Czytasz dzięki

Oknoplast bierze na cel kolejne rynki

opublikowano: 05-06-2019, 22:00

Jeden z największych polskich producentów okien zamierza zainwestować w nowe projekty ponad 100 mln zł.

Plan inwestycyjny Oknoplastu, firmy znajdującej się w europejskiej czołówce producentów okien PVC, zakłada m.in. rozbudowę mocy wytwórczych i logistyki, w tym automatyzację procesów.

Prezesem założonego przez ojca Adama Oknoplastu Mikołaj Placek został 11 lat
temu. Wcześniej przeszedł przez większość stanowisk w firmie, zaczynał w 1998
r. przy produkcji oraz jako magazynier
Zobacz więcej

SUKCESOR:

Prezesem założonego przez ojca Adama Oknoplastu Mikołaj Placek został 11 lat temu. Wcześniej przeszedł przez większość stanowisk w firmie, zaczynał w 1998 r. przy produkcji oraz jako magazynier Fot. Marek Wiśniewski

— Chcemy zainwestować 25 mln EUR w ciągu czterech, pięciu lat. Oprócz tego będziemy przeznaczać po kilka milionów złotych rocznie na inwestycje odtworzeniowe — mówi Mikołaj Placek, prezes Oknoplastu.

Za dwa lata miliard

Jesienią tego roku firma rozpocznie budowę kolejnej hali fabrycznej. Produkcja ma ruszyćna przełomie lat 2020/21. W zeszłym roku prezes zakładał, że dzięki temu moce wytwórcze zwiększą się o 30- 40 proc. Teraz deklaruje, że może to być nawet 50 proc.

— Szacujemy, że dzięki automatyzacji będziemy mogli w większym stopniu podnieść zdolności produkcyjne — mówi Tomasz Radecki, członek zarządu i dyrektor handlowy Oknoplastu.

Zeszły rok spółka zamknęła, zgodnie z zapowiedziami, skonsolidowanymi przychodami na poziomie 720 mln zł. Plan na ten rok zakłada sprzedaż na poziomie 777 mln zł. W strategiai jest zapisane, że w 2021 r. przychody grupy sięgną 1 mld zł.

— Podtrzymujemy to założenie — mówi Mikołaj Placek.

Firma chce co najmniej utrzymać obecną marżę zysku netto, czyli 7-8 proc. Zarząd planuje wzrost sprzedaży na każdym rynku, na którymspółka jest obecna. Teraz jest ich 13, przy czym chociaż trzy czwarte produkcji trafia na eksport, to wciąż największym rynkiem dla Oknoplastu jest Polska. Prezes szacuje udziały Oknoplastu na nim na około 8 proc.

Ameryka i Afryka

Istotne rynki zagraniczne to Włochy, gdzie krakowska firma jest numerem 2, oraz Francja i Niemcy (na każdym Oknoplast j e s t w pierws z e j piątce). Prowadzi ponadto sprzedaż w kilku innych europejskich krajach, m.in. w Belgii i Holandii, oraz od zeszłego roku, kiedy zdobyła certyfikaty, w Stanach Zjednoczonych. Ma tam obecnie dwa biura handlowe — w Nowym Jorku i Chicago.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Na razie nasza sprzedaż za oceanem to tylko kilkanaście milionów złotych — informuje prezes.

Oknoplast chce dalej rozwijać eksport, także w Azji, a przede wszystkim na Bliskim Wschodzie czy w Afryce. W Jaunde, stolicy Kamerunu, ma nawet biuro sprzedaży. Najważniejszy jednak nadal jest nasz kontynent.

— Myślę, że do końca 2021 r. będziemy obecni jeszcze na dwóch, trzech kolejnych rynkach w Europie — mówi Tomasz Radecki.

Krakowska spółka sprzedaje produkty pod trzema markami: premium Oknoplast, ekonomiczna WnD oraz Aluhaus — marka dla wyrobów aluminiowych. Ekonomiczny brand funkcjonuje od sześciu lat. W zeszłym roku dał około 100 mln zł przychodów.

— Chcemy, aby marka WnD odpowiadała za 25-30 proc. sprzedaży — mówi dyrektor handlowy Oknoplastu.

Tomasz Radecki zakłada, że firmie uda się również na produktach segmentu ekonomicznego osiągać podobną marżę netto jak w przypadku wyrobów z segmentu premium.

Zarząd Oknoplastu, inaczej niż wielu polskich eksporterów, szczególnie tych, którzy sprzedają do Niemiec, nie obawia się spodziewanego spowolnienia gospodarczego.

— Na niemieckim rynku czujemy się bezpiecznie — deklaruje Tomasz Radecki.

Wyjaśnia, że firma ma swoich dystrybutorów — około 95 proc. sprzedaży Oknoplastu na każdym rynku odbywa się właśnie tym kanałem — przede wszystkim w zachodnich landach. W razie potrzeby będzie mogła rozszerzyć zasięg geograficzny i w ten sposób nadal zwiększać sprzedaż. To samo dotyczy zresztą rynku francuskiego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane