OPIS1-W USA spadła sprzedaż, wzrosła liczba bezrobotnych

12-02-2004, 15:32

OPIS1-W USA spadła sprzedaż, wzrosła liczba bezrobotnych (Depesza uzupełniona o dodatkowe szczegóły i komentarze) WASZYNGTON (Reuters) - W styczniu sprzedaż detaliczna w USA nieoczekiwanie spadła, a
w minionym tygodniu zwiększyła się liczba osób pobierających zasiłek dla bezrobotnych,
wynika z czwartkowych danych, które wskazują, że na początku tego roku ożywienie
gospodarcze nieco straciło na dynamice. Departament Handlu poinformował, że w styczniu sprzedaż detaliczna, przypadająca na
przeważającą część wydatków amerykańskich konsumentów, spadła o 0,3 procent do 322,87
miliarda dolarów i był to pierwszy spadek od września ubiegłego roku. Jednak po
odliczeniu samochodów, sprzedaż zwiększyła się o 0,9 procent. Natomiast Departament Pracy poinformował, że liczba Amerykanów, którzy w ubiegłym
tygodniu zgłosili się po raz pierwszy po zasiłek dla bezrobotnych wzrosła o 6.000 do
363.000. Choć dane odbiegały znacznie od prognoz analityków rynki finansowe nie zareagowały
znacząco na ich publikację. Analitycy oczekiwali, że sprzedaż nie zmieni się w porównaniu do grudnia, a poza
sektorem motoryzacyjnym wzrośnie o 0,5 procent. Liczba nowych wniosków o zasiłek miała
spaść do 345.000. Głównym powodem spadku sprzedaży był przede wszystkim niszy popyt na samochody na
początku roku. Sprzedaż aut zmniejszyła się o 3,9 procent, czyli najwięcej od lutego
2003 roku. O 0,9 procent zmniejszyła się sprzedaż mebli i materiałów budowlanych. "Sprzedaż aut podlega silnym wahaniom z miesiąca na miesiąc, ale w sumie sprzedaż
detaliczna nadal rośnie" - powiedział Gary Thayer, główny ekonomista A.G. Edwards &
Sons. Z powodu mroźnej pogody na północnym wschodzie USA sprzedaż odzieży wzrosła o 2,9
procent, czyli najwięcej od października 2002 roku. Sprzedaż w sklepach spożywczych
wzrosła o 1,8 procent. Na początku tego miesiąca największa sieć handlowa Wal-Mart Stores poinformowała o
zaskakująco dużym wzroście sprzedaży, ponieważ klienci chętnie zaopatrywali się w
ciepłą odzież. Sprzedaż w sklepach sieci otwartych przynajmniej od roku zwiększyła się o 5,7
procent, podczas gdy prognozy samej spółki kształtowały się na poziomie trzech-pięciu
procent. ((Tłumaczył: Piotr Skolimowski; Redagował: Kuba Kurasz; Reuters Messaging:
piotr.skolimowski.reuters.com@reuters.net; Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700,
warsaw.newsroom@reuters.com))

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / OPIS1-W USA spadła sprzedaż, wzrosła liczba bezrobotnych