Opakowania w łańcuchu dostaw

opublikowano: 26-02-2018, 22:00

Opakowanie jednostkowe, zbiorcze czy transportowe stanowi ważny element procesu dystrybucyjnego we współczesnym łańcuchu dostaw. Musi więc być skrojone na miarę

Polski rynek opakowań jest dzisiaj wart 39 mld zł, a według analiz Polskiej Izby Opakowań w ciągu najbliższych trzech lat wzrośnie aż o 20 proc. Specjaliści szacują więc, że do 2020 r. polska branża będzie warta aż 46 mld zł, a przyczynić mają się do tego m.in.: rosnąca zamożność gospodarstw domowych, które zwiększają konsumpcję, rozwój technologii oraz sukcesywnie zwiększający się eksport.

WIELOZADANIOWOŚĆ: Opakowania pełnią wiele funkcji. Najczęściej dostrzeganą jest marketingowo-promocyjna. Jednak ich podstawowym zadaniem jest ochrona produktu i informacja o nim. Odpowiednie opakowanie ma też fundamentalne znaczenie dla sprawności łańcucha logistycznego.
Zobacz więcej

WIELOZADANIOWOŚĆ: Opakowania pełnią wiele funkcji. Najczęściej dostrzeganą jest marketingowo-promocyjna. Jednak ich podstawowym zadaniem jest ochrona produktu i informacja o nim. Odpowiednie opakowanie ma też fundamentalne znaczenie dla sprawności łańcucha logistycznego. Fot. Bloomberg

— Wzrost rynku opakowań w Polsce będzie podtrzymywany przez trzy tendencje. Pierwsza to zwiększanie zużycia opakowań na głowę mieszkańca do poziomów obserwowanych w Europie Zachodniej, USA czy Japonii, gdzie wartość zużywanych opakowań jest ok. 40 proc. większa. Będzie temu sprzyjać systematyczne bogacenie się społeczeństwa oraz szybki wzrost sektora e-commerce. Kolejną tendencją sprzyjającą wzrostowi zużycia opakowań jest sukcesywne przenoszenie się do Polski zakładów produkcji dóbr końcowych. Z kolei ostatnią jest wykorzystanie potencjału eksportowego polskich spółek opakowaniowych, które znacząco doinwestowały swoje parki maszynowe, zachowując jednocześnie relatywnie niskie koszty produkcji — wylicza Adam Ostaszewski, wicedyrektorw dziale fuzji i przejęć firmy PwC.

Według ekspertów, na znaczeniu będą zyskiwały opakowania z surowców przyjaznych środowisku, ale dzisiaj wyraźnie widać, że wciąż najbardziej popularne pozostają wykonane z tworzyw sztucznych. Aż 30 proc. wszystkich tworzyw sztucznych przetwarzanych w Polsce zużywa się do produkcji opakowań. Plastikowe opakowania stanowią zaś prawie połowę wszystkich, które się w Polsce wytwarza. Opakowania służą jednak nie tylko wygodzie końcowego użytkownika. — Idealną sytuacją przy tworzeniu opakowania byłaby ścisła współpraca dwóch osób — technologa produktu i technologa opakowania. W praktyce ta współpraca nie zawsze układa się najlepiej, ale ludzie zajmujący się produkcją opakowańmuszą zawsze mieć na uwadze możliwości technologiczne łańcucha dostaw, dzięki któremu ich wyrób dotrze do klienta docelowego. Bez uwzględnienia dostępnych technologii ani rusz — podkreśla Wacław Wasiak, dyrektor Polskiej Izby Opakowań.

Ochrona i informacja

Wytwórcy, jak i menedżerowie produktu, bardzo często skupiają się na marketingowo-promocyjnej funkcji opakowania jednostkowego. W przypadku kremów ogromną rolę odgrywa jego kolorystyka czy kształt, a ostatnio również zapach. Dobrze zaprojektowane przyciągnie uwagę klienta, jednak w przypadku opakowania jednostkowego to funkcje ochronna i informacyjna odgrywają kluczową rolę.

