Stal nadal jest najbardziej efektywnym kosztowo oraz powszechnie używanym materiałem do produkcji samochodów. Alternatywa to włókna węglowe oraz aluminium, jednak są one znacznie droższe od nowych zaawansowanych rodzajów stali o wysokiej wytrzymałości.

Inwestycja w Sagunto
Miesiąc temu ArcelorMittal zakończył inwestycję w hiszpańskiej walcowni w Sagunto. To czwarty zakład w Europie produkujący stal Usibor z aluminiowo-krzemową powłoką Alusi. Oprócz Sagunto ten rodzaj stali wytwarza się we Florange i Mouzon (Francja) i Dudelange (Luksemburg).
— Modernizacja kosztowała 9,6 mln EUR. We wrześniu rozpoczynamy testy. Z trzech kampanii walcowniczych pobranych zostanie 100 próbek. W czwartym kwartale czeka nas postępowanie homologacyjne — mówi Pablo Avello Martinez, dyrektor ArcelorMittal Sagunto.
Produkcja stali Usibor Alusi ma się rozpocząć w drugim kwartale przyszłego roku. Sagunto w 2016 r. wyprodukuje 75 tys. ton blachy, a w następnym już 150 tys. ton.
— Nie jest to może duża produkcja, ale trzeba pamiętać, że jest wysoko przetworzona i ma wysoką marżę — dodaje Pablo Avello Martinez. Zdolności produkcyjne zakładu w Sagunto wynoszą 2 mln ton stali rocznie. Hiszpańska walcownia produkuje wszystkie rodzaje stali — od bardzo miękkich do utwardzonych. Blachy są przeznaczone głównie dla sektora motoryzacyjnego. Trafia do niego 76 proc. produkcji. Resztę wykorzystują producenci maszyn i sprzętu AGD.
— Wśród odbiorców motoryzacyjnych 65 proc. odbierają fabryki z Hiszpanii, 15 proc. z Włoch, a 10 proc. z Maroka. Reszta trafia na inne rynki, między innymi do Chin i Indii — wymienia Pablo Avello Martinez. Wprowadzenie blachy z powłoką Alusi nie zwiększy możliwości produkcyjnych hiszpańskiej walcowni.
Normy ekologiczne
Przepisy dotyczące emisji spalin w Unii Europejskiej są stale zaostrzane. Od 2015 r. nowe auta nie mogą średnio emitować więcej niż 130 g CO 2 na kilometr, a w 2021 r. muszą zmniejszyć emisję do 95 g CO 2 na kilometr. Kolejne jeszcze bardziej restrykcyjne cele na 2025 r. są rozważane zarówno w UE, jak i USA.
Dodatkowo wiele kontrowersji wzbudzają testy nowych samochodów. Organizacje konsumenckie i badawcze zarzucają producentom, że pojazdy sprawdzane w zwykłychwarunkach drogowych nie spełniają norm, które osiągają w warunkach laboratoryjnych. Ale to już zupełnie inny temat.
Pablo Avello Martinez podkreśla, że powłoka aluminiowo-krzemowa (składa się z 90 proc. aluminium i 10 proc. krzemu) cieszy się coraz większym zainteresowaniem producentów samochodów. Dlaczego? Blachy pokryte Alusi lepiej znoszą obróbkę w wysokich temperaturach, co umożliwia tłoczenie ich na gorąco. Według niego, nowa metoda galwanizacji z czasem wyprze pokrywanie cynkiem. Zgadza się z nim Philippe Baudon, dyrektor generalny ArcelorMittal Tailored Blanks, odpowiadający za Europę i Azję.
— Jesteśmy na całym świecie z wyjątkiem Korei i Japonii. W najbliższych latach będziemy inwestować zwłaszcza w linie tłoczenia na gorąco. Obok Europy i krajów NAFTA naszym celem są Chiny. Pracujemy także nad nowymi elementami konstrukcji samochodów — mówi Philippe Baudon.
Przykładem nowych rozwiązań jest jednoczęściowa rama przednich drzwi. — Tłoczenie na gorąco pozwala łączyć blachy zarówno o różnych właściwościach, jak i grubościach. Dzięki czemu udało nam się obniżyć wagę ramy o 20 proc., czyli o 3 kg. Ograniczyliśmy zużycie stali, a równocześnie zwiększyliśmy odporność na zderzenia. Jak wykazały testy, jednolity element zachowuje większą sztywność i mniej się odkształca podczas zderzenia, ułatwiając otwieranie drzwi, a to podnosi standardy bezpieczeństwa dla pasażerów — tłumaczy Philippe Baudon. Takie rozwiązanie już stosuje na przykład Honda.
Rośnie produkcja i sprzedaż
Od dwóch lat produkcja i sprzedaż nowych samochodów rośnie. W Europie najwyższy wzrost notuje Hiszpania.
Analitycy prognozują, że w Ameryce Północnej w tym roku zostanie wyprodukowanych 17,5 mln samochodów. Również wzrostowe są rynki m.in. Meksyku, Brazylii, ale najbardziej obiecujące są Chiny i Indie. W Chinach w ubiegłym roku produkcja wyniosła 23 mln, w 2020 r. ma powstać 32 mln sztuk.
Będzie to więcej niż europejski i północno amerykański rynek razem. Tempo wzrostu w Indiach podwoi się z 3,6 mln do 7,3 mln pojazdów w 2020 r. Sektor motoryzacyjny jest bardzo ważnym, strategicznym rynkiem dla ArcelorMittalu. Specjaliści spodziewają się wyższego zapotrzebowania szczególnie na nowe gatunki stali i innowacyjne rozwiązania, które pozwolą odchudzić samochody. Dlatego stalowy koncern planuje modernizacje i nowe inwestycje, m.in. w Meksyku, Indiach i Chinach.