Odpowiedzialny biznes na nowych torach

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2021-04-15 16:02

Przegląd działań CSR z ostatniego roku potwierdza ogromną mobilizację i zaangażowanie firm w walkę z pandemią.

Światło dzienne ujrzał właśnie najnowszy raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Publikacja przygotowywana co roku przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) to największy przegląd działań i praktyk CSR (ang. corporate social responsibility) realizowanych przez polskie firmy. Co wyróżnia najnowszą, 19. już edycję raportu? Liczba nowych praktyk. Odnotowano ponad 40-procentowy wzrost inicjatyw zgłoszonych do publikacji po raz pierwszy. Natomiast łączna liczba praktyk, które znalazły się w raporcie, stanowi rekord w historii wydawnictwa i wynosi aż 1958. W porównaniu z poprzednią edycją oznacza to wzrost o ponad 250.

Nowe wyzwania

Praktyki CSR zgłosiło 225 firm (w poprzedniej edycji 214), w tym 57 z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (w poprzedniej edycji 55). Pod względem liczby działań to rekordowa publikacja, natomiast liczba firm to drugi wynik w historii ukazywania się raportu.

Firmy zdały egzamin z CSR:
Firmy zdały egzamin z CSR:
– Rok 2020 był sprawdzianem szybkości dostosowania się do nowych, nadzwyczajnych warunków w sytuacji ogromnej niepewności – mówi Marzena Strzelczak, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Na prawie 2 tys. działań CSR składają się dwie grupy praktyk. Pierwsza z nich to nowe, zgłoszone do raportu po raz pierwszy. W najnowszej edycji znalazło się ich 1013 (w poprzedniej edycji 712). Natomiast drugą grupę stanowią praktyki długoletnie, opublikowane już w poprzednich edycjach raportu, ale nadal realizowane w minionym roku. W tym roku było to 945 działań (w poprzedniej edycji 983).

Aż 40-procentowy wzrost praktyk zgłoszonych do raportu po raz pierwszy dowodzi tego, że firmy podejmowały inicjatywy z zakresu CSR na nowych polach, co często wymuszone było wyzwaniami czasu pandemii.

Liczbowo najwięcej jest inicjatyw dotyczących zaangażowania i rozwoju społeczności lokalnej (631 dobrych praktyk). To m.in. wsparcie służby zdrowia, pomoc dla nauczycieli i uczniów w przejściu do nauki zdalnej, otoczenie opieką seniorów.

Przedstawiciele FOB zwracają uwagę na trendy, takie jak zwiększenie się o 80 proc. liczby nowych działań CSR w dziedzinie zagadnień konsumenckich (dotyczących m.in. zwiększenia bezpieczeństwa klientów w czasie pandemii, np. poprzez ułatwienie zakupów online). Wart uwagi jest też 65-procentowy wzrost, jeśli chodzi o uczciwe praktyki operacyjne, i 40-procentowy w praktykach z zakresu pracy. Do takich wyników przyczyniły się m.in. decyzje konieczne wobec kluczowych grup interesariuszy. Priorytetem było podjęcie wobec nich działań, które zapewnią im bezpieczeństwo w miejscu pracy lub ułatwią korzystanie z usług i współpracę z dostawcami.

– Pandemia nie tylko nie zatrzymała aktywności odpowiedzialnego biznesu, ale wzmocniła to zaangażowanie. Obserwowaliśmy wiele pozytywnych inicjatyw, które sprawiają, że rola firm w walce z pandemią jest niepodważalna. Raport dokumentuje wszechstronny przekrój aktywności biznesu w imię solidarności i empatii w bezprecedensowej sytuacji, a także działania wewnętrzne i zewnętrzne obejmujące transformację organizacji, zmiany strategii, priorytetów, tworzenia miejsc pracy, w których nagle zabrakło relacji bezpośrednich. Rok 2020 był sprawdzianem szybkości dostosowania się do nowych, nadzwyczajnych warunków w sytuacji ogromnej niepewności – komentuje Marzena Strzelczak, prezeska FOB.

Jeszcze większa aktywność

Warto zauważyć, że wzrost liczby nowych praktyk to efekt także przesuwania budżetu na konkretne wsparcie podczas pandemii. Przykładowo, jeśli firma realizowała projekt grantowy, to ze względu na COVID-19 pieniądze te przeznaczyła na inicjatywy wspierające dzieci, seniorów czy lekarzy podczas lockdownu.

Z działań zgłoszonych do raportu wynika, że pandemia doprowadziła do rozwoju partnerstw. Przedsiębiorcy współpracowali np. przy produkcji żeli do dezynfekcji, udostępniania i dowozu leków oraz produktów ochrony osobistej do szpitali lub ośrodków pomocy społecznej.