Odchudzanie samochodów po hiszpańsku

Barbara Warpechowska
opublikowano: 2015-09-17 22:00

Hutnictwo Aby spełnić przepisy, producenci aut muszą zmniejszyć masę pojazdów. Pomogą w tym nowe gatunki stali

Stal nadal jest najbardziej efektywnym kosztowo oraz powszechnie używanym materiałem do produkcji samochodów. Alternatywa to włókna węglowe oraz aluminium, jednak są one znacznie droższe od nowych zaawansowanych rodzajów stali o wysokiej wytrzymałości.

Marek Wiśniewski

Inwestycja w Sagunto

Miesiąc temu ArcelorMittal zakończył inwestycję w hiszpańskiej walcowni w Sagunto. To czwarty zakład w Europie produkujący stal Usibor z aluminiowo-krzemową powłoką Alusi. Oprócz Sagunto ten rodzaj stali wytwarza się we Florange i Mouzon (Francja) i Dudelange (Luksemburg).

— Modernizacja kosztowała 9,6 mln EUR. We wrześniu rozpoczynamy testy. Z trzech kampanii walcowniczych pobranych zostanie 100 próbek. W czwartym kwartale czeka nas postępowanie homologacyjne — mówi Pablo Avello Martinez, dyrektor ArcelorMittal Sagunto.

Produkcja stali Usibor Alusi ma się rozpocząć w drugim kwartale przyszłego roku. Sagunto w 2016 r. wyprodukuje 75 tys. ton blachy, a w następnym już 150 tys. ton.

— Nie jest to może duża produkcja, ale trzeba pamiętać, że jest wysoko przetworzona i ma wysoką marżę — dodaje Pablo Avello Martinez. Zdolności produkcyjne zakładu w Sagunto wynoszą 2 mln ton stali rocznie. Hiszpańska walcownia produkuje wszystkie rodzaje stali — od bardzo miękkich do utwardzonych. Blachy są przeznaczone głównie dla sektora motoryzacyjnego. Trafia do niego 76 proc. produkcji. Resztę wykorzystują producenci maszyn i sprzętu AGD.

— Wśród odbiorców motoryzacyjnych 65 proc. odbierają fabryki z Hiszpanii, 15 proc. z Włoch, a 10 proc. z Maroka. Reszta trafia na inne rynki, między innymi do Chin i Indii — wymienia Pablo Avello Martinez. Wprowadzenie blachy z powłoką Alusi nie zwiększy możliwości produkcyjnych hiszpańskiej walcowni.

Normy ekologiczne

Przepisy dotyczące emisji spalin w Unii Europejskiej są stale zaostrzane. Od 2015 r. nowe auta nie mogą średnio emitować więcej niż 130 g CO 2 na kilometr, a w 2021 r. muszą zmniejszyć emisję do 95 g CO 2 na kilometr. Kolejne jeszcze bardziej restrykcyjne cele na 2025 r. są rozważane zarówno w UE, jak i USA.

Dodatkowo wiele kontrowersji wzbudzają testy nowych samochodów. Organizacje konsumenckie i badawcze zarzucają producentom, że pojazdy sprawdzane w zwykłychwarunkach drogowych nie spełniają norm, które osiągają w warunkach laboratoryjnych. Ale to już zupełnie inny temat.

Pablo Avello Martinez podkreśla, że powłoka aluminiowo-krzemowa (składa się z 90 proc. aluminium i 10 proc. krzemu) cieszy się coraz większym zainteresowaniem producentów samochodów. Dlaczego? Blachy pokryte Alusi lepiej znoszą obróbkę w wysokich temperaturach, co umożliwia tłoczenie ich na gorąco. Według niego, nowa metoda galwanizacji z czasem wyprze pokrywanie cynkiem. Zgadza się z nim Philippe Baudon, dyrektor generalny ArcelorMittal Tailored Blanks, odpowiadający za Europę i Azję.

— Jesteśmy na całym świecie z wyjątkiem Korei i Japonii. W najbliższych latach będziemy inwestować zwłaszcza w linie tłoczenia na gorąco. Obok Europy i krajów NAFTA naszym celem są Chiny. Pracujemy także nad nowymi elementami konstrukcji samochodów — mówi Philippe Baudon.

Przykładem nowych rozwiązań jest jednoczęściowa rama przednich drzwi. — Tłoczenie na gorąco pozwala łączyć blachy zarówno o różnych właściwościach, jak i grubościach. Dzięki czemu udało nam się obniżyć wagę ramy o 20 proc., czyli o 3 kg. Ograniczyliśmy zużycie stali, a równocześnie zwiększyliśmy odporność na zderzenia. Jak wykazały testy, jednolity element zachowuje większą sztywność i mniej się odkształca podczas zderzenia, ułatwiając otwieranie drzwi, a to podnosi standardy bezpieczeństwa dla pasażerów — tłumaczy Philippe Baudon. Takie rozwiązanie już stosuje na przykład Honda.

Rośnie produkcja i sprzedaż

Od dwóch lat produkcja i sprzedaż nowych samochodów rośnie. W Europie najwyższy wzrost notuje Hiszpania.

Analitycy prognozują, że w Ameryce Północnej w tym roku zostanie wyprodukowanych 17,5 mln samochodów. Również wzrostowe są rynki m.in. Meksyku, Brazylii, ale najbardziej obiecujące są Chiny i Indie. W Chinach w ubiegłym roku produkcja wyniosła 23 mln, w 2020 r. ma powstać 32 mln sztuk.

Będzie to więcej niż europejski i północno amerykański rynek razem. Tempo wzrostu w Indiach podwoi się z 3,6 mln do 7,3 mln pojazdów w 2020 r. Sektor motoryzacyjny jest bardzo ważnym, strategicznym rynkiem dla ArcelorMittalu. Specjaliści spodziewają się wyższego zapotrzebowania szczególnie na nowe gatunki stali i innowacyjne rozwiązania, które pozwolą odchudzić samochody. Dlatego stalowy koncern planuje modernizacje i nowe inwestycje, m.in. w Meksyku, Indiach i Chinach.