Własna firma to mnóstwo kłopotów i wątpliwości związanych z różnymi obszarami biznesu, takimi jak finanse, prawo czy kadry. Nie ze wszystkimi przedsiębiorcy dają sobie radę sami — brakuje im wiedzy w niektórych dziedzinach, ale stawiają na samodzielność i często polegają na intuicji, co nie zawsze dobrze się kończy.

Tak rodzą się błędy, które potem odbijają się negatywnie na firmowych budżetach. Jak uniknąć kosztownych pomyłek i nieprawidłowości? Po prostu zapytać ekspertów. Tym bardziej że doradzą i znajdą optymalne wyjście za darmo. Taką możliwość daje nasz program Akcelerator „Pulsu Biznesu”.
Akcja jest skierowana do wszystkich firm, niezależnie od wielkości i branży. Na czym to polega i jak wziąć udział? W pierwszym etapie wystarczy wypełnić ankietę umieszczoną na stronie programu: akcelerator.pb.pl. Pytania są tu podzielone na obszary — od kwestii związanych z optymalizacją kosztów i modelem biznesowym przez finanse i otoczenie biznesowe po sprawy prawne. Można zaznaczyć już wymienione zagadnienia lub szczegółowo opisać własny przypadek. Przedsiębiorcom, którzy zastanawiają się nad wzięciem udziału, zostało niewiele czasu — zgłoszenia przyjmujemy tylko do soboty włącznie.
Bez kapitału i strategii
Zgłoszonymi sprawami zajmą się eksperci — specjaliści z różnych branż będący partnerami projektu. Wybiorą oni firmy, dla których w pierwszej kolejności będą szukali optymalnych rozwiązań. Jakie problemy dominują wśród dotychczasowych zgłoszeń? Najczęściej przedsiębiorcom brakuje kapitału, dzięki któremu mogliby się rozwijać i realizować planowane inwestycje. Chcieliby mieć też strategię firmy, zamiast działania na bieżąco, z roku na rok i często bez koncepcji na kolejne lata. Eksperci pomogą im pozbyć się tych problemów. Wiele zgłoszeń dotyczy spraw związanych z personelem i zatrudnianiem. Przedsiębiorcom marzy się przede wszystkim optymalizacja kosztów.
— W takich sytuacjach niejako skanujemy działanie firmy w określonym aspekcie, audytujemy procesy i szukamy oszczędności tam, gdzie na pierwszy rzut oka ich nie widać. Zgłaszający się do nas przedsiębiorcy są też zainteresowani outsourcingiem i pomocą w rekrutacji pracowników. Firmy, które nie są w stanie wypoziomować swojego cyklu produkcyjnego, często korzystają z pracy tymczasowej — mówi Tomasz Ślęzak, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Work Service, partnera programu. Przedsiębiorcy chcą też rozwiązywać już istniejące kłopoty finansowe lub uniknąć groźnych sytuacji związanych z tą dziedziną.
— Często chodzi o ryzyko niewypłacalności, które wiąże się z problemem płynności finansowej. Firmy obawiają się ryzyka stopy procentowej, a te, które dokonują zakupów lub sprzedaży w walucie obcej — ryzyka kursowego. Oczekują też profesjonalnej pomocy, jak mają przygotować się do inwestycji od strony finansowej — mówi Karol Stępień, dyrektor ds. zarządzania bankowością korporacyjną w Raiffeisen Polbanku, który jest partnerem akcji.
Sen z powiek spędzają przedsiębiorcom spory prawne prowadzone z innymi firmami wynikające z zawartych umów.
Aby nie zostać z niczym
Jednym z obszarów, w których przedsiębiorcy mają najwięcej kłopotów, jest prawo. Wątpliwości związane z tą dziedziną pomogą rozstrzygnąć eksperci kolejnegopartnera programu — kancelarii Drzewiecki, Tomaszek i Wspólnicy (DTW).
— Wielu przedsiębiorców ma problemy prawne dotyczące interpretacji i zastosowania przepisów kodeksu spółek handlowych. W związku z tym proszą nas na przykład o przygotowanie dokumentów i opinii prawnych z tego zakresu — mówi Zbigniew Drzewiecki, współzałożyciel kancelarii. Sen z powiek spędzają przedsiębiorcom spory prawne prowadzone z innymi firmami wynikające z zawartych umów.
— W związku z długim czasem trwania postępowań sądowych bardzo ważna jest możliwość zabezpieczenia powództwa. Przedsiębiorca może uzyskać od sądu zabezpieczenie roszczeń na cały okres trwania sporu. W takim przypadku nawet długi jego czas jest dla niego mniej bolesny. Przede wszystkim jednak nie ponosi on ryzyka, że strona przeciwna na przykład zbankrutuje podczas trwania sporu i jego firma zostanie z niczym, nie mogąc wyegzekwować należności — zwraca uwagę Zbigniew Drzewiecki.
Problemy i sposoby ich rozwiązania będziemy szczegółowo opisywali na łamach „Pulsu Biznesu”. Zaprezentowane przypadki będą mogły być wskazówką lub przestrogą dla innych firm.
Partnerzy projektu
W Akceleratorze „Pulsu Biznesu” wsparcia dla firm udzielą renomowani partnerzy programu z różnych branż. W sprawach związanych z zatrudnieniem pomoże największa na polskim rynku usług personalnych firma usługowa Work Service. Problemami prawnymi zajmą się przedstawiciele kancelarii Drzewiecki, Tomaszek & Wspólnicy, natomiast w kwestiach bankowych radą służą specjaliści Raiffeisen Polbanku. Wsparcia konsultingowego i dotyczącego inwestycji udzielą eksperci z grupy doradczo-inwestycyjnej DGA oraz środkowoeuropejskiej grupy inwestycyjnej Penta.
31.08
Do tego dnia można przesyłać wypełnione ankiety w ramach projektu.
WIĘCEJ INFORMACJI:
Ankietę dla przedsiębiorców i szczegóły programu znajdziesz na stronie: akcelerator.pb.pl.
Jak to działa
Każdy przedsiębiorca może napisać, jakie ma problemy związane z biznesem. Wystarczy wypełnić specjalną ankietę na stronie programu. Ankieta porusza różne aspekty działalności — od spraw związanych z organizacją firmy przez problemy finansowe po kwestie prawne. W każdym z tematycznych obszarów znajdziesz kilka przykładowych pytań, ale możesz też opisać swój przypadek. We wrześniu zostaną wybrane firmy, dla których partnerzy poszukają najlepszego wyjścia z kłopotów. Następnym etapem będą audyty w tych przedsiębiorstwach — po nich eksperci przygotują optymalne rozwiązania problemów.