Ogrodnictwo to ich pasja
Grupa Kapitałowa Hortico SA to firma z 30-letnią już tradycją w polskim biznesie i jedna z czołowych w obszarze handlu artykułami do produkcji ogrodniczej dla profesjonalistów i hobbystów. Aż trudno uwierzyć, że jej założyciel zaczynał przygodę z biznesem za pomocą starego volkswagena.
– Na początku lat 90. ubiegłego wieku kończyłem studia na wydziale ogrodniczym Akademii Rolniczej w Poznaniu, a że pochodzę z rodziny ogrodniczej, wybór branży, w której będę działał, wydawał się naturalny. Ale w przeciwieństwie do ojca, który był znanym wrocławskim ogrodnikiem, wybrałem działalność handlową – opowiada Paweł Kolasa, założyciel firmy.

Firma w samochodzie
Pierwszym punktem handlowym Hortico był wysłużony volkswagen, a klientami – ogrodnicy mocno zainteresowani produktami dobrej jakości i nowinkami. Początki działalności to czas organicznego rozwoju i systematycznej budowy relacji z klientami i dostawcami.
Kamieniem milowym stało się nawiązanie współpracy z zagranicznymi koncernami, m.in. Grupą Rockwool, która jest światowym liderem na rynku podłoży do szklarniowej produkcji ogrodniczej. Hortico handluje jej produktami marki Grodan, przeznaczonymi do uprawy warzyw, w szczególności pomidorów. Obecnie Hortico jest największym dystrybutorem tego produktu w Europie.
Dość szybko w Hortico SA powstał zespół do obsługi kanału profi, czyli sprzedaży środków produkcji dla profesjonalnych gospodarstw ogrodniczych. Zaopatruje je w nawozy, nasiona, środki ochrony roślin i wszelkie produkty niezbędne do prowadzenia i pielęgnacji upraw pochodzące od uznanych producentów – liderów z branży i spełniające najwyższe normy jakościowe.

Grupa nie zaniedbuje jednak rynku klienta detalicznego. Kompleksowo zaopatruje sklepy ogrodnicze i kwiaciarnie, ale w jej ofercie znajduje się też szeroki wybór towarów dla nieprofesjonalistów: ogrodników pasjonatów, działkowiczów i wszystkich zainteresowanych zabawą w ogród.
Poszukiwanie nisz oraz dywersyfikacja działalności stały się znakiem rozpoznawczym Grupy w kolejnych latach.
– Handel w branży ogrodniczej jest bardzo sezonowy większość firm operujących w tej branży zarabia przez trzy cztery miesiące w roku, ambicją Grupy Hortico SA było zbudowanie biznesu, który potrafiłby zarabiać w każdym miesiącu roku – mówi Paweł Kolasa.
– Stąd pomysł na biznes handlowo-produkcyjny, zdywersyfikowany na hurt i detal zarówno w obszarze towarów hobby, jak i profi – wyjaśnia.
Budowanie Grupy
Pozycję rynkową i rozwój Hortico wzmacniają przejęcia. Pozwalają różnicować działalność geograficznie i produktowo oraz powiększać zespół. Pierwszym było połączenie z lubelskim Awexem należącym do Andrzeja Guszała. Powstała spółka akcyjna, której akcje są notowane na rynku New Connect, a Guszał został wiceprezesem zarządu Grupy Hortico.

Następnie, przez sześć kolejnych lat Hortico SA przejęło kolejno Przedsiębiorstwo Nasiennictwa Ogrodniczego i Szkółkarstwa w Ożarowie Mazowieckim (PNOS), rzeszowski Floran i spółkę z okolic Leszna – Ogrofol.
Działalność Grupy w akwizycjach wspomaga Robert Bender, który obecnie jest prezesem zarządu PNOS, a wcześniej przez lata pracował jako bankier inwestycyjny.
– Plany dalszych akwizycji pozostają otwarte. Co ważne – choć dużo inwestujemy, od sześciu lat co roku wypłacamy dywidendę swoim akcjonariuszom – zaznacza Robert Bender.
Dzisiaj Grupa Hortico SA to ogólnopolska firma posiadająca hurtownie ogrodnicze we Wrocławiu, Rzeszowie, Lublinie, Kaliszu i okolicach Leszna, centra ogrodnicze w Warszawie, Lublinie, Ożarowie Mazowieckim, market budowlano-ogrodniczy Mrówka we Wrocławiu, centra obsługi klienta profesjonalnego, dział eksportu produktów profi (głównie nawozów i podłoży).
Wśród filarów Grupy Kapitałowej Hortico jest Przedsiębiorstwo Nasiennictwa Ogrodniczego i Szkółkarstwa w Ożarowie Mazowieckim. Marka PNOS to jeden z najstarszych i najbardziej rozpoznawanych znaków towarowych w branży ogrodniczej w Polsce. Hortico stało się właścicielem PNOS w roku 2015, gdy kupiło Przedsiębiorstwo od syndyka. Przez kilka lat działalności w Grupie PNOS podwoiło sprzedaż, a jego produkty są obecne w ponad stu tradycyjnych hurtowaniach ogrodniczych oraz w takich sieciach sklepów jak Dino czy Leroy Merlin.
© ℗