Oscary pomogą wytwórniom

Paweł Kubisiak
opublikowano: 2002-03-26 00:00

Oprócz reżyserów i aktorów z Oscarów cieszą się największe wytwórnie świata, które wyprodukowały triumfujące filmy — Vivendi Universal, producent „Pięknego umysłu” (cztery statuetki), AOL Time Warner, właściciel New Line Cinema, producenta „Władcy pierścieni” (cztery), News Corp., właściciel wytwórni 20th Century Fox („Moulin Rouge” — dwie) i Sony („Helikopter w ogniu” — dwie nagrody). Statuetki Oscara mogą krótkoterminowo wpłynąć na giełdowe notowania właścicieli wytwórni filmowych. Zdaniem analityków, „efekt Oscara” zwiększa przychody z filmu o 10-20 proc. W dłuższej perspektywie rosną także obroty związane z filmami DVD, telewizją w systemie pay-per-view i filmami wideo. Jednak Oscar nie zmniejsza olbrzymich kosztów działalności wytwórni filmowych. Średni koszt produkcji filmu to 70 mln USD (289,1 mln zł), a koszty marketingu sięgają 50-60 mln USD (206-247,8 mln zł).