— Konsument tylko raz może nabrać się na atrakcyjność opakowania. Nieszczelna tubka, niedokręcająca się nakrętka lub zwyczajnie szybkie zepsucie się produktu nie skłonią klienta do ponownego zakupu. Podstawową kwestią, nad którą powinniśmy się więc skupić, jest ochronna funkcja każdego opakowania — tłumaczy Wacław Wasiak.

Kolejnym nieodłącznym elementem dobrze zaprojektowanego opakowania jest zawarta na nim informacja. Jeszcze kilka lat temu, nazwa produktu, informacja, o jego składzie i ewentualnej przydatności do spożycia była wystarczająca. Dzisiejsza technika, przez zastosowanie różnego rodzaju nowych technologii, chipów i kodów QR, pozwala nie tylko zapoznać się z samym produktem, ale nawet z jego miejscem w łańcuchu dostaw. Z perspektywy łańcucha dostaw najważniejsze jest więc takie dobranie opakowania, aby podczas przechowywania i transportu korzystnie oddziaływało na umieszczony w nim produkt. W przypadku opakowań zbiorczych i transportowych takie rozwiązania znacznie ułatwiają pracę obsługujących łańcuchy dostaw. W przypadku tych dwóch poziomów opakowań marketing bezboleśnie przechodzi na zupełnie inny tor, żeby dać pierwszeństwo roli ochronnej i prostym informacjom o produkcie, jego liczbie sztuk czy docelowej lokalizacji.

Stały rozwój, stałe zmiany

Zmianom podlegają nie tylko stosowane technologie w produkcji opakowań czy rozwiązania marketingowo-promocyjne. Stały rozwój handlu internetowego wymusza również zmiany strukturalne rynku opakowań.

— Najbardziej widoczną, jaką możemy obserwować w ostatnim czasie, jest wymuszony przez edycję handlu internetowego rozwój segmentu opakowań z tektury, a także doskonalenie ich z punktu widzenia wymagań, jakie stawia transport towaru do konsumenta — zauważa Wacław Wasiak.

Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu dostawy opierały się głównie na współpracy producentów z firmami logistycznymi, które transportowały większą liczbę jednorodnych produktów do magazynów, hurtowników lub sieci detalicznych. Dzisiaj opakowanie zbiorcze nierzadko staje się transportowym i drogą kurierską trafia bezpośrednio do klienta.

— W e-commerce istotne jest przede wszystkim bezpieczeństwo pojedynczego produktu oraz możliwość ponownego użycia opakowania, chociażby w przypadku zwrotu towaru. Produkt zakupiony online ma na swojej drodze czasami nawet 50 punktów interakcji, m.in. sortownię, przerzucanie, układanie, przesyłanie, otwieranie, ewentualny zwrot towaru itd. Opakowania transportowe muszą być zatem wytrzymałe, lekkie i odpowiednich rozmiarów, co promuje dynamiczny rozwój rynku mniejszych opakowań zewnętrznych z tektury falistej — tłumaczy Adam Ostaszewski.

Jego zdaniem, w środowisku pozbawionym sprzedawców, obsługi i otoczenia sklepowego opakowanie musi także budować wizerunek marki, więc powinno nie tylko reprezentować dobrą jakość wyrobów firmy, ale również oddawać jej estetykę. Choć na polskim rynku wciąż pierwsze skrzypce grają opakowania z tworzyw sztucznych, przede wszystkim ze względu na wagę, łatwość obróbki, wytrzymałość i korzystną cenę, to eksperci zapowiadają, że wykorzystanie papieru w produkcji opakowań do 2020 r. będzie rosło szybciej. Ilość zużytych tworzyw sztucznych zwiększy się z 37,4 proc. w 2016 r. do 38,8 proc. w 2020 r., zaś papieru analogicznie z 33,6 do 36,4.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Patrycja Łuszczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Opakowania w łańcuchu dostaw