Pierwszy ruszył w sobotę 19 grudnia 2015 r. Połączy Jaroty ze Starym Miastem. Jeszcze przed 2016 r. tramwaje pojadą też na dwóch kolejnych trasach. Przywrócenie tego środka transportu ma pomóc usprawnić komunikację miejską. Wartość inwestycji sięgnęła 497 mln zł, z czego 350 mln zł to dofinansowanie unijne. Budowa tras tramwajowych w Olsztynie była prowadzona przez ostatnie półtora roku. Miasto kupiło 15 specjalnie zaprojektowanych pojazdów Solaris Tramino, szerszych niż standardowe. Do końca roku przejazdy tramwajami będą bezpłatne. W tym czasie przewidziano testowanie wprowadzonych połączeń i „dostrajanie” rozkładów jazdy. Od stycznia 2016 r. w Olsztynie będzie obowiązywał zmieniony układ komunikacyjny, który uwzględni tramwaje. Zostanie m.in. zwiększona częstotliwość kursów autobusów i zmieni się ich numeracja. Koszty funkcjonowania trzech linii tramwajowych (w sumie około 10 km) wyniosą 10,1 ml zł rocznie. Obsługa całej komunikacji miejskiej ma kosztować miasto 77,3-81,3 mln zł. Pierwszą trakcję tramwajową uruchomiono w Olsztynie pod koniec 1907 r. Infrastrukturę rozwijano jeszcze po II wojnie światowej — w 1959 r. długość tras tramwajowych wynosiła 6 km.
W 1965 r. trakcję tramwajową jednak zlikwidowano. To, że przed 50 laty w Olsztynie działały linie tramwajowe, nie pomogło jednak w realizacji nowego przedsięwzięcia.
— Cała infrastruktura torowa była budowana od podstaw, tabor również jest nowy — zatem nie miało to technicznego znaczenia dla realizacji inwestycji. Było to natomiast istotne z tego względu, że wielu mieszkańców, szczególnie starszych, ma sentyment do środka transportu, który pamiętają z dzieciństwa. Pozytywnie nastawieni są także miłośnicy historii miasta, którzy dotychczas widzieli tramwaj w Olsztynie tylko na starych fotografiach — mówi Marta Bartoszewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta. © Ⓟ