Ossoliński uszyje, Electrolux wypierze, celebryci kupią

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2021-07-30 12:01

Slow fashion? Czemu nie. W Gdańsku ruszyła strefa producenta AGD z butikiem z modą cyrkularną otwartym we współpracy z UbraniaDoOddania.

Segregujesz śmieci, oszczędzasz wodę, unikasz foliowych torebek, jeździsz komunikacją miejską, jesz mniej mięsa? Ale szafa pełna, prawda? No właśnie. Co roku do produkcji ubrań zużywa się na świecie 93 mld m sześc. wody i produkuje 1,2 mld ton dwutlenku węgla, a mniej niż 1 proc. materiałów wykorzystanych do tkanin poddawane jest recyklingowi. Problem narasta. Ilość produkowanej odzieży od 2000 r. się podwoiła, a średni czas użytkowania spadł o 35 proc.

Rok temu Electrolux, producent AGD, rozpoczął kampanię Pierz, susz, noś dłużej.

- To przeciwstawienie się trendom „fast fashion”. Nie nawołujemy do radykalnej rewolucji w stylu życia. Promujemy nowe nawyki związane z dbaniem o ubrania, które w długiej perspektywie zbudują świadomość tego, w jaki sposób traktowanie ubrań z szacunkiem przekłada się na środowisko – mówi Natalia Kostera, która odpowiada za markę firmy Electrolux.

W tym roku koncern zaprosił do współpracy Tomasza Ossolińskiego, jednego z najbardziej cenionych polskich projektantów. Powstała bardzo nietypowa kolekcja.

Z Bytomia do Sztokholmu
Z Bytomia do Sztokholmu
Tomasz Ossoliński zadebiutował jako 16-latek z kolekcją damską, ale jego pasją jest garnitur. Zaraził się nią tuż po maturze, gdy Zakłady Odzieżowe Bytem zaproponowały mu stanowisko głównego projektanta. Wśród fanów jego projektów są gwiazdy, artyści, modelki, sportowcy i biznesmeni. W 2019 r. uszył kreację dla Olgi Tokarczuk, która wystąpiła w niej na bankiecie królewskim dla laureatów Nobla w Pałacu Sztokholmskim.
AKPA/materiały prasowe

- Tylko 1 procent z wyrzuconych w tym roku na śmietnik ponad 90 mln ton niesprzedanych ubrań i akcesoriów, które produkuje branża odzieżowa, poddanych zostanie recyklingowi. Reszta zaśmieci naszą planetę i przyczyni się do nieodwracalnych zmian w środowisku naturalnym. Nie chcę się do tego dokładać. Najnowszą kolekcję na wiosnę-lato 2022 postanowiłem po raz pierwszy stworzyć w duchu mody cyrkularnej i odzysku w całości. Do jej powstania wykorzystałem wyłącznie resztki tkanin, z których szyłem swoje kolekcje w ciągu ostatnich 20 lat pracy – mówi Tomasz Ossoliński, projektant mody.

Jego kolekcja została zaprezentowana 23 lipca. Wydarzenie odbyło się w Strefie Electrolux na plaży Gdańsk Brzeźno, w której powstał też butik z modą cyrkularną „Noś dłużej” stworzony we współpracy z inicjatywą Ubrania do Oddania. Można w nim kupić ubrania z drugiej ręki i modele z cyrkularnej kolekcji Tomasza Ossolińskiego. W strefie jest też miejsce, w którym eksperci pokazują, jak dawać ubraniom drugie życie, a także przestrzeń relaksu i showroom produktów Electroluksa.

Obcasy na plaży
Obcasy na plaży
Modelki wystąpiły w stosownych butach, najczęściej na obcasach. Goście szybko zdjęli jednak obuwie i chodzili po plaży na bosaka.
AKPA/materiały prasowe

Do współpracy Electrolux zaprosił UbraniaDoOddania, projekt powołany do życia w 2017 r., w którym niepotrzebne ubrania są zamieniane na darowizny finansowe do organizacji pozarządowych (do tej pory przekazał 450 tys. zł do 150 NGO-sów).

- Najważniejszy dziś jest umiar w konsumpcji nabywców, a po stronie producentów - projektowanie rzeczy, które będą mogły wrócić, będą naprawialne i trwałe. Współpraca z marką Electrolux to dla Ubrania do Oddania możliwość wyjścia z naszą ideą do szerszego grona odbiorców. To pokazanie innym firmom i inicjatywom, że duży biznes i start-upy z misją mogą długoterminowo współpracować, uczyć się od siebie i razem się rozwijać, dążąc wspólnie do redukcji swojego wpływu na środowisko – mówi Anna Pięta, menedżerka ds. strategii w Ubrania do Oddania.