Oknoplast urósł o jedną trzecią

Bartłomiej MayerBartłomiej Mayer
opublikowano: 2023-06-05 10:20

Jesienią 2022 r. producent okien spodziewał się, że jego całoroczna sprzedaż sięgnie 1,6 mld zł. Okazuje się, że nie doszacował.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • o ile w 2022 r. wzrosły przychody firm należących do Mikołaja Placka
  • jakie plany inwestycyjne ma podkrakowski producent okien
  • kto jest największym krajowym konkurentem Oknoplastu
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Mikołaj Placek, do którego należą fabryki podkrakowskiego Oknoplastu oraz hiszpańskiego Ampeuro z Bilbao, w październiku ubiegłego roku liczył na to, że zamkną one ten rok przychodami na poziomie 1,6 mld zł. Oznaczałoby to wzrost o prawie jedną czwartą wobec sprzedaży z 2021 r. (około 1,3 mld zł). Podstawę do tych szacunków dawała pierwsza połowa 2022 r. — przychody sięgnęły 872 mln zł i były aż o 37 proc. wyższe niż rok wcześniej.

Międzynarodowy Oknoplast:
Międzynarodowy Oknoplast:
Tylko jedno na sześć okien wyprodukowanych przez kierowany przez Mikołaja Placka Oknoplast trafia na polski rynek. Najwięcej — co trzecie — jedzie do Włoch.

Grupa poprawiła przychody o ponad 32 proc., zamykając zeszły rok z 1,72 mld zł (wielkości zysku nie podała). Z pewnością na tak znaczący wzrost sprzedaży musiała wpłynąć m.in. rekordowa inflacja, która w 2022 r. wyniosła w Polsce średnio 14,4 proc. Nie był to jednak wielki wpływ, gdyż zdecydowana większość z około 1,3 mln okien, jakie rocznie produkują zakłady należące do Oknoplastu i Ampeuro, znajduje nabywców poza Polską. I to zagraniczne, głównie zachodnioeuropejskie, rynki, na których ceny rosły w znacznie niższym tempie niż w Polsce, odpowiadały w minionym roku za około 85 proc. przychodów grupy.

Dobry wynik osiągnięty w trudnych dla naszej branży warunkach rynkowych 2022 r. to efekt realizacji strategii, która zakłada dywersyfikację i elastyczne dopasowanie oferty do ich zmiany — powiedział w komunikacie firmy Mikołaj Placek.

W jego ocenie dzięki temu, że Oknoplast jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek okiennych w Europie firma uodporniła się na trudną sytuację geopolityczną, z którą mierzy się od kilku lat. Podkrakowska grupa informuje, że także w I kw. tego roku ma dobre rezultaty. Sprzedaż, zarówno ilościowo, jak też wartościowo, wzrosła prawie trzykrotnie wobec z ostatniego kwartału zeszłego roku.

Rezultaty pozwalają Oknoplastowi kontynuować inwestycje. W najbliższych latach planuje przeznaczyć na takie projekty prawie 25 mln EUR. Firma chwali się też, że jako jedna z nielicznych w branży systematycznie przeznacza na R&D (badania i rozwój) aż 5 proc. obrotów.

Zakłady Mikołaja Placka oferują produkty pod kilkoma markami — oprócz Oknoplastu są to Aluhaus, WnD oraz Hermet 10.

Oknoplast to jeden z trzech największych polskich wytwórców stolarki otworowej. Dwaj pozostali, czyli Eko-Okna i Drutex, nie podali jeszcze ostatecznych wyników za zeszły rok. W 2021 r. sprzedaż pierwszej firmy wyniosła 2,84 mld zł, a jej menedżerowie spodziewali się w kolejnym roku około 4 mld zł przychodów. Druga miała w 2021 r. prawie 1,42 mld zł przychodów, a Leszek Gierszewski, jej prezes i właściciel, liczył na to, że w 2022 r. sięgną one 1,7 mld zł.