OPERATORZY NIE BOJĄ SIĘ KONKURENCJI WIZJI TV I CYFRY+
Współpraca między przedstawicielami kablówek i platform cyfrowych pozostawia wiele do życzenia
Jesienią minie rok od pojawienia się w Polsce platform cyfrowych. Właściciele telewizji kablowych mogą być zadowoleni — platformy odebrały im znikomą liczbę klientów, a od pewnego czasu udostępniają im odpłatnie swoje kanały. Tak więc zamiast konkurencji zaczyna się rodzić współpraca, która jednak — przynajmniej na razie — pozostawia wiele do życzenia.
Telewizje kablowe w Polsce mają 3,5 miliona abonentów. Dwie platformy cyfrowe — Cyfra+ i Wizja TV w niespełna rok działalności sprzedały łącznie ponad 300 tys. zestawów satelitarnych przystosowanych do odbioru telewizji cyfrowej. Zdecydowaną większość zestawów sprzedano w miejscach, w których nie zainstalowano jeszcze telewizji kablowej.
Nie dogadali się
Rozmowy między operatorami sieci kablowych a przedstawicielami platform cyfrowych na temat udostępniania sieciom kanałów tematycznych rozpoczęły się zaraz po uruchomieniu platform. Od początku toczyły się bardzo opornie, ponieważ platformy — udostępniając sieciom kablowym kanały — rezygnowały automatycznie ze sprzedaży na szeroką skalę swoich zestawów w miastach.
Największy w Polsce operator kablowy — Polska Telewizja Kablowa (PTK) — ponad 900 tys. abonentów, jest powiązany kapitałowo z Wizją TV (wspólny właściciel UPC) i na razie oferta Wizji jest dostępna tylko sieci PTK.
— Jest to kwestia dość drażliwa. Od roku negocjujemy warunki, aby ofertę Wizji TV mogli oglądać abonenci innych sieci kablowych — informuje Andrzej Ostrowski, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Komunikacji Kablowej.
— Trwają rozmowy z operatorami. Mamy nadzieję, że nasz program będzie dostępny w innych sieciach kablowych. Jeżeli ktoś ma telewizję kablową i nie ma możliwości odbioru Wizji TV, może dodatkowo zakupić zestaw cyfrowy — mówi Dorota Zawadzka, dyrektor działu public relations w Wizji TV.
Przedstawiciele platform przyznają, że zestawy cyfrowe słabo sprzedają się na dużych osiedlach, w których funkcjonują sieci kablowe.
— Nie chcemy konkurować z sieciami kablowymi. Wręcz przeciwnie są to nasi partnerzy. Jest to dla nas dodatkowa możliwość rozpowszechniania naszych kanałów tematycznych — zapewnia Paulina Krasińska z Cyfry+.
Kupują po trochu
Nieoficjalnie mówi się, że Wizja TV jest zainteresowana sprzedażą całego pakietu swoich programów, a część operatorów wolałaby raczej zakupić prawa do emisji poszczególnych kanałów. Taką strategię stosuje Cyfra+, która odsprzedaje kablówkom wybrane kanały tematyczne.
Zdaniem Andrzeja Rogowskiego, prezesa zarządu Multimedia Polska, obydwie platformy cyfrowe chcą rozmawiać na temat udostępniania swoich programów, ale nie wszyscy są zainteresowani ich ofertą.
— Na razie nie widzę potrzeby umieszczania w swojej ofercie programów cyfrowych. Dajemy dobrą alternatywę, gdyż w naszej ofercie znajdują się programy, których nie ma na przykład w pakiecie Wizji TV — tłumaczy Andrzej Rogowski.
Nasi górą
Zarówno operatorzy kablowi, jak i przedstawiciele platform cyfrowych, przekonują o wyższości swoich usług.
— Abonenci sieci kablowych na razie nie mogą korzystać z wszystkich zalet telewizji cyfrowej, takich jak na przykład cyfrowa jakość obrazu i dźwięku— informuje Paulina Krasińska z Cyfry+.
— Zestaw do odbioru indywidualnego telewizji cyfrowej może być zamontowany wszędzie, niezależnie od tego, czy mieszka się na dużym osiedlu,w małej miejscowości, czy na wsi. Nie wszystkie, szczególnie małe miasta, zostały już okablowane. Są także miejsca, np. w górach, gdzie nie dociera nawet sygnał telewizji naziemnych — informuje Dorota Zawadzka.
Jej zdaniem telewizja cyfrowa daje także dostęp do usług interaktywnych, takich jak na przykład zakupy przez telefon, czy serwisy informacyjne powiązane tematycznie z kanałami telewizyjnymi.
— O zaletach i korzyściach telewizji cyfrowej mówi się coraz więcej zapominając jednak często, że tak naprawdę urzeczywistnienie planów to kwestia przyszłości. Zanim Polacy będą mogli z nich skorzystać niezbędny jest czas na stworzenie odpowiedniej infrastruktury — dodaje Dorota Zawadzka.
— Telewizja cyfrowa jest swego rodzaju substytutem sieci kablowych. Jest to rozwiązanie dobre dla obszarów wiejskich. Telewizja kablowa ma jednak tę wyższość nad cyfrową, że pozwala na dwustronną łączność — przyznaje Andrzej Ostrowski.
Niedawno budowę trzeciej polskiej platformy cyfrowej rozpoczął Polsat. Na razie kanały tematyczne Polsatu są dostępne tylko w kablówkach.
Zdaniem Andrzeja Rogowskiego, telewizje cyfrowe zdobędą przewagę w przypadku odbiorców indywidualnych w małych miejscowościach, w których koszty instalacji sieci kablowej są bardzo wysokie.
— Indywidualne zestawy satelitarne mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie kabel jeszcze nie dotarł. Jest to duża konkurencja cenowa dla sieci kablowych, gdyż oferowane często w promocjach zestawy satelitarne są tanie. W miastach jednak zestawy satelitarne nie stanowią dla nas konkurencji, gdyż tylko kablówki mogą oferować wiele usług dodatkowych, takich jak na przykład transmisja danych — informuje Piotr Czarnowski reprezentujący Aster City.
Jego zdaniem, w dużych miastach, tak jak na całym świecie będzie dominował kabel.
PROBLEM TECHNOLOGICZNY: Zdaniem Pauliny Krasińskiej z Cyfry+, o wyższości platform cyfrowych nad sieciami kablowymi świadczy fakt lepszej, cyfrowej jakości obrazu i dżwięku. fot. ARC
NIE TYLKO TV: Wprowadzenie technologii cyfrowej oznacza nie tylko rewolucję w systemie nadawania i odbioru sygnału, ale także możliwość korzystania z wielu usług dodatkowych — informuje Dorota Zawadzka, szef działu public relations w Wizji TV. fot. Tomasz Sternicki
WALKA O KANAŁY: Dystrybucja płatnych kanałów w kablówkach to problem spotykany na całym świecie. Operatorzy telewizji kablowej niechętnie płacą wysokie stawki za dystrybuowane kanały, gdyż siłą rzeczy są zmuszani do podwyższania abonamentu, a tego nie lubią odbiorcy — tłumaczy Andrzej Ostrowski, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Komunikacji Kablowej. fot. Małgorzata Pstrągowska