Opinie o kursach mają charakter spontaniczny

Agnieszka Ostojska
12-01-2001, 00:00

Opinie o kursach mają charakter spontaniczny

Brakuje obiektywnych metod oceny efektywności szkoleń

Firmy szkoleniowe po przeprowadzonym kursie nie informują zleceniodawcy o negatywnych opiniach uczestników. Coraz częściej korzystające z ich usług przedsiębiorstwa przeprowadzają własne badania skuteczności kursów.

Oceny efektywności szkoleń są zwykle subiektywne, ponieważ brakuje obiektywnych metod ich wystawiania. Większość z nich bazuje na indywidualnych wrażeniach kursantów.

— Po zakończeniu szkolenia uczestnicy zwykle otrzymują kwestionariusze do wypełnienia. Z reguły najzabawniejszy i najsympatyczniejszy trener dostaje najwyższe noty. Oznacza to, że podczas kursu pracownicy nie nudzili się, ale nie wiadomo, czy przekazano im wymagany zakres wiedzy. Firmy szkoleniowe przekazują w raportach zleceniodawcom zwykle tylko same pozytywne opinie. Nie pytani o negatywne starają się o nich nie wspominać. Ocena szkolenia na podstawie kwestionariusza ma charakter bardzo spontaniczny i nie ma nic wspólnego z oceną jego efektywności — tłumaczy Mariusz Białek, prezes www. properum. pl, portalu internetowego o doradztwie personalnym.

Przyznaje, że efekty szkolenia trudno zaobserwować od razu. Aby nowo zdobyta wiedza mogła zostać właściwie zastosowana, potrzeba dość długiego okresu doświadczeń.

Dla siebie

Firmy szkoleniowe gromadzą opinie uczestników. Według specjalistów z branży, służy to polepszaniu jakości oferowanych usług.

— Istnieje kilka metod badania efektywności szkoleń. Najpopularniejszą i najłatwiejszą jest ankieta, wypełniana przez uczestników pod koniec kursu. Daje ona ocenę kursantów poszczególnych elementów szkolenia, takich jak merytoryczne przygotowanie zajęć, metody nauczania, rzetelność przygotowanych materiałów. Dostarczone w ten sposób informacje pozwalają na weryfikację błędów organizacyjnych. Nie dają jednak pełnego obrazu efektywności szkolenia. To, czy przekazywane informacje zostały przyswojone przez uczestników, można sprawdzić egzaminem. Jednak sprawdzenie, czy zdobyta wiedza została wykorzystana przez kursantów w pracy, jest procesem bardziej skomplikowanym — wyjaśnia Rafał Rosłowiec, dyrektor operacyjny w Profesja Consulting.

Zaznacza jednak, że aby szkolenie było skuteczne, nie może mieć charakteru jednorazowego. Pracownicy powinni mieć opracowany taki system kursów, który pozwoli im na regularne odświeżanie zdobytej wiedzy. Po trzech miesiącach od szkolenia zostaje tylko 20 proc. przyswojonej wiedzy.

Trudno policzyć

Według Roberta Świerzyńskiego, dyrektora do spraw szkoleń w IPK, efektywność szkolenia można sprawdzić dopiero po kilku latach.

— Na podstawie analizy kosztowej można określić, czy pieniądze zainwestowane w edukację pracowników zaowocowały przyrostem zysku. Jest to jednak metoda pracochłonna i rzadko stosowana. Nie jest ona również dokładna, ponieważ na wzrost czy spadek zysków ma wpływ jeszcze wiele innych czynników — tłumaczy Robert Świerzyński.

Przyznaje, że najłatwiej sprawdza się efektywność szkoleń dla handlowców. Jeżeli wiedza przekazywana na szkoleniu została przyswojona, to ilość zawieranych umów powinna wzrosnąć.

Własne testy

Klient decydując się na skorzystanie z usług danej firmy szkoleniowej bazuje na opiniach przekazywanych przez nią samą. Coraz częściej jednak zlecający organizację szkolenia dokonują własnych, niezależnych ocen.

— Zanim zdecydujemy się na wybór firmy szkoleniowej analizujemy dokładnie nasze potrzeby. Uzgadniamy program i metody prowadzenia kursu, które według nas najlepiej sprawdzają się w naszej branży. Na decyzję o wyborze ma wpływ również osoba trenera. Ważny jest przebieg jego kariery i referencje — twierdzi Hanna Dąbrowska, dyrektor do spraw kadr w ABB.

Dodaje, że firma przeprowadza ocenę szkolenia we własnym zakresie. Dokonuje się jej zwłaszcza przy nowo opracowanych kursach, podczas których widoczne są niedociągnięcia.

Specjaliści z branży radzą, aby przy podejmowaniu decyzji o wyborze firmy szkoleniowej zaczerpnąć opinii tych, którzy korzystają z ich usług.

— Dobra opinia klienta jest najlepszą reklamą. Ważne jest również, aby dokonywać własnych ocen szkolenia. Poza tym kwestionariusze sporządzone przez klienta motywują szkoleniowców. Przypominają im również, że decyzja o współpracy z daną firmą szkoleniową ma charakter jednorazowy, a dopiero zadowolenie klienta decyduje o jej rozszerzeniu — przyznaje Mariusz Białek.

Agnieszka Ostojska

a.ostojska@pb.pl tel. (22) 611-62-24

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Ostojska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Opinie o kursach mają charakter spontaniczny