Segregujesz śmieci, oszczędzasz wodę, unikasz foliowych torebek, jeździsz komunikacją miejską, jesz mniej mięsa? Ale szafa pełna, prawda? No właśnie. Co roku do produkcji ubrań zużywa się na świecie 93 mld m sześc. wody i produkuje 1,2 mld ton dwutlenku węgla, a mniej niż 1 proc. materiałów wykorzystanych do tkanin poddawane jest recyklingowi. Problem narasta. Ilość produkowanej odzieży od 2000 r. się podwoiła, a średni czas użytkowania spadł o 35 proc.
Rok temu Electrolux, producent AGD, rozpoczął kampanię Pierz, susz, noś dłużej.
- To przeciwstawienie się trendom „fast fashion”. Nie nawołujemy do radykalnej rewolucji w stylu życia. Promujemy nowe nawyki związane z dbaniem o ubrania, które w długiej perspektywie zbudują świadomość tego, w jaki sposób traktowanie ubrań z szacunkiem przekłada się na środowisko – mówi Natalia Kostera, która odpowiada za markę firmy Electrolux.
W tym roku koncern zaprosił do współpracy Tomasza Ossolińskiego, jednego z najbardziej cenionych polskich projektantów. Powstała bardzo nietypowa kolekcja.

- Tylko 1 procent z wyrzuconych w tym roku na śmietnik ponad 90 mln ton niesprzedanych ubrań i akcesoriów, które produkuje branża odzieżowa, poddanych zostanie recyklingowi. Reszta zaśmieci naszą planetę i przyczyni się do nieodwracalnych zmian w środowisku naturalnym. Nie chcę się do tego dokładać. Najnowszą kolekcję na wiosnę-lato 2022 postanowiłem po raz pierwszy stworzyć w duchu mody cyrkularnej i odzysku w całości. Do jej powstania wykorzystałem wyłącznie resztki tkanin, z których szyłem swoje kolekcje w ciągu ostatnich 20 lat pracy – mówi Tomasz Ossoliński, projektant mody.
Jego kolekcja została zaprezentowana 23 lipca. Wydarzenie odbyło się w Strefie Electrolux na plaży Gdańsk Brzeźno, w której powstał też butik z modą cyrkularną „Noś dłużej” stworzony we współpracy z inicjatywą Ubrania do Oddania. Można w nim kupić ubrania z drugiej ręki i modele z cyrkularnej kolekcji Tomasza Ossolińskiego. W strefie jest też miejsce, w którym eksperci pokazują, jak dawać ubraniom drugie życie, a także przestrzeń relaksu i showroom produktów Electroluksa.

Do współpracy Electrolux zaprosił UbraniaDoOddania, projekt powołany do życia w 2017 r., w którym niepotrzebne ubrania są zamieniane na darowizny finansowe do organizacji pozarządowych (do tej pory przekazał 450 tys. zł do 150 NGO-sów).
- Najważniejszy dziś jest umiar w konsumpcji nabywców, a po stronie producentów - projektowanie rzeczy, które będą mogły wrócić, będą naprawialne i trwałe. Współpraca z marką Electrolux to dla Ubrania do Oddania możliwość wyjścia z naszą ideą do szerszego grona odbiorców. To pokazanie innym firmom i inicjatywom, że duży biznes i start-upy z misją mogą długoterminowo współpracować, uczyć się od siebie i razem się rozwijać, dążąc wspólnie do redukcji swojego wpływu na środowisko – mówi Anna Pięta, menedżerka ds. strategii w Ubrania do Oddania.











