Wiele przedsiębiorstw produkcyjnych boryka się z brakiem rąk do pracy. Szukają głównie pracowników fizycznych, specjalistów IT, brakuje im też ekspertów od logistyki i HR. Eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni podejmować działania dotyczące employer brandingu (ang. budowanie wizerunku pracodawcy). W ten sposób szefowie firm mogą zyskać uznanie nie tylko w oczach swoich podwładnych, lecz także partnerów biznesowych i potencjalnych kandydatów do pracy.
Media społecznościowe
Z badań Pracuj.pl wynika, że dobra reputacja pracodawcy jest istotna dla aż 75 proc. Polaków. Kandydaci szukają opinii o szefach firm m.in. na forach internetowych i w mediach społecznościowych. Sprawdzają, czy sytuacja przedsiębiorstwa jest stabilna i czy gwarantuje bezpieczeństwo zatrudnienia. 42 proc. respondentów uważa, że są to kluczowe czynniki przy wyborze pracodawcy. Te dane potwierdzają, że działania dotyczące employer brandingu nie mogą być pominięte w strategiach biznesowych firm. Pracodawcy powinni promować prowadzone przedsiębiorstwa jako atrakcyjne miejsca pracy dla obecnych i potencjalnych pracowników, a także przedstawiać je instytucjom jako wiarygodnych partnerów biznesowych. Specjaliści zwracają uwagę, że podejmowanie wspomnianych działań przekłada się na budowanie więzi między właścicielem firmy a jego pracownikami. To w efekcie podnosi ich motywację do realizowania wyznaczonych celów, a poza tym bardziej identyfikują się z wartościami firmy i jej kulturą organizacyjną.
Z raportu firmy doradczej HRM Institute „Employer branding w Polsce” wynika, że 47 proc. przedsiębiorców ma osobny budżet na działania dotyczące budowania wizerunku firmy. W większości spółek odpowiadają za nie działy personalne. Co piąta firma ma osobny departament employer brandingu, natomiast połowa badanych przedsiębiorstw prowadzi strategię marki. Eksperci HRM Institute nie mają wątpliwości, że dzięki niej firmy sporo zyskują. Wśród korzyści są m.in. niższe koszty rekrutacji nowych pracowników, mniejsza rotacja podwładnych, większe zaangażowanie i produktywność obecnych kadr, a także poprawa wyników biznesowych.
Darmowe e-szkolenie
Warto zaznaczyć, że przedsiębiorcy mogą skorzystać z darmowego kursu e-learningowego „Employer Branding”. Jest on dostępny w bazie Akademii Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, platformie szkoleniowej pomagającej szefom MŚP i ich podwładnym podnosić kwalifikacje zawodowe. Podczas kursu eksperci podpowiedzą przedsiębiorcom, jak budować pozytywny wizerunek firmy zarówno w oczach potencjalnych pracowników, jak i tych, którzy już ją tworzą. Specjaliści wyjaśnią też, jak zaplanować skuteczną kampanię wizerunkową oraz odpowiednio wykorzystać do tego stronę internetową przedsiębiorstwa i kanały mediów społecznościowych. Ponadto przedstawią obowiązujące przepisy dotyczące prowadzenia działań wizerunkowych w firmach.