Orlen testuje elektroniczne myto

Paliwowa spółka przekazuje skarbówce dane ze swoich pojazdów do nowego systemu opłat za przejazd, który zostanie wdrożony w kwietniu.

Resort finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa budują nowy system poboru opłat o nazwie e-Toll. Będzie działał w technologii satelitarnej i zastąpi obecnie działający radiowy viaToll.

E-Toll zostanie wdrożony od kwietnia 2021 r. Do 30 czerwca będzie trwał okres przejściowy, w którym użytkownicy dróg będą mogli korzystać jeszcze ze starego systemu. Obecnie trwają testy, w których wykorzystywane są np. autocysterny PKN Orlen.

- Orlen udostępnił do systemu dane ze swoich pojazdów – mówi Tomasz Prarat, dyrektor departamentu poboru opłat drogowych w Ministerstwie Finansów.

Podwójne zastosowanie:
Podwójne zastosowanie:
Przewoźnicy paliw i innych towarów akcyzowych mogą używać ZSL w systemie SENT, służącym do monitorowania przewozu tzw. produktów podatnych na podatkowe oszustwa. Takie urządzenia mogą być przydatne także w e-Toll.
materiały prasowe

Paliwowy koncern przesyła informacje ze zintegrowanych systemów lokalizacyjnych (ZSL) umieszczonych w pojazdach swojej floty. M.in. za pośrednictwem ZSL będzie można bowiem identyfikować użytkowników dróg i naliczać im opłaty za przejazd. Tomasz Prarat informuje również, że do testów zgłosiło się aż 10 potencjalnych dostawców ZSL. Przejść je chce także siedmiu dostawców urządzeń pokładowych OBU oraz jeden podmiot gotowy dostarczać i OBU, i ZSL. Z tego grona cztery podmioty przeszły już testy komunikacyjne i mogą uczestniczyć w przejazdowych. Jeśli pomyślnie przejdą weryfikację, od maja mogą zacząć sprzedawać swoje urządzenia dostosowane do poboru opłat w nowym systemie.

Nowe funkcje

Jego twórcy zapewniają, że będzie bardziej przyjazny niż obecny. Można w nim zarejestrować się online, bez konieczności podpisywania umowy. Maciej Górski, zastępca dyrektora w departamencie informatyzacji w resorcie finansów, zapewnia też, że w rejestracji zostanie wprowadzona możliwość wideoindentyfikacji w celu potwierdzenia tożsamości w profilu zaufanym. Dzięki temu nie trzeba będzie potwierdzać jej za pośrednictwem banku czy urzędu.

System pozwoli także na automatyczne doładowanie konta kierowcy czy przewoźnika. Mniejszy niż pierwotnie planowano będzie również zakres informacji i danych dotyczących pojazdów, które trzeba będzie podać do systemu.

Budżet na myto

Ministerialni urzędnicy twierdzą, że nie da się określić, ile pieniędzy pochłonęły dotychczasowe prace dotyczące budowy nowego myta. Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji, informuje jednak, że ubiegłoroczny budżet sięgał 55 mln zł, a w tym roku na budowę i uruchomienie systemu e-Toll przeznaczono 393 mln zł.

Ubiegłoroczne wpływy z obecnie funkcjonującego e-myta sięgnęły natomiast 1,95 mld zł. Ile wyniosą z nowego, okaże się w drugiej połowie roku.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane