Odpoczynek spędza kolejarzom sen z powiek

Resort infrastruktury chce zmienić zasady pracy osób kierujących pociągami. Przedsiębiorcy boją się wzrostu kosztów i braku kadr.

Kilka miesięcy temu maszynista PKP Intercity zostawił w podwarszawskim Tłuszczu pociąg pełen pasażerów, bo upłynął wyznaczony przepisami czas pracy, podczas którego mógł bezpiecznie prowadzić pojazd. Ministerstwo Infrastruktury (MI) postanowiło na nowo określić zasady zatrudniania kierujących pociągami i przygotowało założenia projektu ustawy o czasie pracy maszynistów. Szacuje, że jego wdrożenie będzie kosztować przedsiębiorców 58 mln zł, ponieważ będą musieli zatrudnić około tysiąca pracowników. Branżowe organizacje podkreślają, że na rynku już brakuje kadr, a szacunki urzędników są zaniżone.

NIE WSZYSCY MASZYNIŚCI:
NIE WSZYSCY MASZYNIŚCI:
Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, zaproponował zmianę przepisów o czasie pracy maszynistów, którą chwalą związkowcy. Chcą jednał wyłączyć z obowiązku ich stosowania maszynistów obsługujących urządzenia do realizacji inwestycji i utrzymania torów, pracujących często na budowach, poza miejscem zamieszkania.
Fot. Marek Wiśniewski

Zgodnie z założeniami projektu MI, maszyniści będą mieć prawo do co najmniej 12 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Nie będą też mogli pracować dłużej niż pół doby. Przewoźnicy zostaną zobowiązani do wyznaczenia stacji macierzystej, którą może być na przykład siedziba firmy. Dojazd maszynisty do obejmowanego lub zdawanego pojazdu trakcyjnego znajdującego się poza stacją macierzystą będzie wliczany do czasu pracy. Taki zapis budzi kontrowersje wśród przedsiębiorców. PKP Intercity proponują, by pracodawca i pracownik mogli uzgodnić określenie kilku stacji macierzystych.

„Takie rozszerzenie umożliwia znacznie bardziej elastycznepodejście do planowania czasu pracy i wykonywania obowiązków przez maszynistów” — twierdzi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Jego zdaniem, pracownik mieszkający zazwyczaj z dala od jedynej stacji macierzystej będzie poświęcać wiele czasu na dojazdy do niej, co negatywnie wpłynie na bezpieczeństwo w ruchu. Związek Niezależnych

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Przewoźników Kolejowych (ZNPK) uważa nawet, że wdrożenie proponowanych przepisów może prowadzić do absurdalnych sytuacji, w których na przykład „maszynista wykorzysta w całości godziny przeznaczone na obowiązki pracownicze wyłącznie na dojazd do stacji macierzystej i powrót z niej, w rzeczywistości nie wykonując przewozu kolejowego”. Większość przewoźników popiera pomysł PKP Intercity, ale oprotestowały go organizacje związkowe, nie godząc się na więcej niż jedną stację macierzystą.

Bardzo krytyczne wobec projektu są zwłaszcza Koleje Wielkopolskie oraz Śląskie. Ich przedstawiciele uważają, że autorzy przepisów koncentrują się głównie na określeniu składowych czasu pracy, co zwiększy koszty szkolenia i zatrudnienia nowych pracowników. Ich zdaniem, pracodawcy zatrudniający pracowników takich na przykład jak lekarze, piloci czy kierowcy, których praca wpływa także na bezpieczeństwo publiczne, nie muszą stosować się do tak restrykcyjnych przepisów zatrudnieniowych.

ZNPK krytykuje skrócenie z czterech do dwóch miesięcy okresów rozliczeniowych godzin pracy oraz tzw. równoważnego czasu pracy. Wskazuje, że nawet piloci mogą latać w lotach długodystansowych do 18 godzin i mają trzymiesięczny okres rozliczeniowy przepracowanych godzin. Izba Gospodarcza Transportu Lądowego wskazuje, że skrócenie tego okresu na kolei będzie dotkliwe zwłaszcza w okresie wzmożonych przewozów turystycznych oraz tzw. górek przewozowych związanych z transportem węgla do elektrowni. Już dziś w tych okresach brakuje maszynistów, a sytuacja może jeszcze się pogorszyć. Żadnych zagrożeń nie wskazuje natomiast PKP Cargo, zapewniając, że nowe przepisy poprawią bezpieczeństwo w ruchu kolejowym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane