OPIS1-W II spadła sprzedaż detaliczna w USA

opublikowano: 2003-03-13 15:17

OPIS1-W II spadła sprzedaż detaliczna w USA (Depesza uzupełniona o szczegóły, rekację rynku, wypowiedź analityka) WASZYNGTON (Reuters) - Sprzedaż detaliczna w USA odnotowała w lutym nieoczekiwanie
głęboki, największy od listopada 2001 roku, spadek, wynika z raportu opublikowanego w
czwartek przez Departament Handlu. Ciężka zima i obawy przed wojną w Iraku sprawiły, że
konsumenci trzymali się z daleka od centrów handlowych. Departament podał, że sprzedaż spadła w minionym miesiącu o 1,6 procent wobec spadku
o 0,4 procent przewidywanego przez analityków. Sprzedaż w styczniu wzrosła natomiast o 0,3 procent, a nie spadła o 0,9 procent jak
pierwotnie szacowano. Dolar osłabił się na krótko wobec euro po publikacji tych danych, ale szybko odrobił
straty. "To słabe wyniki, w dodatku dotyczące wszystkich sektorów" - powiedział Jay Bryson,
ekonomista ze spółki Wachovia Securities. Luty był słabym miesiącem, jeżeli chodzi o sprzedaż samochodów, ale nawet po
odliczeniu tego wskaźnika, spadek sprzedaży wyniósł 1,0 procent, czyli najwięcej od
września 2001 roku, kiedy to na nastrojach konsumentów zaważyły ataki na World Trade
Center i Pentagon. Największy na świecie producent samochodów, General Motors, podał na początku
miesiąca, że sprzedaż w lutym spadła o około 19 procent, bo programy promocyjne nie
okazały się wystarczającą zachętą dla klientów bojących się wybuchu wojny i rosnącego
bezrobocia. Raport zostanie na pewno uważnie przeanalizowany przez amerykański bank centralny -
Fed, który będzie musiał zdecydować, czy amerykańskiej gospodarce potrzebne są kolejne
bodźce w postaci obniżek stóp procentowych. "Myślę, że poważnie rosną szanse na obniżkę stóp w przyszłym tygodniu" - powiedział
Bryson. ((Tłumaczył: Tomasz Krzyżanowski; Redagowała: Olga Markiewicz; Reuters Messaging:
[email protected]; Reuters Serwis Polski, tel +48 22
653 9700, [email protected]))