Odpoczynek spędza kolejarzom sen z powiek

Resort infrastruktury chce zmienić zasady pracy osób kierujących pociągami. Przedsiębiorcy boją się wzrostu kosztów i braku kadr.

Kilka miesięcy temu maszynista PKP Intercity zostawił w podwarszawskim Tłuszczu pociąg pełen pasażerów, bo upłynął wyznaczony przepisami czas pracy, podczas którego mógł bezpiecznie prowadzić pojazd. Ministerstwo Infrastruktury (MI) postanowiło na nowo określić zasady zatrudniania kierujących pociągami i przygotowało założenia projektu ustawy o czasie pracy maszynistów. Szacuje, że jego wdrożenie będzie kosztować przedsiębiorców 58 mln zł, ponieważ będą musieli zatrudnić około tysiąca pracowników. Branżowe organizacje podkreślają, że na rynku już brakuje kadr, a szacunki urzędników są zaniżone.

NIE
WSZYSCY MASZYNIŚCI:
Zobacz więcej

NIE WSZYSCY MASZYNIŚCI:

Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, zaproponował zmianę przepisów o czasie pracy maszynistów, którą chwalą związkowcy. Chcą jednał wyłączyć z obowiązku ich stosowania maszynistów obsługujących urządzenia do realizacji inwestycji i utrzymania torów, pracujących często na budowach, poza miejscem zamieszkania. Fot. Marek Wiśniewski

Zgodnie z założeniami projektu MI, maszyniści będą mieć prawo do co najmniej 12 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Nie będą też mogli pracować dłużej niż pół doby. Przewoźnicy zostaną zobowiązani do wyznaczenia stacji macierzystej, którą może być na przykład siedziba firmy. Dojazd maszynisty do obejmowanego lub zdawanego pojazdu trakcyjnego znajdującego się poza stacją macierzystą będzie wliczany do czasu pracy. Taki zapis budzi kontrowersje wśród przedsiębiorców. PKP Intercity proponują, by pracodawca i pracownik mogli uzgodnić określenie kilku stacji macierzystych.

„Takie rozszerzenie umożliwia znacznie bardziej elastycznepodejście do planowania czasu pracy i wykonywania obowiązków przez maszynistów” — twierdzi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Jego zdaniem, pracownik mieszkający zazwyczaj z dala od jedynej stacji macierzystej będzie poświęcać wiele czasu na dojazdy do niej, co negatywnie wpłynie na bezpieczeństwo w ruchu. Związek Niezależnych

Przewoźników Kolejowych (ZNPK) uważa nawet, że wdrożenie proponowanych przepisów może prowadzić do absurdalnych sytuacji, w których na przykład „maszynista wykorzysta w całości godziny przeznaczone na obowiązki pracownicze wyłącznie na dojazd do stacji macierzystej i powrót z niej, w rzeczywistości nie wykonując przewozu kolejowego”. Większość przewoźników popiera pomysł PKP Intercity, ale oprotestowały go organizacje związkowe, nie godząc się na więcej niż jedną stację macierzystą.

Bardzo krytyczne wobec projektu są zwłaszcza Koleje Wielkopolskie oraz Śląskie. Ich przedstawiciele uważają, że autorzy przepisów koncentrują się głównie na określeniu składowych czasu pracy, co zwiększy koszty szkolenia i zatrudnienia nowych pracowników. Ich zdaniem, pracodawcy zatrudniający pracowników takich na przykład jak lekarze, piloci czy kierowcy, których praca wpływa także na bezpieczeństwo publiczne, nie muszą stosować się do tak restrykcyjnych przepisów zatrudnieniowych.

ZNPK krytykuje skrócenie z czterech do dwóch miesięcy okresów rozliczeniowych godzin pracy oraz tzw. równoważnego czasu pracy. Wskazuje, że nawet piloci mogą latać w lotach długodystansowych do 18 godzin i mają trzymiesięczny okres rozliczeniowy przepracowanych godzin. Izba Gospodarcza Transportu Lądowego wskazuje, że skrócenie tego okresu na kolei będzie dotkliwe zwłaszcza w okresie wzmożonych przewozów turystycznych oraz tzw. górek przewozowych związanych z transportem węgla do elektrowni. Już dziś w tych okresach brakuje maszynistów, a sytuacja może jeszcze się pogorszyć. Żadnych zagrożeń nie wskazuje natomiast PKP Cargo, zapewniając, że nowe przepisy poprawią bezpieczeństwo w ruchu kolejowym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Odpoczynek spędza kolejarzom sen z powiek