Okęcie nareszcie doczekało się brata

16-07-2012, 00:00

TRANSPORT LOTNICZY

Niedzielne otwarcie portu lotniczego Warszawa Modlin, od razu połączone z jego roboczym rozruchem (czytaj poniżej), to bez wątpienia kamień milowy w dziejach polskiej infrastruktury transportowej. Warta 380 mln zł inwestycja nie była jedynie adaptacją starego obiektu powojskowego. Nowy jest nie tylko terminal, system nawigacji i łączności, dojazdowa sieć drogowa z parkingami itp. Spruty został i zabetonowany od nowa także pas startowy grubości 85 cm. Po nieczynnym lotnisku wojskowym właściwie zostało… cenne miejsce. Dlatego przymknijmy oko na standardowe w Polsce spóźnienie, wszak Modlin miał przyjmować czartery już podczas EURO 2012. Ale Okęcie bez problemów się wyrobiło, zatem dla przebiegu mistrzostw ten poślizg nie miał żadnego znaczenia.

Przymiarki do drugiego okołowarszawskiego lotniska trwały wiele lat. Rywalizowały miasta mające na swoim terenie obiekty wojskowe, oprócz Modlina to m.in. Sochaczew, Radom, Mińsk Mazowiecki, Nowe Miasto. Najskuteczniejsza okazała się cywilno-wojskowo-samorządowa spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa Modlin. I obiektywnie trzeba przyznać, że ze wszystkich możliwości wybrana została najlepsza. Warszawa Okęcie, znane na całym globie pod trzyliterowym, nadawanym przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) kodem WAW, nareszcie doczekało się młodszego brata WMI. Pod takim kodem nowy port już znajduje się na całym świecie w systemach sprzedaży biletów, tak są adresowane bagaże pasażerów. WMI to nie skrótowiec, ale do celów promocyjnych idealnie nadaje się do rozwinięcia jako Warsaw Modlin International.

Zespół lotniskowy Okęcie — Modlin zdecydowanie odkłada budowę mitycznego centralnego portu między Warszawą a Łodzią. Jego koncepcja, rzecz jasna, nie odchodzi w niebyt i będzie wracała, ale realia finansowe podpowiadają, że inwestycja może zostać zrealizowana za jakieś ćwierć wieku. Czyli mniej więcej wtedy, gdy Polska doczeka się tzw. kolei dużych prędkości...

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JACEK ZALEWSKI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Okęcie nareszcie doczekało się brata