Orlen zrzucił balast, PZU zyskało

Alina Treptow
opublikowano: 2014-05-14 00:00

Ubezpieczyciel przejął sieci przychodni Orlen Medica i PROF-MED. To dopiero początek.

Potwierdziły się informacje „Pulsu Biznesu”, że PZU przejmie przychodnie Orlen Medica i PROF- MED.

PZU FIZ AN BIS 2 zapłaci za 100 proc. udziałów w Orlen Medica 42,14 mln zł, a za 96,45 proc. udziałów Prof-med - 3,64 mln zł. Cena może być jeszcze skorygowana w zależności od różnicy pomiędzy zobowiązaniami finansowymi a gotówką posiadaną przez przejmowane podmioty.

Dla Orlenu sprzedaż jest naturalnym krokiem. Większość dużych grup pozbywa się spółek, które nie stanowią ich core biznesu — na taką dietę państwowe molochy wysłał zresztą już Mikołaj Budzanowski, poprzedni minister skarbu. Większość firm energetycznych wzięła już rozwód z medycyną, np. Polska Grupa Energetyczna sprzedała sieć Lux Medowi. Dla drugiej strony, czyli kupującego — PZU, transakcja mimo niewielkiej skali jest przełomowa. Do inwestycji w medycynę ubezpieczyciel przymierza się od kilku

Dla Orlenu sprzedaż jest naturalnym krokiem. Większość dużych grup pozbywa się spółek, które nie stanowią ich core biznesu — na taką dietę państwowe molochy wysłał zresztą już Mikołaj Budzanowski, poprzedni minister skarbu. lat. Miał chrapkę na lidera rynku — sieć medyczną Lux Med, został jednak przelicytowany przez ubezpieczyciela z Wielkiej Brytanii — Bupę.

Wczorajsza transakcja przełamie więc złą passę. Przychodnie Orlen Mediki w Płocku mogą pochwalić się przychodami na poziomie 25 mln zł, a placówki sieci PROF-MED we Włocławku mają ok. 5 mln zł obrotów. Na tle miliardów ubezpieczyciela, te liczby wyglądają blado — ma się to jednak zmienić, bo nowy nabytek będzie dla PZU platformą do dalszej konsolidacji rynku medycznego.

— Jesteśmy zainteresowani wszelkimi inwestycjami w obszarze ochrony zdrowia, bo wiążą się z biznesem ubezpieczeniowym. Mamy pieniądze i kompetencje. Trudno jest efektywnie zarządzać pojedynczą placówką, konsolidacja jest więc wskazana — mówił Ryszard Trepczyński, wiceprezes PZU, na naszych łamach dwa miesiące temu.

Ubezpieczyciel nie mówi też „nie” rynkowi szpitalnemu. Już dzisiaj jest mniejszościowym udziałowcem sieci szpitalnej EMC Instytut Medyczny, która w najbliższych latach planuje intensywny wzrost — do grupy ma dołączać kilka szpitali rocznie. Ekspansja PZU na rynku medycznym ma zaowocować również na polu ubezpieczeniowym. Nie od dziś wiadomo, że segment polis zdrowotnych jest jednym z tych, z którym PZU wiąże największe nadzieje. Ubezpieczyciel współpracuje już z sieciami medycznymi, a budowa własnej zapewni mu m.in. większą kontrolę nad kosztami.