Operatorzy, dzielcie się łańcuchami

Ekonomia współdzielenia rozgościła się już w turystyce i komunikacji. Przyszedł czas na logistykę.

Usługi logistyczne będą odgrywały znaczącą rolę w kształtowaniu ekonomii współdzielenia — wynika z raportu „Sharing Economy Logistics — Rethinking Logistics with access over ownership”, przygotowanego przez firmę DHL. Według jego autorów korzystanie z platform cyfrowych i modeli biznesowych tworzonych wokół współdzielenia, a nie posiadania zasobów, stwarza logistyce szansę rozwoju.

— Koncepcja współdzielenia nie jest niczym nowym. Ludzie mogą współdzielić zasoby i korzystać z ich szybkiego udostępniania na skalę globalną, obejmującą trzy miliardy użytkowników smartfonów na świecie. Oczywiście, na początku współdzielono zasoby wysokiej wartości, np. pokoje czy samochody, ale dzisiaj koncepcję leżącą u podstaw tego działania można stosować niemal wszędzie — uważa Matthias Heutger, starszy wiceprezes ds. strategii, marketingu i rozwoju DHL Customer Solutions & Innovation. Jego zdaniem, dostawcy usług logistycznych mogą czerpać korzyści ze współdzielenia swoich zasobów i upraszczać wymianę towarów, których transport jest poważnym wyzwaniem dla spedytorów.

— Cyfrowe platformy współdzielenia zapewniają szybki dostęp do zasobów udostępnianych w sieciach użytkowników, w tym między innymi do pokojów hotelowych, taksówek, sprzętu budowlanego, AGD, a nawet czasu i umiejętności konkretnych osób — przekonuje Matthias Heutger.

Dostawcy usług logistycznych mogą korzystać z takich zmian za sprawą oszczędniejszego wykorzystania przestrzeni magazynowej, wydajniejszych metod transportu i dostawy lub elastyczniejszych modeli kadrowych.

Raport DHL zawiera wskazówki dotyczące zasad współdzielenia i modeli biznesowych leżących u jego podstaw, a także prezentuje najlepsze praktyki z kilku branż. W ekonomii współdzielenia użytkownicy (pojedyncze osoby lub organizacje) uzyskują tymczasowy dostęp do zasobów, usług lub zdolności innych osób i nie w pełni wykorzystanych. Zapewnia to nie tylko maksymalny zwrot z inwestycji przez lepsze wykorzystanie, ale także dodatkowe źródło dochodów, prowadząc do tworzenia nowych zasobów przy jednoczesnym częstszym wykorzystaniu zasobów bieżących. Firma doradcza PwC wskazała pięć sektorów współdzielenia zasobów o wysokim potencjale wzrostu: podróżowanie, pojazdy, finanse, rekrutacja, strumieniowa transmisja muzyki i obrazu. Spółka prognozuje, że zwiększą one wartość ekonomii współdzielonej z 15 mld dol. w 2014 r. do 335 mld dol. w 2025 r. Współdzielenie w logistyce nie jest jednak nowością. Już kilka lat temu DHL oferował np. prywatnym podróżnym darmowe bilety lotnicze w zamian za udostępnienie limitu bagażowego na potrzeby transportu ważnej dokumentacji przewozowej. W grę wchodzi współdzielenie przestrzeni magazynowej, zdolności transportowych, danych operacyjnych i kadr. Można je stosować we wszystkich częściach łańcucha dostaw.

To także obiecująca szansa stworzenia nowych firm. Nie jest jednak pozbawiona zagrożeń. Przedyskutowania wymagają odpowiedzialność, przejrzystość, ubezpieczenie i zapewnienie kadry pracowniczej.

Szczegóły na: konferencje.pb.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Operatorzy, dzielcie się łańcuchami