Kolejna spółka kieruje działalnością w regionie z Polski. O tym, że Grupa Orbis będzie takim przykładem, wiadomo od ubiegłego roku, gdy odkupiła za ponad 142 mln EUR od AccorHotels, swojego większościowego udziałowca, sieć 38 istniejących i 8 planowanych hoteli w dziewięciu krajach. Dziś ma ich 107, w tym 43 poza Polską: na Węgrzech, w Czechach, Słowacji, Rumunii, Bułgarii, Macedonii, Litwie i Łotwie.

— W tym roku koncentrowaliśmy się na integracji sieci w regionie. Wyniki finansowe są bardzo dobre, spółka ma pieniądze, trzeba więc inwestować. W najbliższych dwóch latach przybędzie w naszej sieci 21 obiektów — trzy własne i 18 działających na podstawie umowy o zarządzanie i w ramach umowy franczyzy. W przyszłym roku skupimy się na poszukiwaniu możliwości ekspansji sieci na podstawie modelu franczyzy i zarządzania, odkupieniu leasingowanych hoteli i kontynuacji budowy nowych — zapowiada Ireneusz Węgłowski, wiceprezes Grupy Orbis. Najwięcej obiektów przybędzie w Polsce, m.in. w Białymstoku, Siedlcach, Nowym Sączu, Grudziądzu, Poznaniu, Gnieźnie, Krakowie, Gdańsku i Chełmie. Trzy lokalizacje firma ujawni do końca roku.
— Polska pozostaje kluczowym rynkiem, na którym generujemy ponad 60 proc. przychodów. Do końca 2017 r. przybędzie nam tu 12 kolejnych hoteli. Planujemy też znaczny rozwój sieci w Rumunii, na Litwie i na Węgrzech. W przyszłości moglibyśmy pojawić się w Serbii, Chorwacji i Słowenii — zapowiada Gilles Clavie, prezes Grupy Orbis.
Jednocześnie spółka rezygnuje z najmniej rentownych obiektów. W tym roku sprzedała hotele w Lublinie i Zamościu — pozostają w sieci, ale będą zarządzane przez franczyzobiorców. W trzech kwartałach tego roku hotelowa grupa zainwestowała47,5 mln zł. W całym roku planowała 140 mln zł, ale zaoszczędziła 15 mln zł na budowie hoteli w Krakowie, Gdańsku i Szczecinie. Wydatki inwestycyjne w 2015 r. mają przekroczyć 100 mln zł. Orbis podtrzymał prognozę z lipca, zgodnie z którą wynik EBITDA sięgnie w 2015 r. 310-320 mln zł. Po trzech kwartałach tego roku sprzedaż grupy, która prowadzi hotele pod markami: Sofitel, Novotel, Mercure, Ibis i OrbisHotels (ostatni hotel tej marki znajdujący się we Wrocławiu w przyszłym roku zmieni nazwę), urosła o 9,5 proc., do 954,5 mln zł, a zysk brutto podwoił się do 160,7 mln zł.