zaledwie 16 proc., co stanowi 10 proc. rynku, a to pokazuje, że przed firmą stoi jeszcze wiele wyzwań. Dembiński podkreślił również, że Volvo planuje w przyszłym roku kolejne zmniejszenie śladu węglowego, co wpisuje się w długoterminowe cele firmy dotyczące ochrony środowiska.

Z kolei Cezary Raczyński, prezes zarządu mLeasing, zwrócił uwagę na wyzwania, jakie stoją przed firmami w kontekście elektromobilności. Do tej pory samochodami elektrycznymi w Polsce poruszali się głównie ważni ludzie i innowatorzy, były one także wykorzystywane przez firmy zajmujące się dystrybucją ostatniej mili. Ale teraz rynek jest coraz bardziej gotowy na podejście systemowe. Raczyński zaznaczył, że mLeasing i cała grupa mBank aktywnie wspiera zieloną transformację i sama podejmuje różne działania na tym polu.

– Jako firma leasingowa z sektora finansowego działamy w tym kierunku, żeby floty dużych firm stały się zielone, bo to dopiero będzie miało rzeczywisty wpływ na emisję CO2 – tłumaczy Raczyński. Jak dodaje, w samej grupie mBanku na 900 samochodów we flocie 110 to auta elektryczne. Dodatkowo firma zainstalowała 100 ładowarek w centrali i swoich siedzibach oraz w oddziałach na terenie całego kraju – mówił Cezary Raczyński.

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM, dawniej PSPA), dowodził, że szybkie tempo zmian oraz liczne projekty związane z elektryfikacją flot pokazują, że elektromobilność to przyszłość. Maciej Dembiński podkreślił, że teraz nie zadajemy już pytania „czy", ale „kiedy" nastąpi przejście na elektromobilność. Zaznaczył także, że elektromobilność nie jest remedium na wszystkie zmiany transportowe, ale jest ważnym krokiem w kierunku zrównoważonego rozwoju.

Ekspert dodał, że decyzje dotyczące elektryfikacji floty powinny być podejmowane na podstawie solidnych danych, co pozwoli uniknąć niepotrzebnych błędów i zwiększyć efektywność. Dzięki takim działaniom rynek elektromobilności rozwija się dynamicznie w różnych krajach Unii Europejskiej, a Polska ma szansę na zwiększenie swojego potencjału w tym zakresie.

Państwo gotowe wspierać

Miłosz Motyka, podsekretarz stanu i wiceminister klimatu i środowiska, mówił o roli państwa we wspieraniu elektromobilności. Zauważył, że elektromobilność była początkowo postrzegana jako kosztowna i niepotrzebna, ale teraz coraz więcej osób dostrzega w niej szansę. Miłosz Motyka podkreślił, że inwestycje w sieci ładowania oraz elektryczne autobusy przynoszą realne oszczędności i poprawiają jakość życia mieszkańców miast. Zwrócił również uwagę na konieczność zmiany mentalności i budowania pozytywnego wizerunku elektromobilności, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju tego sektora.

Miłosz Motyka tłumaczył, że państwo polskie prowadzi rozmowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na temat wsparcia sieci ładowania oraz zakupu samochodów ciężarowych elektrycznych. W ramach Krajowego Planu Odbudowy również przewidziano środki na wsparcie zakupu pojazdów elektrycznych. Wiceminister podkreślił, że państwo jest gotowe wspierać firmy i samorządy w dążeniu do zielonej transformacji. Jak dodał, im więcej będzie samochodów elektrycznych, tym więcej ludzi będzie dostrzegać płynące z nich korzyści.

Elektromobilność obrosła mitami

Wiceminister klimatu i środowiska wspomniał, że wokół tematu elektromobilności i samochodów elektrycznych narosło przez ostatnie lata wiele mitów, które negatywnie wpływają na wizerunek tego sektora. Jak podkreślił, w mediach i przestrzeni publicznej za dużo mówi się o negatywnych przypadkach, jak np. pożar samochodu elektrycznego, a za mało wspomina się o szansach i możliwościach płynących z elektromobilności.

Także Emil Dembiński odniósł się do mitów związanych z bezpieczeństwem samochodów elektrycznych. Zauważył, że pojazdy te palą się rzadziej niż samochody spalinowe, co potwierdzają statystyki. Dodał także, że duży sprzeciw wobec elektromobilności związany jest z niewielką liczbą stacji ładowania.

Potrzeba szybszego ładowania

Emil Dembiński zwrócił uwagę na problemy związane z infrastrukturą ładowania. Obecnie w Polsce jest 7,5 tys. stacji benzynowych i kilka tysięcy ładowarek, z czego większość to ładowarki wolne, które wymagają długiego ładowania. Aby przyspieszyć ten proces, potrzebne są szybkie ładowarki o mocy minimum 150 kW, których w Polsce jest zaledwie 250.

Volvo Car Poland realizuje program EV City Powered by Volvo, który ma na celu instalację 130 szybkich ładowarek w Polsce do końca przyszłego roku. Dembiński podkreślił, że toczą się rozmowy z przedstawicielami samorządów, aby program ten realizować wspólnie. Pozwoli to na bardziej efektywne wdrażanie rozwiązań z zakresu elektromobilności.

Podsumowując dyskusję, Cezary Raczyński podkreślił, że transformacja opiera się na kilku kluczowych elementach: emocjach, komunikacji i zrozumieniu. Według niego klienci muszą zrozumieć korzyści płynące z wprowadzenia samochodów elektrycznych, a użytkownicy - mieć zapewniony łatwy dostęp do ładowania zarówno w pracy, jak i w miejscach publicznych oraz w domach.

- Zarówno mLeasing, jak i cała grupa mBank chce wspierać klientów w przechodzeniu na elektromobilność, oferując kompleksowe rozwiązania i edukację w tym zakresie. Tym bardziej że w coraz większym stopniu klienci są zainteresowani przejściem na elektryczny transport – podkreślił Cezary Raczyński.