W branży opakowań działa w Polsce prawie 10,5 tys. firm. Sytuacja finansowa aż 81 proc. z nich jest dobra lub bardzo dobra (odpowiednio 17 proc. i 64 proc.). Szczególnie korzystnie wyróżniają się tu producenci opakowań drewnianych. Problemy związane z nieterminowym regulowaniem zobowiązań ma niespełna 1,05 tys. Do najsłabszych należą zakłady, które specjalizują się w produkcji opakowań szklanych (o złej lub bardzo złej sytuacji mówi ponad 31 proc. z nich). Łączne przeterminowane (o ponad 60 dni) zadłużenie borykających się z kłopotami producentów opakowań wobec banków i kontrahentów — jak wyliczył BIK i BIG InfoMonitor — wynosi 117,7 mln zł, czyli przeciętnie 112,4 tys. zł na podmiot. — Stosunkowo wysoki przeciętny poziom zaległości podmiotu może wynikać z dynamicznie rosnącego poziomu realizowanych inwestycji — mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. Jego zdaniem, producenci opakowań bazują na prognozach, które mówią o dobrej koniunkturze w branży, dlatego nastawiają się na dalszą ekspansję rynkową. Generalnie jednak wyniki finansowe sektora pozytywnie wyróżniają się na tle całej polskiej gospodarki. Rentowność branży przekracza średnią rentowność w kraju. W ostatnich dwóch latach była równa 6,7 proc., podczas gdy dla ogółu polskich firm kształtowała się na poziomie 5 proc. Przy czym dobre wyniki nie są domeną wąskiej grupy firm z tego sektora, ale zdecydowanej większości z nich. — Przeciętne zadłużenie tych firm z branży opakowań, które borykają się z problemami, również przekracza średnią dla ogółu przedsiębiorstw. Wynika to z wysokiej kapitałochłonności tego biznesu, ponieważ produkcja opiera się na kosztownych, wysoko zautomatyzowanych urządzeniach — wyjaśnia Sławomir Grzelczak. Z analizy przygotowanej przez Bisnode Polska dla 1 tys. firm produkujących opakowania (i zatrudnionych 63 tys. osób) wynika, że w 2015 r. sprzedaż analizowanych podmiotów przekroczyła 43,3 mld zł i była o 6,9 proc. wyższa niż rok wcześniej. Jednocześnie zysk badanej grupy firm wzrósł rok do roku o 7,4 proc. — z 2,7 mld zł w 2014 r. do ponad 2,9 mld rok później. Przypomnijmy, że w zeszłym roku wartość całego polskiego rynku opakowań była szacowana na 35,8 mld zł. Według prognoz Equity Advisors sektor będzie się w najbliższych latach systematycznie rozwijać i w 2020 r. osiągnie wartość 46 mld zł. Sprzyjać temu mają zmiany stylu życia, wyższe wydatki na konsumpcję oraz eksport.
